Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Officieel: Ferrari 12 Dodici Cilindri V12 830 pk (2024)Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving. Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert. De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u. De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.

Officieel: Ferrari 12 Dodici Cilindri V12 830 pk (2024)Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider! …

Officieel: Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid SUV HEV (2024)Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding.
Als de Europese consument volop de SUV kaart trekt … is het maar logisch dat je daar als autoconstructeur op inspeelt. Het perfecte voorbeeld daarvan is de nieuwe Renault Espace die nu met een verhoogde koetswerkvorm komt. Met de knappe Rafale heeft Renault nu ook een nieuwe SUV vlaggenschip terwijl de Symbioz nieuwkomer zich tussen de vernieuwde Captur en Austral positioneert. De Franse autobouwer is fier op de compacte buitenafmetingen (4,41 meter lang) in combinatie met de ruimte binnenin. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (16 cm) kan er 492 à 624 liter bagage in de koffer. Met die achterbank neergeklapt (60:40) stijgt het laadvolume van de Renault Symbioz tot 1.582 liter. Binnenin prijkt er een digitaal instrumentenpaneel (10,3”) en verticaal OpenR infotainmentsysteem (10,4”). Dat laatste draait op Android Automotive wat voor een logische werking, vlotte prestaties en hedendaagse functionaliteit zorgt. De Symbioz komt standaard met het glazen Solarbay dak, een innovatieve feature die je zowaar naar hartenlust kan verduisteren (niet, matig, meer en volledig). De interieurbekleding is dan weer afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau (Techno, Esprit Alpine of Iconic). De lichtblauwe Bleu Mercure tint is nieuw en Rouge Flamme is zowaar gratis. Maar ook de Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron kleuren behoren tot de mogelijkheden. Rondom prijken er 18” of 19″ velgen.

Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid

De Renault Symbioz komt enkel met de 145 pk sterke E-TECH Full Hybrid motorisatie. Deze aandrijflijn is gebaseerd op een 1.6-liter benzinemotor die bijgestaan wordt door twee elektromotoren en een compacte batterij (1,2 kWh). Uiteindelijk goed voor een knap normverbruik van 4,6 liter benzine per 100 km (WLTP). Deze stoere Fransman moet dé symbiose zijn qua functionaliteit, zuinigheid, frisse looks en moderne rijhulp/veiligheid. Tegen het najaar verwachten hem bij de lokale Renault verdeler. Een Belgische prijs wordt pas later gecommuniceerd, we rekenen op ongeveer 32.500 euro in basisvorm.

Officieel: Renault Symbioz E-TECH Full Hybrid SUV HEV (2024)Renault heeft met de gloednieuwe Symbioz E-TECH Full Hybrid nog een zuinige, functionele en moderne SUV in de aanbieding. …

Officieel: CUPRA Leon + Leon Break facelift (2024)Net zoals de Formentor SUV krijgen ook de sportieve CUPRA Leon en diens praktische Leon Break afgeleide een deugddoende facelift.
Ooit was de Leon Cupra nog het sportieve topmodel, anno 2024 is CUPRA zowaar de merknaam geworden. Mét hoofdletters zowaar. Maar in tegenstelling tot de Formentor is er hier wel nog een (sterke) band met de gelijknamige Seat Leon modellen.
Als we de officiële communicatie omtrent de CUPRA Leon facelift mogen geloven heeft deze sportieve Spanjaard “een sterk karakter”, is het een uiting van “pure designobsessie” en is hij gebouwd “om sterke emoties op te roepen”. Waarvan akte… Wij zien vooral de meer uitgesproken bumpers, de efficiënte lichtblokken en het lichtgevende logo achteraan. Ook de matte Century Bronze en Enceladus Grey lakkleuren zijn nieuw! Het interieur biedt een betere kwaliteitsindruk, met nieuwe elementen en duurzame materialen. Tevens oogt de digitale cockpit beter en groeit het centrale infotainmentsysteem tot 12,9”. Die laatste heeft vanaf heden ook een verlichte schuifregelaar. Specialist Sennheiser voorziet desgewenst een hoogwaardig audiosysteem met 12 luidsprekers. Of de 2.0-liter TDI (150 pk) beschikbaar blijft in de CUPRA Leon facelift is momenteel nog onduidelijk. Wel is er sowieso een 1.5-liter TSI mild hybrid (150 pk) en 2.0-liter TSI (300 pk). Of zelfs 333 pk in combinatie met torque splitter, Drift Mode, performante Brembo remschijven en 4DRIVE vierwielaandrijving, deze topversie komt wel louter als CUPRA Leon Break VZ stationwagen. Iets zuiniger zijn de CUPRA Leon eHybrid plug-in hybrides met 204 pk of 272 pk. Dankzij de grotere accupack (19,7 kWh) haal je hiermee 100+ km zuiver elektrisch. De batterij opladen kan aan 11 kW (AC) of 50 kW (DC). Later dit jaar maken de Leon hatchback en Leon Break facelift modellen hun opwachting bij de Belgische CUPRA verdeelpunten. Aan welke prijs dat zal zijn is momenteel niet geweten.

Officieel: CUPRA Leon + Leon Break facelift (2024)Net zoals de Formentor SUV krijgen ook de sportieve CUPRA Leon en diens praktische Leon Break afgeleide een deugddoende facelift. …

Officieel: CUPRA Formentor SUV facelift (2024)Met een facelift wordt de sportief ogende CUPRA Formentor SUV voorzien van frisse looks, meer technologie en krachtigere motoren.
Intussen heeft CUPRA een handvol modellen in de aanbieding maar met de populaire Formentor kunnen ze zich écht onderscheiden binnen de grote VAG familie. In zijn vernieuwde vorm is dat nog steeds het geval. Wel bespeuren we nu de nodige visuele gelijkenissen met de Tavascan EV SUV Coupé. Achteraan prijkt er zowaar een verlicht CUPRA logo, misschien wel dé trend van 2024. De Formentor rolt standaard op 18” lichtmetalen velgen, mits opleg wordt dat desgewenst 19”. In de kleurboek worden verschillende nieuwe matte kleuren opgenomen.
De CUPRA Formentor facelift komt met een 12,9” infotainmentsysteem en optioneel een Sennheiser audiosysteem (390 Watt). Verder benadrukken de sportieve Spanjaarden de ecologische bekleding, de sport- of kuipzetels en de krachtige draadloze telefoonlader (15 Watt). Ook voor Apple CarPlay of Android Auto heb je geen kabel meer nodig. Het motorengamma van de CUPRA Formentor facelift oogt herkenbaar. Zo zijn er de klassieke 1.5-liter TSI (150 pk), 2.0-liter TSI (300 pk) en 2.0-liter TDI (150 pk) motorisaties. Iets vlotter is de Formentor VZ topversie die nu 333 pk sterk is. Vlot én zuinig zijn de plug-in hybride varianten van de CUPRA Formentor. Ofwel is die 204 pk ofwel 272 pk sterk. En dankzij een grotere batterij (19,7 kWh) geraakt de Formentor PHEV nu zuiver elektrisch 100+ km ver. Snelladen kan aan 50 kW (DC)! Omtrent een nieuwe Formentor VZ5 top-topversie is er momenteel nog geen informatie beschikbaar. CUPRA plant de marktlancering van de Formentor facelift tegen het najaar van 2024. Belgische prijzen werden nog niet vrijgegeven. De technisch gerelateerde CUPRA Leon en Leon Break ondergaan dezelfde updates.

Officieel: CUPRA Formentor SUV facelift (2024)Met een facelift wordt de sportief ogende CUPRA Formentor SUV voorzien van frisse looks, meer technologie en krachtigere motoren. …

Belgische prijs MG MG3 Hybrid Hybrid+ HEV (2024): vanaf 20.985 euroDe gloednieuwe MG MG3 Hybrid+ heeft naast talrijke kwaliteiten nu ook een zeer scherpe prijs.
In tegenstelling tot de rest meerderheid van het MG gamma is de gloednieuwe MG3 Hybrid zowaar voorzien van klassieke verbrandingsmotor! Wel een zuinige dankzij de aanwezigheid van klassieke hybride techniek. Het verbruik zou daardoor rond de 4,4 liter per 100 km (100 g/km CO2) schommelen. Ideaal voor diegenen die nog niet willen/durven/kunnen switchen naar een EV! De lage numerieke waarde verwijst op zijn beurt naar de compacte afmetingen.
De Belgische prijs van de MG3 Hybrid start net onder de 21.000 euro. Anno 2024 kunnen/mogen we dat zowaar als “scherp” omschrijven voor een moderne B-segment stadswagen. Met wat meer budget ter beschikking kan je ook voor het Comfort (vanaf 22.485 euro) of Luxury (vanaf 24.985 euro) uitrustingsniveau gaan. Steevast in combinatie met de uitmuntende garantie van 7 jaar (of 150.000 km) en 293 liter kofferruimte. Elke MG3 Hybrid+ is voorzien van een 1.5-liter viercilinder benzinemotor, automatische 3-versnellingsbak en elektromotor. Tezamen goed voor 194 pk / 245 Nm waarmee je de 0-100 km/u sprint doet in 8 seconden. En bij 170 km/u reeds de topsnelheid bereikt. Al mag je in het dorp of stad vaak maar 30 km/u meer… Binnen het hybride B-segment neemt de MG3 Hybrid+ het voornamelijk op tegen de opgefriste Toyota Yaris (115 pk, vanaf 26.190 euro), zijn Japanse neef Mazda 2 Hybrid (116 pk, vanaf 27.790 euro) en de Renault Clio E-Tech Hybrid (145 pk, vanaf 22.400 euro). Voor een bestelbon en eventuele commerciële acties verwijzen we jullie graag door naar de Belgische MG Brandstore.

Belgische prijs MG MG3 Hybrid Hybrid+ HEV (2024): vanaf 20.985 euroDe gloednieuwe MG MG3 Hybrid+ heeft naast talrijke kwaliteiten nu ook een zeer scherpe prijs. …

Officieel: MG EXE181 Concept EV (2024)Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter. Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen! Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!

Officieel: MG EXE181 Concept EV (2024)Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords. …

Interessante  video’s

Officieel: Ferrari 12 Dodici Cilindri V12 830 pk (2024)Als opvolger voor de 812 Superfast komt de knappe Ferrari 12 Cilindri tevoorschijn met – zoals de naamgeving doet vermoeden – wederom een V12 benzinemotor aan boord! Tevens is er ook al een dakloze 12 Cilindri Spider!
Ferrari blijft voluit inzetten op de twaalfcilinder, ondermeer terug te vinden in hun (luidkeelse) Purosangue SUV. Maar ook in hun nieuwste V12 GT generatie … die ze omdoopten tot 12 Cilindri. Al verkiezen ze de passievolle dodici cilindri uitspraak.
Deze twaalfcilinder is eentje in de meest pure vorm. Dus zonder enige vorm van elektrificatie (!) of turbo’s. Anno 2024 een bijzonder prestatie. Keerzijde van de medaille is dat het geluid wel wat meer gedempt werd. Toch aan de buitenzijde, binnenin zorgen de Italianen voor net wat meer beleving. Designmatig werd de mosterd voor de nieuwe 12 Cilindri bij de 365 GTB/4 Daytona uit 1968 gehaald. Hetzij in moderne vorm met actieve aerodynamica, onafhankelijke achterwielsturing en een verbeterde Side Slip Control (lees: driften). Naast een strakke coupé lanceert Ferrari direct ook de dakloze 12 Cilindri Spider die in 14 seconden het dak weg/tevoorschijn tovert. De 6.5-liter V12 voorin deelt enige (technische) basis met het exemplaar uit de 812 Superfast voorganger. Uiteraard voorziet Ferrari diverse verbeteringen zoals titanium drijfstangen en gesmede zuigers. Goed voor een stevige brok vermogen (830 pk / 678 Nm) dat nog steeds volledig richting de achterwielen vloeit. Dit via een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Reken voor de 0-100 km/u sprint 2,9 seconden, de 200 km/u mijlpaal haal je in 7,9 seconden. De topsnelheid ligt ergens boven 340 km/u. De Belgische vanafprijs van de Ferrari 12 Cilindri ligt op ongeveer 400.000 euro in basisvorm. Reken op een meerprijs van 40.000 euro voor de 12 Cilindri Spider met wapperende haren.
Officieel: MG EXE181 Concept EV (2024)Met de spectaculaire EXE181 Concept viert MG haar 100ste verjaardag én haar lange geschiedenis in het vestigen van snelheidsrecords.
Als “lokaal” automerk is MG het aan zichzelf verplicht om net wat indrukwekkender uit te pakken op de Beijing Auto Show, hun eigenste autosalon. Dat doen ze perfect met de imposante EXE181 Concept. Behalve het tonen van een eventuele – en vooral zeer futuristisch ogende – concept supercar is het ook een leuk verjaardagskado voor hun eeuwfeest. Want op 1 mei 2024 werd MG Car Company (oftewel Morris Garage voor de vrienden) opgericht!
Aldus de MG marketingdienst is de EXE181 Concept een “eerbetoon aan snelheid en innovatie, een brug tussen erfgoed en toekomst”. Niet geheel gelogen want in de jaren ’20 en ’30 was de – toen nog zéér Britse – autobouwer bijzonder succesvol op het circuit én in het vestigen van snelheidsrecords! Pas nadien (vanaf ’50) gingen ze zich toewerken naar het bouwen van compacte (iconische!) roadsters met middenmoter. Met een gelijknamige EXE181 Roaring Raindrop pakte MG in 1959 een snelheidsrecord aan 410,5 km/u. Pas in 2014 wist de Bugatti Veyron zowaar beter te doen! De EXE181 Concept streeft op zijn beurt naar een topsnelheid van 415 km/u, ondermeer dankzij de beperkte luchtweerstandscoëfficiënt (0,18) en een ongedefinieerde performante elektrische aandrijflijn. Tevens mikken ze op een 0-100 km/u sprint van minder dan één seconde. Kwestie van de lat hoog te leggen! Na de onthulling op de Beijing Auto Show krijgen we hem ook te zien op het Goodwood Festival of Speed (juli 2024). Productieplannen zijn er niet dus je interesse kenbaar maken bij de Belgische MG Store is overbodig. Als alternatief hebben ze daar wel een funky Cyberster EV roadster ter beschikking!
Video: Lotus Evija X knalt over de Nürburgring EV (2024)Met een indrukwekkende Nürburgring rondetijd van de Evija X benadrukt Lotus haar nieuwe positionering tussen de grote jongens.
Onder het motto “gewoon omdat het kan” heeft Lotus een knappe prestatie neergezet. Met de track only Evija X hebben ze namelijk een messcherpe rondetijd op de befaamde Nürburgring Nordschleife neergezet! Productieplannen voor een dergelijke track hypercar zouden er desondanks niet zijn. Daardoor is het marketingpotentieel van deze actie eerder beperkt. Al kunnen ze in Hethel nu wel zeggen dat ze pakweg sneller zijn dan pakweg een Mercedes-AMG One.
De Lotus Evija X ging rond de Nürburgring in slechts 6 minuten en 24,047 seconden. Zowaar op een regenachtige/vochtige dag in oktober 2023! Geeft Lotus hiermee aan dat ze NOG sneller kunnen? Als ze de scalpel van de Volkswagen ID.R en Porsche 919 Hybrid Evo willen is dat wel essentieel. De Britse marketingmensen zijn er wel als de kippen bij om te vermelden dat de Evija X ten minste gebaseerd is op een straatlegale auto! In tegenstelling tot de “reguliere” Lotus Evija hypercar is deze hardcore X voorzien van een gigantische spoiler. Alles om zoveel mogelijk downforce te genereren natuurlijk. Ook de aangepaste bumpers, splitters en nieuwe neus werden dragen hiertoe bij. Ook de dempers werden aangepast en de Evija X was voorzien van sportief rubber. De aandrijflijn – met vier (!) elektromotoren – zou nog steeds een dikke 2.000 pk sterk zijn! Voor een kleine 2 miljoen euro is de Lotus Evija van jou! Een droomconfiguratie maken kan hierrr alvast gratis.

Interessante  nieuwigheden

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Scroll naar boven