Officieel: Polestar 4 EV (2023)Na veelvoudige aankondigingen presenteert Polestar nu de zuiver elektrische Polestar 4 berline in vol ornaat met maximaal 544 pk en tot 600 km rijbereik.

Heerlijk eenvoudig. Dat is Polestar inzake de benamingen van hun modellen. Eerst was er de 1 (PHEV) met nadien de 2 en 3. Vanop de Shanghai Motor Show onthullen ze nu de 4! Enige kanttekening, deze nestelt zich qua formaat (en prijs) tussen de 2 en 3. Voor de cijferliefhebbers: de Polestar 4 is 4,84 meter lang, 2,14 meter breed en 1,54 meter hoog.

Designmatig mixt Polestar hier de SUV en coupé koetswerkvorm zonder het al te hoog te gaan zoeken. Inderdaad, een crossover dus! Wel eentje waarbij de nodige aandacht werd besteed aan een zo aerodynamisch mogelijk lijnenspel. Dat is dan weer goed nieuws voor het verbruik en dus rijbereik. Met een wielbasis van maar liefst 3 meter is er alvast voldoende binnenruimte voorhanden!

Naast de smalle LED koplampen, riant (instelbaar) panoramisch glazen dak en de korte overhangen is het ontbreken van een achterruit misschien wel dé designfeature van de Polestar 4. Het functionele gemis lossen de Chinese Zweden op door een camera en digitale achteruitkijkspiegel te installeren.

Net zoals bij hun andere EV’s is de Vier voorzien van een minimalistisch interieur met milieuvriendelijke materialen. Het riante infotaintmentsysteem (15,4”) draait wederom op het doordachte Google Automotive wat moderne functionaliteit herbergt. Een 10,2” display functioneert dan weer als digitaal dashboard terwijl het head-up display (14,7”!) ook hanige informatie projecteert. Apple CarPlay is draadloos aanwezig, mits opleg ook een hoogwaardig Harman Kardon audiosysteem (1.200 Watt) met 12 luidsprekers.

Polestar 4 is 272 pk of 544 pk sterk

De Polestar 4 Long Range Dual Motor topversie is 544 pk / 686 Nm sterk waardoor de 0-100 km/u sprint slechts 3,8 seconden duurt. De achterwielaangedreven Polestar 4 Long Range Single Motor moet voldoende nemen met 272 pk / 343 Nm.

De 102 kWh batterij zorgt voor een actieradius van respectievelijk 560 km à 600 km. Laden kan aan 22 kW (AC) of 200 kW (DC). Een warmtepomp behoort tot de basisuitrusting net zoals de V2L (Vehicle-to-Load) technologie.

De meeste veiligheidssystemen zitten standaard op de Polestar 4, wel kan je nog opteren voor enige personalisatie (20 à 22” velgen, lakkleuren, interieurbekledingen, …). Met handige packs (oa Plus, Plus Pro, Pilot, Performance) maak je jouw droomconfiguratie in 1-2-3!

Eind 2023 wordt de productie opgestart te Hangzhou Bay (China) voor de lokale markt. Europa, Noord-Amerika en anderen zijn pas begin 2024 aan de beurt. Een Belgische vanafprijs werd nog niet gecommuniceerd, wel zou deze nabij 60.000 euro liggen.