Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)Met een subtiele facelift wordt de Volkswagen T-Roc SUV doelgericht opgewaardeerd, we deden de test met de 150 pk sterke T-Roc 1.5 TSI!

Als gloednieuw model wist de Volkswagen T-Roc zich op korte termijn te profileren als internationale bestseller! Sinds 2017 werden er namelijk al meer dan 1 miljoen exemplaren van deze Duitse compacte SUV (of crossover) geproduceerd. Om die enorme commerciële interesse warm te houden kwam VW relatief snel met een update voor de T-Roc. Dit zowel voor de T-Roc als dakloze T-Roc Cabrio koetswerkvorm!


Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

Volkswagen T-Roc facelift nieuwigheden

Wanneer je een pre-facelift en T-Roc facelift exemplaar naast elkaar zet zullen de verschillen snel duidelijk worden wat vooral wil zeggen dat ingrijpende veranderingen achterwege bleven. Weggevers zijn de aangescherpte bumpers, standaard LED verlichting (voor- en achteraan) en de nieuwe grille met verticale (ipv horizontale) LED dagverlichting. De personalisatiemogelijkheden werden groter dankzij extra lakkleuren (Ascot Grey, Pyrite Silver, Kings Red, Petroleum Blue, Teal Blue en Petroleum Blue), velgen (17” à 19”), intelligente Matrix LED koplampen en zelfs een doorlopende LED strip in de grille.

Binnenin verwelkomen we een nieuw stuurwiel (met swipe functietoetsen) terwijl het digitale instrumentarium (8” of 10”) nu tot de basisuitrusting behoort. Het MIB3 infotainmentsysteem werd hoger geplaatst en is afhankelijk van je configuratie 8” of 9,2” groot. Alle moderne functionaliteit zit hierin verwerkt terwijl het systeem ook doordacht, snel en accuraat werkt. Toch maak je vermoedelijk vooral (draadloos) gebruik van Apple CarPlay / Android Auto!

Volkswagen heeft duidelijk tijd en energie gestoken in een hogere afwerkingskwaliteit en beter materiaalgebruik voor de T-Roc facelift. De glimmende pianolak is en blijft wel zeer gevoelig voor krassen én (vuile) vingerafdrukken.

Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

Wat bleef er ongewijzigd?

De kloeke (stoere?) looks. De relatief compacte buitenafmetingen die desondanks toch voldoende plaats bieden aan (minstens) vier volwassenen. De hogere zitpositie die op zijn beurt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom zorgt. De handige kofferruimte (445 à 1.290 liter) waarmee hij eigenlijk het SUV B segment overstijgt. Het sportief ogende R-Line uitrustingsniveau. Allemaal hebben ze hun steentje bijgedragen aan het Volkswagen T-Roc succesverhaal en bleven dan ook trouw op post.

Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

Zeer klassiek motorgamma zonder EV of PHEV

Van een zuiver elektrische T-Roc EV of zuinige T-Roc eHybrid plug-in hybride is er nog steeds geen spoor. Erop wachten lijkt zelfs verloren moeite! Het motorengamma omvat de 1.0 TSI (110 pk), 1.5 TSI (150 pk) en 2.0 TSI (190 pk) benzinemotoren en de 2.0 TSI (115 pk of 150 pk) diesel. De basisversie is voorwielaangedreven en heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak, hogerop vinden we diverse uitvoeren met automatische versnellingsbak (DSG) en/of vierwielaandrijving (4MOTION). Ook het 300 pk sterke T-Roc R topmodel profiteert van deze facelift en komt nog steeds met de vierdelige uitlaat, sportzetels en performante remmen.

Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI DSG 150 pk

De Pyrite Silver testwagen van dienst was een T-Roc R-Line met de soepele 1.5-liter TSI viercilinder benzinemotor, goed voor 150 pk / 250 Nm (139 g/km CO2). Die vloeien via de 7-traps automaat met dubbele koppeling (DSG) richting de voorwielen. Voor de befaamde 0-100 km/u sprint heb je hier 8,6 seconden nodig, de topsnelheid ligt op 207 km/u. In de praktijk heb je echter niets te klagen. Voor het klassieke huis-tuin-en-keukengebruik volstaat misschien zelfs die éénliter driecilinder…

Zelf spreekt Volkswagen omtrent een verbruik van 6,2 liter per 100 km dankzij onder meer een enthousiaste start/stop functie en cilinderuitschakeling (ACT). Tijdens een hoop vlotte(re) snelwegkilometers richting de zon verbruikten we ongeveer een liter meer. Een volle benzinetank (50 liter) staat op die manier garant voor 666 km rijbereik.

Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

Rijgedrag

De aangepaste bumpers, extra personalisatie of opgewaardeerd interieur hebben logischerwijs geen invloed op het rijgedrag van de Volkswagen T-Roc die dus – zoals voordien – voornamelijk vertrouwd, bedachtzaam en geruststellend rijdt. Niet persé spannend dus maar wel met een mooi evenwicht tussen sportief en comfortabel. Al moet je de 19” aluminium Misano velgen en het sportchassis misschien achterwege laten als je frequent op slecht asfalt vertoeft?

Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

De nieuwe IQ.DRIVE Travel Assist combineert adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en verkeersbordenherkenning waardoor lange ritten geen enkel probleem meer vormen. Ook de keyless entry/go, het panoramische glazen dak, Park Assist ondersteuning, massagezetels, 300W Beats audiosysteem en achteruitrijcamera zorgen optioneel voor wat extra comfort.

Prijzen en concurrentie Volkswagen T-Roc facelift

De vernieuwde T-Roc is er in de Life, Style en R-Line (Business) uitrustingsniveau’s met Belgische prijzen die schommelen tussen 30.570 euro (1.0 TSI Style) en 43.320 euro (R-Line 2.0 TDI DSG). De geteste VW-16 configuratie was 40.800 euro waard. Reken op een meerprijs van 8.000 euro voor de T-Roc Cabrio terwijl de luidkeelse T-Roc R om minimaal 50.490 euro vraagt!

Rijtest: VW Volkswagen T-Roc SUV crossover 1.5 TSI 150 pk DSG R-Line facelift A11 (2023)

Binnen het VW gamma moet de T-Roc opboksen tegen zijn compacte SUV collega’s (T-Cross en Taigo) terwijl de iconische Golf een soortgelijk totaalpakket kan bieden. Hetzij iets lager bij de grond. Daarnaast delen ook de Skoda Karoq, Seat Ateca en Audi Q2 dezelfde technische basis (MQB A1). Nog meer keuze(stress) als we buiten de VAG familie gaan kijken met de Jeep Renegade, Peugeot 2008, Mazda CX-30, Hyundai Kona, Suzuki Vitara, Toyota C-HR en vele anderen. De ene al wat meer uitgesproken, zuiniger of aantrekkelijk geprijsd dan de andere!

Conclusie

Als we de puike verkoopcijfers mogen geloven werd de Volkswagen T-Roc alreeds (sterk) gesmaakt voor zijn stoere looks, aangenaam rijgedrag en bovengemiddelde binnenruimte. Met een doelgerichte facelift voorziet VW enkele interessante T-Roc verbeteringen, voornamelijk op technologisch vlak of inzake personalisatie. Geëlektrificeerde motorisaties zoals (mild) hybride, PHEV of EV blijven wel afwezig. Daarnaast is het populaire SUV B segment (crossover) nog steeds overbevolkt wat voor de nodige keuzestress zorgt. Al kan Volkswagen wel teren op haar ijzersterke merkimago … en de meer uitgesproken T-Roc Cabrio en T-Roc R uitvoeringen!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Ruim/praktisch
+ Gezonde prestaties
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Aangenaam rijgedrag
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit …

? Klassiek motorengamma
? Beperkte nieuwigheden

– Prijzen lopen op
– Stevige concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!