Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)De sportief ogende Volkswagen Taigo crossover lonkt naar de lifestyle consument met zijn aflopende daklijn, hogere zitpositie en modern interieur.

Aangezien de aanhoudende SUV hype (inclusief commerciële interesse) is het logisch dat autoconstructeurs blijven inzetten op deze verhoogde koetswerkvorm met gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom. Volkswagen had in het compacte segment reeds de T-Cross crossover, nu krijgt deze het gezelschap van de Taigo en diens aflopende daklijn. Voordien zagen we dergelijke SUV coupé’s enkel in het hogere (lees: duurdere) segment. Het helpt natuurlijk dat VW in Brazilië met de Nivus al een soortgelijk model had rondrijden…


Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Net zoals de T-Cross staat de kersverse Taigo op het veelzijdige MQB A0 platform, hetzij met net wat meer flair en 16 centimeter extra (!) in de lengte. De aflopende daklijn, bescherming rondom, doorlopende LED lichtstrook achteraan en optionele dakrails zorgen voor een extra portie karakter. Al begrijpen we perfect dat het VW SUV gamma (behoorlijk) complex kan ogen, zeker omdat de hoger gepositioneerde T-Roc zowaar kleiner is (qua lengte)…

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Om het beoogde lifestyle cliënteel te plezieren is de nieuwe Volkswagen Taigo beschikbaar in acht kleuren, al dan niet met een contrastend zwart dak of het Black Style Pack. Inzake velgen is er keuze tussen 16” en 18” exemplaren. Met het R-Line uitrustingsniveau oogt het allemaal nog wat sportiever.

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Interieur

Wie recentelijk plaatsnam in de vernieuwde Polo zal zich hier snel thuis voelen met een soortgelijke lay-out. Degelijk, comfortabel en opmerkelijk ruim … maar niet zo spannend als het exterieurdesign doet vermoeden. Gelukkig kunnen kleurrijke Visual Green elementen hiervoor een oplossing bieden.

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

De Volkswagen Taigo komt standaard met een digitaal dashboard (8”) dat desgewenst ingewisseld kan worden voor een groter en veelzijdiger exemplaar (10,25”). Voor het infotainmentsysteem is er eveneens keuze tussen Composition (6,5”), Discover Media (8”) en Discover Pro (9,2”). Je slimme telefoon tover je draadloos via App Connect Wireless tevoorschijn.

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Dergelijke SUV coupé’s komen traditioneel gezien minder functioneel voor de dag. Zelfs zonder verschuifbare achterbank is dat niet het geval bij de Taigo! Gezien het compacte formaat mag je geen wonderen verwachten inzake beenruimte achterin maar omtrent hoofdruimte hebben volwassenen hier niet te klagen. In de koffer past er een knappe 440 liter bagage, met de achterbank plat loopt het laadvolume op tot 1.222 liter!

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Enkel benzinemotoren

Terwijl we allemaal uitkijken naar de zuiver elektrische ID.2 LIFE stadswagen rekent de Volkswagen Taigo nog op klassieke motorisaties. Zonder enige vorm van elektrificatie dus. Ook diesels zijn hier (uiteraard) niet terug te vinden. Het zal dus een 1.0 TSI driecilinder (90 pk of 110 pk) of 1.5 TSI viercilinder (150 pk) worden. De krachtige uitvoeringen hebben een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling in de plaats van de handgeschakelde bak met vijf of zes verzetten. Alle configuraties komen met voorwielaandrijving.

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Rijgedrag Volkswagen Taigo

Voor onze eerste kennismaking met de VW Taigo kozen we een Kings Red exemplaar met de 1.5-liter TSI benzinemotor. Goed voor 150 pk / 250 Nm (116 g/km CO2) waarmee je na 8,3 seconden aan 100 km/u zit en bij 212 km/u de topsnelheid bereikt. Reken op een praktijkverbruik van 5 à 6 liter en rijbereik van ongeveer 700 km met een volle brandstoftank (40 liter).

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Net als de rest van het klassieke VW gamma rijdt en stuurt de Taigo volgens de verwachtingen. Goed, doordacht, efficiënt en voldoende vlot maar zonder zich écht te onderscheiden inzake sportiviteit, betrokkenheid of comfort. De Duitse autoconstructeur uit Wolfsburg heeft duidelijk tijd/moeite gestoken in een degelijke geluidsisolatie. Nu nog de sporadische DSG nervositeit – bijvoorbeeld onder stevige belasting – zien weg te werken…

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Uitrusting, prijzen en concurrentie

Dankzij de MQB A0 bouwstenen is de Volkswagen Taigo voorzien van hedendaagse rijhulp en veiligheid, al dan niet via de optielijst. Denk aan Matrix LED lichtblokken, adaptieve cruise control mét rijstrookassistentie, Front Assist noodremhulp, Park Assist, enzovoort. Een centrale airbag is hier eveneens aanwezig.

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Ook voor de Taigo hanteert Volkswagen de Life, Style en R-Line uitrustingsniveau’s. Prijsmatig loopt het van 24.215 euro (Life 1.0 TSI 95 pk 5MT) tot 31.400 euro (R-Line 1.5 TSI 150 pk DSG). Daarna heb je wel nog wat budget nodig voor enige personalisatie en leuke extra’s. Voor het gemak enigszins gegroepeerd in handige packs! Zo was de testwagen van dienst uiteindelijk 36.725 euro (!) waard.

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Naast de Polo (vanaf 24.375 euro), T-Cross (vanaf 24.120 euro) en T-Roc (vanaf 26.930 euro) zijn er ook nog de technisch gerelateerde VAG producten zoals de Seat Arona en Skoda Kamiq. Externe concurrentie is er uit de hoek van de Ford Puma, Renault Captur, Hyundai Bayon en consorten. De Renault Arkana trekt ook duidelijk de SUV coupé kaart maar speelt net wat hoger.

Conclusie

Met de Polo en T-Cross heeft Volkswagen reeds een behoorlijk sterk aanbod in het compacte segment. De Taigo nieuwkomer deelt dezelfde basis maar wil het verschil maken met zijn blitse looks, grotendeels afkomstig van zijn aflopende daklijn en extra bescherming rondom. Uitgesproken lifestyle koetswerkvorm of niet, nog steeds met enig praktisch gebruiksgemak. Dit in combinatie met een modern interieur, hedendaagse rijhulp/veiligheid, moderne connectiviteit en comfortabel rijgedrag. De 1.5 TSI topversie slaagt er goed in om de sportieve looks te vertalen naar soortgelijke prestaties. Toch lijkt de 1.0 TSI iets aantrekkelijker, kwestie van het prijskaartje niet (te veel) de hoogte in te jagen…

Overzicht:
+ Hippe looks (crossover + coupé)
+ Gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom
+ Kofferruimte
+ Vlotte prestaties (1.5 TSI)
+ Comfortabel rijgedrag
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid en infotainment

? Interieur mocht gerust wat spannender/kleurrijker

– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie

Kort Getest: Volkswagen Taigo crossover 1.5 TSI 150 pk DSG (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!