Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)De Hyundai Kona Electric komt met een funky/praktische koetswerkvorm, rijkelijke basisuitrusting en een doordachte elektrische aandrijflijn die 450+ km ver geraakt! Wat wil je nog meer?

In 2017 voegde Hyundai de hippe Kona toe aan het gamma met een frisse/hippe vormgeving, ruim interieur, comfortabel rijgedrag en compacte inborst. Een slimme/doordachte keuze gezien de riante Europese interesse voor dergelijke kleurrijke crossovers. Nog interessanter was de toevoeging van de Kona Electric die elektrisch rijden wederom wat beter bereikbaar maakt met het (relatief) toegankelijk prijskaartje en stevig rijbereik. Met succes blijkbaar want om aan de grote Europese vraag tegemoet te komen loopt de Kona Electric nu ook in Tsjechië van de band!


Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

De Hyundai Kona Electric weet zich op visueel vlak te onderscheiden met de gesloten grille en aerodynamisch geoptimaliseerde 17” lichtmetalen velgen zonder echt extreem futuristisch voor de dag te komen. De testwagen was voorzien van een weinig energieke Chalk White koetswerkkleur, gelukkig kan je ook kiezen voor zwart, rood, babyblauw of donkergrijs. Desgewenst in een duotone kleurstelling met een contrasterende Phantom Black dak.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Afgezien van de stevige materiaalmix (met hier en daar behoorlijk harde plastics) is het in de Kona Electric aangenaam vertoeven dankzij een ruim/overzichtelijk geheel met lederen zetelbekleding (optioneel, blauw-grijs of zwart) en moderne gadgets zoals een digitaal 7” instrumentenpaneel, handig head-up display en haarscherp/vlot 10,25” infotainmentsysteem (inclusief Apple CarPlay / Android Auto, slimme navigatie, DAB radio, laadpalenoverzicht, …). Een elektrisch glazen panoramadak en stoffen dakbekleding staan op de optielijst net zoals een hoogwaardige KRELL audiosysteem.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

De iets hogere koetswerkvorm biedt ook bij deze Kona Electric een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. Achterin is er een marktconforme hoeveelheid been/hoofdruimte voorhanden en in de koffer past er 332 tot 1.114 liter bagage. Dat is slechts 29 liter bagage minder dan een Kona met klassieke verbrandingsmotor! In tegenstelling tot elektrische wagens uit een hogere klasse (lees: groter) is er vooraan geen extra opbergruimte voor je laadkabels, die moeten dus achterin mee. Om de koffer toch ietwat proper te houden voorziet Hyundai een handige beschermingsmat.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

De Kona Electric komt in twee uitvoeringen waarbij het verschil hem zit in het motorvermogen, lithium-ionpolymeer batterijcapaciteit en dus ook het rijbereik. De Kona 39 kWh basisversie doet het met 136 pk / 395 Nm (0-100 in 9 seconden), 39,2 kWh batterij, autonomie van 289 km (WLTP) en 155 km/u topsnelheid. In het geval van de Kona 64 kWh topversie wordt dat 204 pk / 395 Nm (7,6 seconden), 64 kWh batterij, 449 km rijbereik en maximaal 167 km/u.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Net zoals zijn EV collega’s moet je de Hyundai Kona Electric zoveel mogelijk aan de stekker hangen. Hoelang de volledige laadcyclus duurt is afhankelijk van een hoop factoren, zo moet je méér dan 24u incalculeren als je de batterij volledig wil opladen met een klassiek 230V stopcontact. Met een Wallbox gaat het gelukkig een pak sneller dankzij de 3-fasige boordlader, reken hier in het slechtste geval op 4u50min (39 kWh batterij, 7,2 kW boordlader) of 7u30 (64 kWh batterij, 10,5 kW boordlader). Zoals de naam doet vermoeden gaat het bij een snellader (DC) super…snel aangezien de Kona Electric tot maximaal 77 kW kan slikken, de grote 64 kWh batterijpack is daar in minder dan een uur volledig vol! Jammer dat die momenteel eerder zeldzaam zijn in onze regio…

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

De eerste generatie elektrische wagens hadden een minuscuul rijbereik waardoor de befaamde range anxiety (angst om ergens zonder batterijcapaciteit te stranden) al eens voor angst(zweet) kon zorgen. De Hyundai Kona Electric heeft daar weinig tot geen last van dankzij de grote batterij en dagdagelijks bruikbaar rijbereik. Met de juiste ingesteldheid (lees: rustige rijstijl, rustig traject, …) kan je bovendien tot ver boven de geafficheerde WLTP cijfers geraken. Dit dankzij de efficiënte batterijtechnologie/koeling, instelbare remenergierecuperatie (veel, matig, weinig en automatisch) en diverse rijmodi (Sport, Comfort, Eco en Eco+).

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Voor een optimale gemoedsrust lijkt een eigen Wallbox (of laadmogelijkheid op het werk) geen overdreven luxe, zeker gezien de beperkte Belgische EV laadinfrastructuur. En zelfs als je een vrije laadpaal kan terugvinden ben je nog niet zeker of hij functioneert én of je daar terecht kan met je laadpas. Bijzonder frustrerend, gelukkig bestaan er intussen ook al handige (overkoepelende) abonnementformules. Terug volledig zen worden kan via de inbouwde sfeerthema’s, inclusief bijpassend soundtrack. Bovendien is de Kona Electric reeds uitgerust met een melodisch rijgeluid (AVAS, Europese verplichting) op lage snelheid wat handig moet/kan zijn voor om zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, …) te waarschuwen.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

De overstap van een klassieke verbrandingsmotor (benzine/diesel) richting zuiver elektrische aandrijflijn mag dan nog op papier behoorlijk groot lijken (zeker qua remgevoel), na een initiële kennismaking wil je vermoedelijk nooit meer terug. De fluisterstille aandrijflijn biedt meer dan vlotte prestaties met een hoogstaand comfortniveau, dankzij de lage positionering (= laag zwaartepunt) van batterijen (400 kg!) kan je zelfs vlotter de bocht om dan je zou durven denken. Maar wie échte sportieve verlangens koestert is beter af bij de i30 N.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Om zowel de veiligheid als gemoedsrust van alle inzittenden te garanderen biedt Hyundai ook hier de geavanceerde SmartSense rijhulpsystemen aan. Zo krijg je een slimme cruise control (met filemodus), noodremhulp (Forward Collision-Avoidance Assist), rijstrookassistentie (Lane Following Assist, tot 150 km/u), actieve rijstrookstuurhulp (Lane Keeping Assist), dodehoekverklikkers (Blind-spot Collision Warning), dynamische LED koplampen (High Beam Assist) en verkeersbordenherkenning. Nog meer luxe en comfort verkrijg je dankzij keyless entry/go, verwarmde/gekoelde zetels, verwarmbaar stuurwiel, draadloze telefoonlader, licht/regensensor, achteruitrijcamera, …

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Vanaf 39.599 euro kan je bij de Hyundai verdeler gaan praten omtrent een Kona Electric (39,2 kWh) in het Twist uitrustingsniveau. De Kona Electric met grote batterij/rijbereik begint pas bij 46.499 euro, voor de royaal uitgeruste Sky topversie wordt dat 49.999 euro. Naast eventuele promoties/financiële voordelen voorziet Hyundai sowieso vijf jaar garantie (8 jaar op de batterij)! Zakelijke rijders zijn dan weer verzekerd van een 100% fiscale aftrekbaarheid dankzij de nuluitstoot.

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Bij de lancering van de Kona Electric had Hyundai het segment van 100% elektrische crossovers zo goed als voor zich alleen, intussen is er gezelschap van de MG ZS EV, Peugeot e-2008, Mazda MX-30, Citroën e-C4 en DS3 E-Tense. De interne concurrentie komt van de IONIQ Electric en de technisch gerelateerde Kia e-Niro. Wie belang hecht aan een premium badge voorop moet richting de (duurdere) Polestar 2 en Tesla Model 3!

Conclusie
Met de Kona heeft Hyundai een aantrekkelijk alternatief binnen het populaire crossover segment, te danken aan het compacte formaat, kleurrijke personalisatiemogelijkheden, comfortgehalte en moderne veiligheid/rijhulp in ruil voor een scherpe prijs. En niet te vergeten, de uitmuntende garantievoorwaarden! Naast een klassieke Kona Hybrid is er ook een zuiver elektrische Kona Electric die naast de eerdergenoemde voordelen ook indruk maakt met zijn doordachte aandrijflijn, fluisterstille loop, krachtige laadmogelijkheden en riant rijbereik van gemakkelijk méér dan 450 km! Laden is in België nog steeds een pijnpunt … maar met een eigen Wallbox en een correcte mindset mag dat geen probleem vormen.

Overzicht:
+ Hippe/populaire koetswerkvorm met goede zichtbaarheid en gemakkelijke instap
+ Werkbaar rijbereik (450+ km)
+ Ruim/praktisch interieur
+ Rustgevende en comfortabele (rij)ervaring
+ Fiscaal zéér interessant (0 g/km CO2)
+ Rijkelijke uitrusting (rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …)
+ Scherpe prijs / value for money
+ Uitmuntende garantievoorwaarden

– Materiaalmix interieur (harde plastics)
– Interne concurrentie
– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, snelwegvrees, …)
– Beperkte/complexe EV laadinfrastructuur in België

Rijtest: Hyundai Kona Electric 64 kWh EV crossover 204 pk 2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem