Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)Met de Arkana maakt Renault de blitse SUV coupé koetswerkvorm toegankelijk(er) voor een breder publiek.

Bij de Renault verdeler staat er reeds een Captur, Kadjar en Koleos te blinken, desgewenst zeer kleurrijk en verregaand te personaliseren. Gezien de actuele crossover/SUV hype in Europa is de toevoeging van een soortgelijk model eerder interessant dan overbodig te noemen en dus kwamen de Fransen met de Arkana op de proppen. Een toegankelijk geprijsde compact SUV coupé, hoe lifestyle wil je het hebben?!


Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

In 2018 plakte Renault een Arkana badge op een show/conceptmodel op basis van de Dacia Duster, later volgde een productiemodel voor de Russische markt. Aangezien de Europese normen en waarden iets hoger liggen moesten we wachten tot 2020, wanneer de Renault Samsung XM3 het levenslicht zag in Zuid-Korea. Deze staat op het nieuwe CMF-B platform (zoals de Clio en Captur) en voldoet prima aan onze verwachtingen inzake uitrusting, veiligheid en afwerking. De fabriek van Busan (Zuid-Korea) neemt de productie voor onze regio voor hun rekening.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat de nieuwe Arkana “gewoon” een Captur met aflopende daklijn is, in de praktijk zijn de verschillen een pak ingrijpender. Zo speelt de nieuwkomer met 34 cm extra (!) in de lengte in het C-segment, de Arkana is zelfs langer dan de Kadjar en breder dan een Mégane! Visueel oogt het geheel ook een pak aantrekkelijk/sportiever dankzij de karaktervolle grille, brede heupen, doorlopende LED achterlichten en 17” of 18” velgen. Desgewenst nog wat (visueel) scherper wanneer je voor de R.S. Line uitvoering kiest.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Met een solide afwerking en aangename (non-premium) materialen geeft de Renault Arkana een verzorgde indruk. De hogere koetswerkvorm zorgt voor een gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Zowel voor- als achteraan is er voldoende hoofd/beenruimte voorhanden voor twee inzittenden, zelfs volwassenen hebben weinig tot geen last van de aflopende daklijn. In de koffer past er 513 liter bagage, met de achterbank plat wordt dat 1.296 liter.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Dankzij het moderne CMF-B platform komt de Renault Arkana met hedendaagse technologie, connectiviteit en veiligheid. Zo biedt het digitale dashboard (4,2”, 7” of 10,2”) diverse weergavemogelijkheden en is het verticaal gepositioneerde infotainmentsysteem (7” of 9,3”) moderner dan het visueel laat uitschijnen. Inzake ergonomie/gebruiksvriendelijkheid zit alles goed/doordacht in elkaar, een klein beetje meer RAM (lees: sneller) zou het nog beter/perfect maken! Een eervolle vermelding voor de geconnecteerde diensten (via 4G simkaart) waarmee je niet enkel actuele verkeersinformatie of locaties kan opzoeken, ook de benzineprijzen nabij worden eenvoudigweg weergegeven. Apple CarPlay / Android Auto kan je uiteraard ook tevoorschijn toveren.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Net zoals bij de Captur is er hier geen sprake meer van diesels, je bent aangewezen op twee benzinemotoren mét automaat. Enerzijds de 1.3 TCe EDC met mild hybride techniek (140 pk, 160 pk variant volgt later) en anderzijds de E-TECH Hybrid (145 pk). Technisch gezien is een Arkana E-TECH Plug-in Hybrid variant (à la Captur PHEV) snel gefixed maar tenzij “de markt” daarom zou schreeuwen blijft het bij de eerder genoemde twee viercilinders.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

De Renault Arkana 1.3 TCe is 140 pk / 260 Nm sterk (121 g/km CO2 WLTP) en stuurt zijn kracht via een zeventraps automaat met dubbele koppeling richting de voorwielen. Na net geen 10 seconden bereik je 100 km/u en bij 205 km/u is het gedaan. Micro hybrid technologie zoals 12V boordnet, start/stop systeem en starter/generator helpen waar nodig om het verbruik te drukken. Theoretisch zou 5,4 liter benzine volstaan om 100 km af te leggen, over een gevarieerd traject verbruikten we één liter meer. Met een 50 liter benzinetank geraak je dus 800+ km ver.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Neen, de Arkana rijdt niet zo sportief als zijn blingbling coupévormgeving doet vermoeden. Zelfs niet in de MySense (“comfort”), ECO of Sport rijmodus. Wel levert de opgewaardeerde achteras extra stabiliteit in (vlotte) bochten en is het stuurgevoel aangescherpt met een nauwkeurig(er)/direct(er) weggedrag als gevolg. Op een leuk stukje asfalt kan je er zelfs enthousiast van worden.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Zelf droomden we even weg hoe goed zo’n Arkana RS wel niet zou kunnen zijn. Maar ook hier zijn de meeste dromen bedrog, die hete speelvogel gaat er dus niet komen. Desondanks het betrokken weggedrag (niet sportief of dynamisch) blijft het comfortgehalte intact, mede dankzij het aangename zitmeubilair en de degelijke geluidsdemping! Zoals het een Fransman betaamt!

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

De Arkana neemt diverse handige (rijhulp/veiligheid) hulpmiddelen over van de nieuwe Clio en Captur. Denk aan adaptieve cruise control met stop/go filemodus, autonome noodremhulp (met voetgangers/fietsersherkenning), rijbaanassistentie, automatische LED grootlichten, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordenherkenning, 360° camera en parkeerhulp.

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

In ruil voor minstens 28.600 euro (TCe 140 EDC) staat er zo’n blitse Renault Arkana voor jouw deur, een soortgelijke Captur is 4.000 euro goedkoper. De Arkana E-TECH Hybrid start pas bij 30.200 euro. In de catalogus vinden we de Zen, Intens en sportief ogende R.S. Line uitrustingsniveau’s, voor de zakelijke markt is er een Corporate Edition voorhanden. Vervolgens kan je nog enkele packs aanvinken (Safety, Navigatie, Parking, Winter, Leder en Color) en desgewenst opteren voor enige personalisatie (o.a. duotone koetswerkkleur)!

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Een dergelijke SUV coupé was voordien enkel beschikbaar bij de duurdere premiumtelgen zoals de Mercedes GLC Coupé, BMW X4 en Audi Q5 Sportback. Al komt de Toyota C-HR (vanaf 30.550 euro) eigenlijk ook wel in de buurt… Een Renault Kadjar begint bij 32.050 euro (TCe 140 EDC Life).

Conclusie

Met de strakke Arkana komt Renault zowaar meespelen in het lifestyle SUV coupé segment waar we voordien enkel duurdere premiummerken tegenkwamen, tegelijk bieden ze SUV C-segment binnenruimte voor een SUV B-segment prijs! Over de (on)zin van dergelijke koetswerkvormen schreven wel héél wat digitale inkt, anderzijds is de Europese consument verzot op dergelijke bolides en is het dus niet meer dan logisch dat Renault haar SUV gamma aanvult. De Arkana rijdt/stuurt bovendien goed zonder daarvoor opofferingen te moeten doen inzake comfort. Prijsmatig is zeker de meerprijs ten opzichte van de technisch gerelateerde Captur behoorlijk stevig, anderzijds is het best aantrekkelijk als je de Arkana met de Kadjar gaat vergelijken.

Overzicht:
+ Hippe SUV koetswerkvorm met sportieve looks
+ Binnenruimte
+ Gezonde prestaties
+ Aangename interieurvormgeving/afwerking
+ Stuurgevoel/rijgedrag
+ Hogere koetswerkbouw (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Moderne uitrusting inzake rijhulp, connectiviteit, veiligheid en gadgets

? Lijkt sportiever dan hij is

– Meerprijs t.o.v. Captur

Rijtest: Renault Arkana 1.3 TCe 140 EDC (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie renault.be!