Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)Vree wijs! De eerste zuiver elektrische Volvo – de XC40 Recharge T8 – rolt zowaar in Gent van de band.

Na het ongelofelijke succes van de vorige generatie XC60 hebben ze in Gent opnieuw een succesnummer te pakken met de XC40 crossover. Deze stoere Zweed maakt indruk met zijn karakteristieke vormgeving, ruim/praktisch interieur, veilig weggedrag, comfortabele inborst en premium interieurafwerking.


Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Naast een klassiek motorgamma met benzine- en dieselmotoren kregen we vorig jaar een XC40 T5 Twin Engine plug-in hybride die nu als XC40 Recharge door het leven gaat. Daar komt midden 2020 een zuiver elektrische XC40 bij (vreemd genoeg eveneens XC40 Recharge!) die een significante rol moet spelen in de veelbelovende Volvo elektrificatiestrategie. Zo moet tegen 2025 maar liefst 50% van hun verkoop voorzien zijn van enige vorm van elektrificatie (mild hybride, plug-in hybride en zuiver elektrisch).

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Om die elektrische transitie goed te laten verlopen werden diverse delen van Volvo Gent gemoderniseerd en kregen ze er een spiksplinternieuwe batterijfabriek bij. Goed voor 5.000 m2 en 95 meter lang. Het CMA platform (Compact Modular Architecture) van de XC40 was vanaf het begin ontworpen met een zuiver elektrische uitvoering in het achterhoofd, toch moesten diverse onderdelen/machines volledig aangepast worden. Midden maart gaat de “pre productie” voorzichtig van start, tegen september moet het proces op st(r)oom lopen en kunnen de eerste XC40 Recharge”s – de zuiver elektrische variant – afgeleverd worden.

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Die XC40 Recharge EV wijkt op visueel vlak maar héél weinig af van de graag geziene XC40 met benzine/dieselmotor. Aan de buitenkant valt enkel de gesloten grille direct op, een elektromotor heeft namelijk minder koeling nodig. Achter de tankklep zit bij deze versie een laadpunt voor zowel een klassieke Type 2 connector als CCS snelladers.

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Binnenin is er nog steeds voldoende binnen/kofferruimte voorhanden en ook de afwerking/materiaalkeuze staat nog steeds op niveau. De digitale tellerpartij en infotainment zijn volledig vernieuwd en draaien – als eerste Volvo model – op het Android Automotive besturingssysteem. Dat moet zorgen voor een intuïtieve bediening, moderne smartphone integratie en de nodige updates (over-the-air). De Google Assistant (spraakcommando’s), Google Maps (realtime navigatie) en Google Play Store (diverse toepassingen) krijgen een prominente plaats (naast een standaard geïntegreerde Spotify speler), op termijn moeten daar sowieso nog op maat gemaakte toepassingen bijkomen. Eigenaars van een iPhone hoeven niet te treuren/huilen/vrezen, ook deze kan je perfect koppelen met de XC40 Recharge.

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

De Volvo XC40 Recharge P8 AWD krijgt een 78 kWh batterijpack (waarvan 75 kWh bruikbaar) mee, goed voor een rijbereik van 400 km (WLTP). Twee elektromotoren van 150 kW (één per as) zorgen voor vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 408 pk / 600 Nm. Daarmee kan je 0-100 km/u sprintjes trekken in 4,9 seconden en 180 km/u halen, de nieuwe algemene topsnelheid van Volvo. Gezien de P8 type-aanduiding gaan we er vanuit dat er op termijn nog versies zullen bijkomen, bijvoorbeeld een goedkopere/toegankelijke XC40 Recharge P4 met minder rijbereik (én enkel voorwielaandrijving?).

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Naast rijbereik draait het bij elektrische auto’s voornamelijk om de laadsnelheden. Deze XC40 is gezegend met een interne 11 kW lader waarmee je met een krachtige Wallbox ongeveer 7 uur nodig hebt. Die bijkomende investering lijkt sowieso een must, aan een standaard 230V stopcontact zal het nog wat langer duren. Wie een 150 kW snellader kan vinden (bij IONITY bijvoorbeeld) kan in minder dan 40 minuten tot 80% laden.

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

De eerste kennismaking op Gentse grond was “enkel kijken, niet rijden”, we kunnen dus niets vertellen over het rijgedrag. Het 500 kg zware batterijpack zal sowieso invloed hebben maar met een aangepaste ophangingsetup gaan we er vanuit dat de ingenieurs ook voor een XC40 Recharge een comfortabele afstelling hebben gevonden. Dankzij nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) sensoren achter de grille profiteert deze XC40 van nieuwe veiligheidssystemen die in de toekomst nog uitgebreid kunnen worden.

De Volvo XC40 kan de jouwe zijn voor 29.950 euro, de XC40 T5 Twin Engine start pas bij 47.880 euro en de zuiver elektrische XC40 Recharge heeft veen vanafprijs van 62.900 euro. Bestellingen worden reeds opgenomen. Gezien onbestaande CO2 uitstoot van 0 g/km CO2 is de elektrische XC40 Recharge fiscaal zeer aantrekkelijk, iets wat de zakelijke klant ongetwijfeld door heeft!

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Binnen de Volvo/Geely familie vinden we met de technisch gerelateerde Polestar 2 (vanaf 59.800 euro) een directe concurrent. Buitenshuis kijken we voornamelijk richting de Tesla Model 3 maar ook de Nissan Leaf, BMW i3, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro mogen we niet vergeten. Lager vinden we een Renault Zoe, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e!

Conclusie
Met het oog op een betere wereld heeft Volvo al diverse plannen voorgesteld/uitgerold (lagere topsnelheid, standaard veiligheidssystemen, geen diesels, PHEV versie voor élk model, …). Met de zuiver elektrische XC40 Recharge P8 AWD willen ze die mooie visie vertalen in een tastbaar product dat het minstens even goed doet als de conventioneel aangedreven XC40’s! Daarvoor werd een gloednieuwe batterijfabriek opgetrokken in Gent wat ook de werkgelegenheid voor de komende jaren garandeert terwijl de specificaties op papier ook héél interessant lijken. Enkel jammer van die onduidelijke Recharge benaming…

Meet & Greet: Volvo XC40 Recharge T8 AWD EV (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem