Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)De (sterk) geoptimaliseerde vormgeving zorgt alvast voor een scherp verbruik en dus een groot rijbereik maar de Hyundai IONIQ 6 komt daarnaast ook met véél binnenruimte, moderne uitrusting en snelle laadtijden!

Met de doordachte IONIQ Electric en Kona Electric speelt Hyundai al geruime tijd enige rol van betekenis in het EV segment. Toch wouden de ambitieuze Koreanen (véél) beter doen en besloten ze een specifiek platform te bouwen voor hun zuiver elektrische wagen. Ook de vrienden van Kia gebruiken deze flexibele E-GMP basis (Electric Global Modular Platform) voor hun EV modellen.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

5, 6, 7 … 8?

Initieel was de IONIQ gewoon een milieuvriendelijke berline (HEV, PHEV of EV) binnen de Hyundai gammafolder, intussen is de term gepromoveerd tot een verwijzing naar modellen die louter als EV aangeboden worden. Inderdaad, zoals pakweg BMW (i), Mercedes (EQ), Volkswagen (ID) en Audi (e-tron) ook doen. Kwestie van duidelijkheid te scheppen voor de milieubewuste consument.

De hippe IONIQ 5 crossover mocht de spits afbijten, nadien volgde logischerwijs een IONIQ 6 en ook de IONIQ 7 (SUV) staat al klaar in de coulissen. Een potente (en speelse!) IONIQ 5 N werd intussen ook gelanceerd.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Hyundai IONIQ 6 oftewel Mr Streamliner

Daar waar vooral de designers zich mochten uitleven bij de IONIQ 5 en zijn hippe (retro?) vormgeving trokken de ingenieurs aan het langste einde bij de Hyundai IONIQ 6. Zo getuige de (zeer) sterk geoptimaliseerde vormgeving met een zo minimaal mogelijke luchtweerstand (0,21 Cx). En dat heeft op zijn beurt invloed op het verbruik en dus het rijbereik. Al mogen we daarvoor ook de actieve luchtkleppen, opzichtige diffuser en dubbele spoiler achteraan bedanken.

Dat deze Electrified Streamliner er ietwat atypisch uitziet heeft dus zijn grondige redenen. En ga gewoon voor die 18” lichtmetalen aero velgen die voor extra rijbereik zorgen! Tenzij je écht voor die blitse 20” exemplaren wil gaan. Van de 11 beschikbare koetswerkkleuren reden wij met een Biophilic Blue exemplaar … dat meer weg heeft van zwart (met een paarse tint) dan blauw zoals de naam doet vermoeden.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Héél véél binnenruimte

De eerdergenoemde E-GMP basis biedt een hoop voordelen waarvan de gigantische binnenruimte vermoedelijk de meest tastbare is. Iets dat alle inzittenden snel bemerken. Zelfs met de licht aflopende daklijn is er achterin voldoende hoofdruimte voor volwassenen beschikbaar. En een 230V stopcontact trouwens!

Afhankelijk van de uitvoering is er in de frunk (front trunk, onder de “motor”kap vooraan dus) plaats voor 12 of 45 liter bagage. Achteraan past er 401 liter bagage of meer wanneer de achterbank volledig neergeklapt wordt (60:40). Gezien de klassieke berlinevorm moet je die wel door een relatief smalle kofferopening krijgen.

Aan sfeer, gezelligheid en moderne uitrusting geen gebrek

De IONIQ 5 en IONIQ 6 mogen dan nog op dezelfde basis staan, het interieur is relatief verschillend. Zo is de Zes gezegend met een volle middenconsole (inclusief de nodige opbergvakken). De riante schermpraal (2x 10,25”) is dan weer identiek net zoals de prima weergave, logische opbouw en hedendaagse functionaliteit. Al gaan we er vanuit dat er spoedig een update volgt waardoor je draadloos van Apple CarPlay en Android Auto kan genieten… Nu heb je daarvoor nog een (oude) USB kabel nodig! De materiaalkeuze en afwerking staan op punt zonder dat Hyundai het de gevestigde premiummerken moeilijk zou maken.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Van 151 pk tot 325 pk … en als N?

In afwachting van een eventuele IONIQ 6 N topversie met 650 pk is er momenteel keuze tussen drie varianten. De basisversie (die ontbreekt bij de IONIQ 5) is 151 pk sterk en is voorzien van een 53 kWh accupack. Daarboven vinden we de 228 pk variant terug met de 77,4 kWh batterij. Die grotere batterij zit ook in de IONIQ 6 AWD (vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren) met 325 pk.

Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh AT RWD 228 pk of ook wel IONIQ 6 Long Range genoemd

Leuk die aantrekkelijke(re) vanafprijs of het extra vermogen (of stabiliteit) maar de achterwielaangedreven IONIQ 6 met grote batterijpack lijkt dé aangewezen keuze. De elektromotor op de achteras produceert 228 pk / 350 Nm wat meer dan voldoende is om zorgeloos van A naar B te cruisen. En wanneer nodig een vlotte(re) inhaalactie te maken. Cijfermatig kan je een 0-100 km/u chrono van 7,4 seconden aan je buurman/vrouw meedelen net zoals de topsnelheid van 185 km/u.

Met een volle lithium-ion batterij (74,4 kWh netto) zou je aldus Hyundai tot 614 km (WLTP) ver kunnen geraken. In de praktijk zijn verbruikscijfers van minder dan 15 kWh per 100 km eenvoudigweg haalbaar, reken dus op een goede 500 km rijbereik in de realiteit. In de juiste (weers)omstandigheden en vooral met een juiste eco ingesteldheid geraak je sowieso nog véél verder! Bedankt stroomlijn.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Via de schakelflippers regel je trouwens de intensiteit van de remenergierecuperatie (geen, matig of veel) al kan je ook voor de intelligente i-Pedal modus (lees: one pedal driving) gaan. Hiermee maak je optimaal gebruik van de aanwezige energie en verkrijg je de eerdergenoemde knappe verbruikscijfers. Een must voor de toegewijde EV rijder … wat initieel wel enige gewaarwording vraagt. Het klassieke rempedaal gebruik je op deze manier bijna nooit meer. Wat zorgt dat de adequate stopkracht in bepaalde omstandigheden als “overweldigend” kan omschreven worden!

Laden maar!

Aan een klassieke laadpaal of Wallbox kan de Hyundai IONIQ 6 overweg met driefasig 11 kW (AC). Reken dus op ongeveer 7u om de lege batterij volledig op te laden. Snelladen kan deze Koreaan bovengemiddeld goed met 239 kW (DC) … toch wanneer je een snellader vindt die een goede dag heeft en de batterij voorverwarmd is. In dat geval heb je maar 18 minuten nodig om 80% batterijcapaciteit te behalen! Toevallig is dat de duurtijd van een deugddoende powernap, iets dat perfect lukt met de zetels languit in hun relaxstand!

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Rustgevend rijgedrag

Met dergelijke laadprestaties en het riante rijbereik (of was het vooral de hoogstaande energie-efficiënte?) behoort de befaamde range anxiety tot het verleden. Tezamen met de comfortabele zetels, aangename stilte, Bose audiosysteem en sfeervolle LED verlichting biedt deze IONIQ 6 een rustgevende rij-ervaring. Met het directe stuurgevoel, achterwielaandrijving, lage zwaartepunt en ogenblikkelijke reactievermogen van de elektromotor kan je er desgewenst zelfs vlot(ter) mee door de bocht. Maar speelvogels wachten misschien toch best op de komst van een IONIQ 6 N.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Ook de moderne rijhulp en veiligheidssystemen dragen bij tot een aangename gebruikerservaring. Dit met intelligente adaptieve cruise control, 360° camera, dodehoekverklikkers, head-up display én meldingen wanneer er kruisend verkeer nadert, je voorligger vertrekt of er nog inzittenden op de achterbank vertoeven.

Wel zijn diverse hulpsystemen nogal gevoelig afgesteld wat resulteert in overenthousiaste meldingen zoals bij naderen van een rijstrookmarkering of het “zien” van een (verkeerdelijk) geafficheerde snelheidslimiet. En aangezien Europa steeds strengere eisen inzake verkeersveiligheid stelt, moet je deze elke rit opnieuw uitschakelen!

Prijzen en concurrentie Hyundai IONIQ 6

In België begint het configuratieproces van een IONIQ 6 bij de Core, Core Plus en Balance uitrustingsniveau’s. Naast een lakkleur kan je enkel bij die laatste bijbetalen voor een open dak of digitale zijspiegels. Prijsmatig loopt het van 50.499 euro (Core 53 kWh 151 pk RWD) tot 66.499 euro (Balance 77,4 kWh AWD). Een achterwielaangedreven IONIQ 6 met grote accupack heb je al vanaf 55.499 euro. Marktconforme maar wel stevige prijzen … die Hyundai ietwat kan verzachten door de riante basisuitrusting (oa warmtepomp) en uitmuntende garantievoorwaarden.

Rijtest: Hyundai IONIQ 6 228 pk Long Range 77 kWh Streamliner EV (2023)

Naast diverse interne concurrentie (Kona Electric, IONIQ 5 … en Kia EV6) zijn er nog een hoop andere kanshebbers met een dergelijke budget. Gezien de klassieke koetswerkvorm kijken we voornamelijk richting de Tesla Model 3 (283 pk, vanaf 45.970 euro) en BMW i4 (286 pk, vanaf 59.000 euro). En misschien ook wel de Polestar 2 (272 pk, vanaf 48.690 euro). Op visueel vlak komt de Mercedes EQE (245 pk, vanaf 72.600 euro) dan weer zéér sterk in de buurt.

Conclusie

In waanzinnig uitgebreid (maar weinig origineel) EV SUV aanbod maakt de Hyundai IONIQ 6 gemakkelijk indruk met zijn gestroomlijnde looks. Naast expressief zijn deze bovendien bijzonder functioneel! Zelden zagen we namelijk zo’n knappe energie-efficiëntie wat logischerwijs resulteert in een riant rijbereik dat in de praktijk de 500 km grens benadert. Ook het ruime interieur, moderne technologie en aangename rijgedrag zijn duidelijke troefkaarten net zoals de snelle laadtijden. Met dergelijke (stevige) prijzen mikt de IONIQ 6 duidelijk op de zakelijke rijder die in ruil steeds een full option configuratie krijgt.

Overzicht:
+ Zéér zuinig
+ Geruststellend rijbereik (450+ km)
+ Supersnelle laadtijden (DC)
+ Gezonde prestaties
+ Degelijke afwerking en materiaalgebruik
+ Ruim/praktisch
+ Rustgevende (stille) rij-ervaring
+ Direct stuurgevoel
+ Volwassen rijgedrag
+ Moderne veiligheid, rijhulp, connectiviteit
+ Garantie

? Unieke vormgeving

– Prijs
– Smallere kofferopening
– Concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!