Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)De zuiver elektrische BMW i4 eDrive40 voelt direct vertrouwd aan met zijn traditioneel (knap!) lijnenspel, herkenbaar interieur en aangenaam rijgedrag.

In tegenstelling tot diverse (directe) concurrenten heeft BMW zich nog niet uitgesproken over wanneer hun gamma zuiver elektrisch zal zijn. Daarnaast geloven ze ook sterk (?) in alternatieve energievormen zoals de iX5 Hydrogen waterstof testvloot aangeeft. Maar hét BMW EV kenmerk is dat ze (gelukkig) opteren voor een klassiek lijnenspel waardoor het verschil met hun reguliere (ICE) modellen minimaal blijft.

Knappe looks

Zo oogt de zuiver elektrische BMW i4 bijna identiek aan de klassieke 4 Reeks Gran Coupé, beide delen bovendien hun interne modelcode G26. Gezien het ranke lijnenspel met licht aflopende daklijn en brede heupen is dat goed nieuws. Enkel de volle grille (die nog steeds groot/overheersend uitvalt) en aangepaste achterbumper verklappen de aanwezigheid van een EV aandrijflijn. Maar desgewenst prijken er (gratis) BMW i Blau accenten aan de buitenzijde.

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

De BMW i4 is er zowel in een naamloze basisversie als aangedikte M Sport uitvoering. Via de uitgebreide personalisatiegids maak je van beiden gemakkelijk een droomconfiguratie. Je kan zoals hier voor een sobere Mineralweiss tint gaan maar weet dat er ook meer spraakmakende kleuren zoals Sanremo Green, Sunset Orange, Avonturin Rot en Transanit Blue beschikbaar zijn!

Herkenbaar interieur

Waar de BMW i4 zich aan de buitenzijde nog (minimaal) kan onderscheiden van zijn neef met verbrandingsmotor is dat binnenin eigenlijk niet het geval. In primeur kreeg deze EV het nieuwe Curved Display (12.3″ + 14,9”) mee waarbij het digitale dashboard en infotainmentsysteem naadloos in elkaar overlopen. En alle functionaliteit achter kleurrijke widgets (tegels) zit zoals op je slimme telefoon. Maar na een recente facelift is dat intussen al het geval voor de 3 Reeks, vermoedelijk maakt het knappe (ietwat gebogen) scherm ook spoedig zijn opwachting in de 4 Reeks Coupé, 4 Reeks Cabrio en 4 Reeks Gran Coupé modellen.

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

Degelijke materialen, kwalitatieve afwerking, aangenaam zitmeubilair en allerhande ondersteuning inzake rijhulp en veiligheid zijn hier uiteraard ook van de partij. Net zoals een ruime achterbank met voldoende been/hoofdruimte voor volwassenen, wel is er nog steeds een hoge (en vooral overbodige) middentunnel aanwezig. In de koffer past er 470 à 1.290 liter bagage die dankzij de grote kofferklep prima toegankelijk is. Onder de “motor”kap vooraan is er geen extra bagageruimte voorhanden. Voor de Nederlandse lezers, de i4 eDrive40 mag 750 kg (ongeremd) of 1.600 kg (geremd) trekken!

Al het goede komt in drievoud

Bij de lancering van de BMW i4 midden 2021 was er louter een i4 eDrive40 (340 pk) en i4 M50 (544 pk) uitvoering, recentelijk werd er een toegankelijkere i4 eDrive35 (286 pk) instapversie toegevoegd. Enkel de topversie is voorzien van twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving, de andere i4’s rekenen op een elektromotor op de achteras (lees: achterwielaandrijving)!

Spoedig verwachten we dat deze lifestyle BMW i4 Gran Coupé het gezelschap krijgt van een zuiver elektrische 3 Reeks … die vermoedelijk als i3 door het leven zal gaan. Of deze al geïnspireerd is op de Vision Neue Klasse Concept moet spoedig duidelijk worden.

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

BMW i4 eDrive40 vermogen, verbruik, rijbereik, batterijcapaciteit …

De geteste BMW i4 eDrive40 heeft een 340 pk / 430 Nm sterke elektromotor wat resulteert in een 0-100 km/u sprint van 5,6 seconden. Bij 190 km/u is de topsnelheid bereikt.

Zelf spreekt BMW van 16,1 à 19,1 kWh per 100 km, in frisse testomstandigheden lag ons verbruik met ongeveer 21 kWh toch beduidend hoger. Met de 83,9 kWh lithium-ion batterijpack (81,1 kWh netto) geraak je op die manier ongeveer 400 km ver. Bij meer ideale temperaturen zou het rijbereik toch dichter bij het geafficheerde WLTP cijfermateriaal van 491 à 590 km moeten liggen.

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

BMW voorziet zowaar twee one pedal driving mogelijkheden. Ofwel laat je het volautomatisch bepalen op basis van allerhande sensoren (en de actieve navigatie). Of je kiest voor de B stand waarbij de remenergierecuperatie relatief stevig/intens is, toch bij een initiële kennismaking. Wel laat je zo geen energie meer verloren gaan waardoor het rijbereik finaal dus zal stijgen. Na enkele dagen/weken ben je er zo mee weg en worden de fysieke remmen haast niet meer gebruikt.

Laden maar!

Aan een klassieke laadpaal of Wallbox kan de BMW i4 laden aan 11 kW (DC). Reken op een dikke 8u alvorens de batterij opnieuw 100% is. Sneller gaat het – uiteraard – aan een snellader (205 kW DC) waar je hoogstens 31 minuten moet vertoeven (80% SOC).

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

Rijgedrag BMW i4 eDrive40

Met een laag zwaartepunt, achterwielaandrijving en een “levendige” krachtbron voldoet de i4 eDrive40 perfect aan het befaamde (marketing) DNA van BMW. Met de fluisterstille elektromotor en diens ogenblikkelijk reactievermogen voelt het in de praktijk sneller aan dan het eerdergenoemde cijfermateriaal doet vermoeden, zeker wanneer je voor de Sport rijmodus kiest. De wegligging (lees: stabiliteit) is ook best indrukwekkend te noemen, je vergeet zelfs snel dat deze “milieuvriendelijke” Duitser 2.125 kg op de weegschaal zet! En ja, het fake motorgeluid (Iconic Sounds) kan je gelukkig afzetten.

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

Teveel spielerei zorgt wel dat je sneller terug richting de laadpaal moet. Aan een rustiger tempo is deze elektrische BMW gelukkig ook een aangename metgezel met het nodige comfort. Zeker op technologisch vlak met slimme parkeerhulp, adaptieve cruise control, draadloze telefoonlader, head-up display, noodremhulp, 360° camera, krachtige laserlichten, hoogwaardig Harman Kardon Surround Sound System en dergelijke. De draaicirkel (12,5 meter) is wel best groot!

Prijzen en concurrentie

Voor een elektrische 4 Reeks vraagt BMW respectievelijk 59.000 euro (i4 eDrive35), 64.200 euro (i4 eDrive40) of 79.750 euro (i4 M50) in basisvorm. De spierwitte i4 eDrive40 Gran Coupé M Sport testwagen kreeg voor 10.000 euro aan (leuke) extra’s mee en was zo uiteindelijk een dikke 77.000 euro waard.

Rijtest: BMW i4 eDrive40 Gran Coupe EV 340 pk G26 G26E (2023)

Van een elektrische Mercedes C-Klasse of Audi A5 Sportback is er momenteel geen spoor. De Polestar 2 en Tesla Model 3 komen zeker in de buurt maar leggen hun accenten toch duidelijk anders. Vermoedelijk komt de toekomstige Polestar 4 beter/dichter in de buurt! De Hyundai IONIQ 6 is in theorie ook een zuiver elektrische berline maar wil vooral aerodynamisch efficiënt zijn. De kersverse BMW i5 Berline is er vanaf 73.700 euro (i5 eDrive40) terwijl 50.200 euro volstaat als je een klassieke 420i Gran Coupé (184 pk) wenst.

Conclusie

Knappe (klassieke) looks, herkenbaar interieur, moderne technologie en een heerlijk rijgedrag, met de zuiver elektrische i4 Gran Coupé toont BMW dat het trouw blijft aan de befaamde kernwaarden. Hetzij in een modern jasje met performante elektromotor, snelle laadtijden en een werkbaar rijbereik. Zowaar fluisterstil wat het comfortgehalte ontegensprekelijk versterkt. Behalve dan op financieel vlak want ook voor haar EV modellen hanteert BMW uiteraard stevige premium (optie)prijzen.

Overzicht:
+ Strakke looks (héérlijk normaal voor een EV)
+ Gezonde prestaties
+ Snelle laadtijden
+ Werkbaar rijbereik (400+ km)
+ Rustgevende rijervaring (stilte!)
+ Rijdynamiek
+ Comfort
+ Wegligging
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit …

– Prijs/opties
– Gewicht
– Geen specifiek EV platform (geen frunk, hoge middentunnel, stevige draaicirkel …)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!