Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride (2021)De toekomstige Polestar modellen zullen allemaal 100% elektrisch zijn, toch was hun eerste wapenfeit de knappe Polestar 1 plug-in hybride.

Een raceteam, sportieve (top)modellen en aangescherpte uitvoeringen, Volvo maakte meermaals gebruik van de sportief getinte Polestar merknaam. Potente benzinemotoren gaan er op (middellange) termijn toch uit dus werd Polestar omgevormd tot een zuiver elektrisch submerk, nog steeds trouw aan het sportieve DNA. Kwestie van voldoende verschil te creëren met de zuiver elektrische Recharge modellen van Volvo zelf.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

De getalenteerde designer Thomas Ingenlath mocht Polestar gaan leiden als een hippe start-up met stevige financiële steun van Volvo (Zweden) en moederbedrijf Geely (China). In hun mission statement lezen we dat ze “willen breken met conventies van de huidige auto-industrie” en dat “duurzaamheid hand in hand gaat met krachtige performance en progressief design”. Een pak interessanter was hun eerste wapenfeit, de Polestar 1 plug-in hybride!

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Alle toekomstige Polestar modellen zullen zuiver elektrisch zijn maar om op relatief korte termijn met een tastbaar productiemodel te komen mocht de 600+ pk sterke plug-in hybride zijn opwachting maken. Designmatig zie je hier een Volvo S90 in coupévorm oftewel de Volvo Concept Coupé stijlstudie uit 2013. Die vloeide voort uit de designpen van Ingenlath wat het Polestar verhaal opnieuw wat logischer maakt.

Geslaagde vormgeving, herkenbaar interieur

Over smaak, geuren en kleuren valt er heel wat te zeggen. Toch zijn er synoniemen genoeg om de Polestar 1 te omschrijven. We denken aan knap, imposant, strak, aantrekkelijk, verleidelijk, stoer, gracieus, elegant… De voorzijde (grille + LED koplampen) mogen dan nog bijna rechtstreeks overkomen van een reguliere Volvo, de tweedeurs koetswerkvorm maakt elke keer opnieuw indruk met zijn verschijning. Zeker in deze sinistere configuratie met een matgrijze lak, onbekende merklogo, 21” lichtmetalen velgen, hoogglanzende zwarte accenten, uitklapbare spoiler en oranje remklauwen.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Binnenin kreeg het designteam duidelijk minder vrijheid want daar vinden we een volledig Volvo interieur terug met uitzondering van gouden veiligheidsgordels, koolstofvezel interieuraccenten en het Polestar logo op het stuurwiel. Te verkrijgen met een witte of zwarte interieurbekleding.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Wie persé wil kan twee passagiers meenemen op de achterbank, er geraken is even moeilijk als er vertoeven. Maar dat is wel vaker het geval bij dergelijke (sport)coupé’s.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Met zichtbare kabels/elektrotechniek is de koffer eerder een futuristische expositieruimte dan een opbergplaats. Toch is er plaats voor maximaal 143 liter bagage … inclusief laadkabels.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Polestar 1 prestaties

Voorin de Polestar 1 ligt de gekende 2.0-liter viercilinder benzinemotor (309 pk, met turbo én compressor) en een 8-traps automaat. Achteraan vinden we maar liefst drie elektromotoren (één per achterwiel en eentje op de krukas) terug, gecombineerd goed voor 609 pk en 1.000 Nm. In optimale omstandigheden volstaan 4,2 seconden voor de 0-100 sprint, bij 250 km/u bereik je de topsnelheid. Zuiver elektrisch haal je slechts 160 km/u.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Het 34 kWh accupack is bovengemiddeld groot voor een plug-in hybride, ook het rijbereik is met 124 km (WLTP) behoorlijk genereus. Dankzij slimme routebegeleiding en doordachte (rem)energierecuperatie kan je dergelijke afstanden effectief halen in de praktijk. Met een verbruik van 0,7 liter benzine per 100 km en 15 g/km CO2 (WLTP) wordt je boekhouder alvast (zéér) enthousiast.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Efficiënt (ont)laden

Of je dergelijke droomcijfers (qua verbruik) in de praktijk ook zal halen is volledig afhankelijk van je laadfrequentie. Met een klassiek 230V stopcontact doe je er vrij lang (lees: 15 uur) over, aan een Wallbox / laadpaal (11 kW AC) moet het lukken in 3 uur. Aan een krachtige snellader (50 kW DC) volstaat een uurtje. De benzinetank is bovendien 60 liter groot wat eveneens voor een werkbaar rijbereik zorgt.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare batterijcapaciteit om te gaan komt de Polestar 1 met verschillende rijmodi. Pure is zuiver elektrisch (lees: achterwielaangedreven), bij Power werken beide motoren maximaal samen terwijl ze bij AWD iets rustiger te werk gaan. Standaard start je in Hybrid waarbij de focus op de elektromotor ligt en de benzinemotor bijspringt waar nodig. In Individual creëert je een eigen setup. Overbodige energie vloeit ten alle tijden terug naar de batterij. Met de Charge stand forceer je dat (laad)proces.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Rijgedrag

Zowel met zijn lijnenspel als met zijn prestatiecijfers profileert de Polestar 1 zich op papier als sportwagen, in de praktijk is dat zeker niet gelogen. Ondermeer te danken aan de grijpgrage Brembo remschijven, instelbare Öhlins dempers en voornamelijk de intelligente Dynamic Torque Vectoring (tover)software. Die stuurt de juiste hoeveel kracht naar het buitenste wiel wat voor een dynamisch (lees: levendig) weggedrag in de bochten zorgt. En desgewenst fluisterstil, toch in de zuiver elektrische rijmodus!

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Toch kan de knappe Zweed zijn leeggewicht van 2.400 kg (!) niet volledig maskeren, zelfs met het veelvoudig gebruik van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en aluminum. De Polestar 1 gaat dus liever vlotjes cruisen dan écht knallen. Laat staan dat je vaak de moeite gaat doen om de manuele Öhlins te gaan wijzigingen. Daarvoor moet je bovendien beroep doen op een krik/werkbrug of richting de Volvo verdeler gaan.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Polestar 1 prijzen, opties en (onbestaande) concurrentie

Goed nieuws, de Polestar 1 PHEV komt direct full option! Denk aan adaptieve cruise control met rijstrookassistentie (Pilot Assist), slimme LED koplampen met bochtenverlichting, verwarmde zetels/stuurwiel, kristallen versnellingspook, noodremhulp, 360° camera, hoogwaardig Bowers & Wilkins audiosysteem (15 speakers), verkeersbordenherkenning en een hoop airbags.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Minder goed nieuws, de Polestar 1 kost minstens 158.500 euro. De enige opties zijn een matte koetswerkkleur (+5.000 euro) en aangepaste winterwielen. Slechts 1.500 exemplaren wou Polestar bouwen (over 3 jaar) in de eveneens knap vormgegeven Chengdu productiefaciliteit in China. Intussen zijn we reeds aan het einde van zijn carrière gekomen. Qua exclusiviteit kan dat wel tellen natuurlijk.

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Een soortgelijke uitgesproken/exclusieve plug-in hybride met sportieve aspiraties is een zeldzaam gegeven. De Lexus LC500h (359 pk, vanaf 112.600 euro) komt dicht in de buurt terwijl de zuiver elektrische Audi (RS) e-tron GT en Porsche Taycan méér “future proof” zijn. De kersverse McLaren Artura en Ferrari 296 GTB zijn dan weer échte plug-in hybride sportwagens.

Conclusie

De toekomst (van Polestar) is zuiver elektrisch. Toch gaf het kersverse Chinees-Zweedse automerk een geslaagd visitekaartje af met de Polestar 1 plug-in hybride. Zeker aan de buitenzijde tonen de Zweden – naar goede gewoonte – dat ze bijzonder knappe creaties kunnen bouwen met fijne details en accenten. Maar desondanks een doordachte/potente aandrijflijn en talrijke rijhulpmiddelen (zowel hardware- als softwarematig) is deze Poolster niet zo sportief als hij visueel doet uitschijnen. De Polestar 1 PHEV is écht op zijn best om lange(re) afstanden af te leggen met het nodige comfort. Het prijskaartje is hier wel omgekeerd evenredig aan de praktische bruikbaarheid. Aan exclusiviteit – of aandacht op de baan – echter geen gebrek.

Overzicht:
+ Blitse looks
+ Exclusiviteit
+ Prestaties
+ Riant elektrisch rijbereik
+ Zuinig (mits frequent laden)
+ Comfort
+ Rustgevende (stille!) rijervaring
+ Remkracht
+ Hoogwaardige afwerking
+ Full option basisuitrusting

? Plug-in hybride sportwagen van (onbekend) zuiver elektrisch (sub)merk?

– Exuberant prijskaartje
– Beperkte beschikbaarheid
– Beperkte bruikbaarheid (kleine achterbank + nog kleinere koffer)
– Stevig gewicht
– Doordeweeks Volvo interieur-sfeertje

Rijtest: Polestar 1 plug-in hybride PHEV 609 pk 34 kWh (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie polestar.com!