Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)Na enkele jaren is Polestar (het elektrische submerk van Volvo) klaar voor de nakende marktlancering van de blitse Polestar 1!

Na een eerdere carrière als (rally)raceteam en Volvo’s huistuner (inclusief eigen afstelling / uitrustingsniveau) is Polestar nu gepromoveerd tot onafhankelijk submerk met een elektrische focus. Officieel gaan ze door het leven als een (hippe) startup maar dankzij de nodige ondersteuning van het Zweedse Volvo en Chinese Geely kan de focus volledig op de ontwikkeling liggen.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Tezamen met de merkvoorstelling werd in 2017 de Polestar 1 performance plug-in hybride het podium opgereden in Shanghai, vandaag de dag prijkt er zelfs al een zuiver elektrische Polestar 2 fastback in de catalogus. Op termijn moet daar nog een Polestar 3, 4 en zelfs 5 bijkomen. Allemaal full electric net zoals die populaire Amerikaanse EV trendsetter, ook qua aanpak wil Polestar het graag allemaal wat anders aanpakken. De productie is reeds opgestart in een speciaal opgetrokken productiefaciliteit in Chengdu (China), de toekomstige volumemodellen zoals de Polestar 2 zullen in Luqiao (China) gebouwd worden waar ze ook de technisch gerelateerde XC40 (Electric) in elkaar schroeven.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Mocht de vormgeving van deze knappe GT je bekend voorkomen is dat niet abnormaal, de basis komt van de Concept Coupé waarmee Volvo de aandacht op het Autosalon van Frankfurt 2013 volledig naar zich toe trokt. Tezamen met twee soortgelijke concepten werden deze de (behoorlijk succesvolle) designbasis voor de nieuwste Volvo modellen, een tweedeurs coupé zagen we anderzijds niet verschijnen. Polestar zet dat nu recht en benadrukt de diverse eigen designelementen zoals de grille (zonder logo), brede heupen en karakteristieke achterzijde. Qua personalisatie is er keuze uit wit, zwart, blauw, lichtgrijs en dondergrijs (allen metallic of mat) als koetswerkkleur, chroom/zwarte accenten rondom en drie 21” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

De tweedeurs coupévormgeving mag aan de buitenzijde dan nog behoorlijk uniek zijn, binnenin bespeuren we – op het merklogo en gouden gordels na – zo goed als geen verschillen met een goed uitgeruste XC90, S90 of V90. De afwerking en materiaalkeuze zijn de term premium waardig terwijl het (verticaal) infotainmentsysteem na enige gewaarwording vlot in de vingers zit. Alle moderne toeters en bellen zijn hierin geïntegreerd (oa Spotify, Apple CarPlay / Android Auto, DAB maar ook alle voertuiginstellingen) waardoor het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt blijven … al oogt het interieur van de Polestar 2 nog moderner/technologischer. Voor het interieur is er keuze tussen een witte of zwarte zetelbekleding, beiden gaan mooi samen met de riante lichtinval van het gigantische glazen panoramisch zonnedak.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Desondanks grote/wijd openende deuren is de toegang tot de achterbank behoorlijk moeilijk al is de vraag wie er daar kan/wil plaatsnemen gezien de beperkte ruimte. Met zo’n riante buitenafmetingen zou je dan verwachten dat de koffer de nodige bagage slikt (à la BMW 8 Coupé) maar dat is bij de Polestar 1 niet het geval met slechts 126 liter laadvolume. Dit wegens de aanwezigheid van een grote batterij, wél bijzonder cool zijn hier de zichtbare kabels/contactpunten van de hybride aandrijflijn.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Die plug-in hybride aandrijflijn gaat verder op de bestaande T8 Twin Engine architectuur met de 2.0-liter viercilinder turbo/supercharged benzine (309 pk / 435 Nm) vooraan, twee elektromotoren (één per wiel, 232 pk / 480 Nm) achteraan en een geïntegreerde starter-alternator (ISG, 68 pk / 100 Nm). Gecombineerd maakt dat maar liefst 609 pk, 1.000 Nm (!) én een fiscaal aantrekkelijke CO2 uitstoot van 30 g/km! Dankzij de aangepaste achttraps automaat (mét schakellepels achter het fijne stuurwiel) en slimme vierwielaandrijving accelereer je in 4,2 seconden naar 100 km/u, de topsnelheid ligt op 250 km/u of 160 km/u in de zuiver elektrische rijmodus.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

De Polestar 1 pronkt – dankzij de grote 34 kWh batterij in twee delen – met een aantrekkelijk elektrische rijbereik van 125 km (WLTP) alvorens de benzinetank van 60 liter (+450 km rijbereik) wordt aangesproken. Verbruikscijfers zijn dan ook sterk afhankelijk van je traject en hoeveel je zal (bij)laden. Zo reden we rond het zonnige Firenze enerzijds een volledig emissievrije tocht (80 km) in diverse testomstandigheden (file, snelweg, bergen, …), bij een langere en vooral meer dynamische rit (140 km) werd het volledige prestatiepotentieel aangesproken en verbruikten we uiteindelijk slechts 4 liter. Laden kan zowel met gelijkstroom (DC, 50 kW snellader, 80% in minder dan een uur) als wisselstroom (AC, een/driefasig, 80% in zes/drie uur).

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

De plug-in hybride aandrijflijn van de Polestar 1 werkt bijzonder efficiënt (geruisloos en doordacht) met keuze tussen vijf rijmodi: Pure (zuiver elektrisch, achterwielaandrijving), Hybrid (focus op achterwielaandrijving, waar nodig springt benzinemotor bij), Power (beide motoren op volle kracht), AWD (beide motoren actief, gebalanceerde krachtontplooiing) en het zelf instelbare Individual. Tevens kan je kiezen voor een HOLD (enkel benzinemotor gebruiken, batterijcapaciteit behouden) en CHARGE (benzinemotor die overuren draait om zo de batterij bij te laden) keuzemogelijkheid, bijzonder handig met het oog op emissievrije steden.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Gezien het blitse lijnenspel en indrukwekkende prestatiecijfers zou je verwachten dat de Polestar 1 een rasechte sportwagen zou zijn, in de praktijk komen de rustigere GT (Gran Tourer) kwaliteiten véél beter tot hun recht. Zo excelleert de Zweedse Chinees (of omgekeerd) in het cruisen op de snelweg om daarna zonder al te veel moeite een kronkelende bergpas te nemen, dat laatste vooral dankzij de slimme torque vectoring van de achterwielen.

Het immense gewicht (2.350 kg, desondanks véél koolstofvezel en lichtgewicht materialen) en de beperkte stijfheid van het gebruikte SPA platform maken dat de Polestar 1 ietwat door de mand valt wanneer je écht alles uit de kast wil halen. Polestar probeert daar nog een mouw aan te passen met manueel (!) instelbare Ohlin dempers. Vooraan kan je deze gouden eyecatchers (relatief gemakkelijk) afstellen in 18 niveau’s, achteraan zitten ze verstopt achter de wielen en heb je een krik nodig. De riante remschijven kunnen wél overweg met de massa en zorgen voor de nodige stopkracht.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Polestar mag dan nog (innig) verbonden zijn met Volvo, verwacht niet snel een Polestar 1 of Polestar 2 tussen de XC40’s, V60’s en XC90’s te zien. Polestar kiest namelijk voor een eigen verkoopnetwerk met hippe Polestar Spaces boutiques in de centrumsteden voor de perfecte merkbelevenis, testritten en informatiesessies, het volledige aankoopproces zal anderzijds online gebeuren. Onderhoud werd toegewezen aan gespecialiseerde Volvo verdelers al profiteren Polestar eigenaars van een handige pick-up / delivery service.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

België behoort samen met Zweden, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland tot de belangrijkste Europese markten voor de exclusieve Polestar 1 waarvan er slechts 1.500 exemplaren over drie jaar gebouwd zullen worden. Daardoor staan er maar liefst vier Polestar Spaces op de planning in Gent, Antwerpen, Luik en Brussel.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Sinds midden 2018 kan je een Polestar 1 bestelling plaatsen waardoor het eerste productiejaar (500 stuks) intussen volgeboekt is waaronder een handvol Belgische early adopters. Die zullen begin 2020 geleverd worden. In ruil voor 157.500 euro kan je bij die exclusieve club horen, de enige beschikbare optie is een matte koetswerkkleur (+ 5.000 euro). De basisuitrusting van de 1 kunnen we dus behoorlijk royaal te noemen – niet overbodig met een dergelijke prijskaartje – waaronder verwarmde (voor)zetels/stuurwiel, keyless entry/koffer, kristallen versnellingspook, dynamische LED lichtblokken, adaptieve cruise control, Pilot Assist (semi-autonoom rijden), 360° camera, highend Bowers & Wilkins audio met 15 luidsprekers en het volledige Volvo veiligheidsarsenaal waaronder 7 airbags.

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Andere sportieve premium plug-in hybride GT’s zijn momenteel nergens te bespeuren, de Lexus LC500h komt met zijn klassieke hybride aandrijflijn wel zéér dicht in de buurt qua vormgeving, comfortgehalte en prijskaartje. Anderzijds kan je met een dergelijk budget ook gewoon een sportwagen voor in het weekend kopen plus een zuiver elektrische bolide voor in de week. Een full option S90 met T8 Twin Engine (390 pk) kost ook maar 85.000 euro, een elektrische Tesla Model S (met ook +500 km rijbereik) is er al vanaf 88.000 euro

Conclusie
Twee jaar na de presentatie heeft Polestar, het elektrische submerk van Volvo, nu een tastbaar product met de Polestar 1. Zoals het hoort – volgens de marketingboeken – is dat een blitse sportcoupé met knappe lijnen, hoogwaardige afwerking en comfortabel rijgedrag, dankzij de doordachte en zuinige plug-in hybride aandrijflijn staat er maar liefst 609 pk ter beschikking! Kwestie van de nodige aandacht te creëren en zo het merk op de kaart te zetten/krijgen, al hadden ze binnenin misschien iets meer hun eigen Polestar accenten mogen leggen.

Manueel instelbare dempers ten spijt (coole gimmick, dat wel), sportieve aspiraties laat je maar beter achterwege bij deze 1 desondanks de strakke vormgeving. Het bestaande Volvo SPA platform heeft teveel moeite met het riante gewicht (2.400 kg, grotendeels wegens de 34 kWh batterij!) desondanks het veelvoudig gebruik van koolstofvezel en lichtgewicht CFRP materialen. Gezien het exclusieve karakter (lees: peperdure prijs + gelimiteerde productie) zal je met de Polestar 1 de komende jaren hoe dan ook de nodige aandacht opeisen. De zuiver elektrische Polestar 2 zal anderzijds de échte gamechanger worden van het veelbelovende Polestar, al moet de consument dan wel de (online) weg vinden naar www.polestar.com/nl-be.

Overzicht:
+ Blitse looks
+ Riant elektrisch rijbereik (meer dan 115 km)
+ Dynamische GT talenten
+ Comfortabel
+ Zuinig
+ Efficiënte/stille hybride aandrijflijn
+ Fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride
+ Afwerkingskwaliteit
+ Direct full option

? Onbekend (is onbemind) merk(imago) met onbestaand dealernet

– Prijs
– Gewicht
– Interieur zéér “Volvo”
– Laakt écht sportieve prestaties desondanks looks/prestaties
– Véél auto voor slechts twee echte zitplaatsen / kleine koffer

Rijtest: Polestar 1 coupe performance 609 pk PHEV (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem