Rijtest: Volvo S90 D5 AWD (2016)

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Met de S90 Berline heeft Volvo eindelijk een volwaardige business sedan om mee te spelen in het Duitse prestigesegment.

Terwijl we in Europa de (logische) voorkeur hebben voor een praktische break (en diens avontuurlijke afgeleide) of een robuuste SUV speelt de vierdeurs berline op wereldniveau nog steeds een serieuze rol van betekenis. Volvo had hiervoor geruime tijd de S80 in het gamma maar deze kon zich op diverse vlakken net niet voldoende onderscheiden van het reguliere D-segment en de luxueuze Duitse topmodellen, met de nieuwe S90 Berline krijgt Zweden hier eindelijk voet tussen de deur.

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Met een nieuwe benaming is het duidelijk dat Volvo de S90 op hetzelfde niveau plaatst als de populaire XC90, designmatig zie je dat ook direct terug. Het lijnenspel oogt behoorlijk statig en imposant maar tegelijk een pak sympathieker dan de concurrentie. Wie het hoger zoekt in de optielijst kan een attractief geheel verkrijgen met de R-Design (sportieve looks) of Inscription (luxe looks) uitvoering. Achteraan bemerken we enkele vreemde lijnen die in combinatie met een lichte koetswerkkleur misschien wat verkeerd kunnen uitvallen, kiezen voor een donkere koetswerkkleur – zoals Onyx Black – helpt dat euvel uit de wereld. Met de brede personalisatiecatalogus kan iedereen een knappe configuratie maken met 18″ tot 21 velgen, unieke designelementen en sportieve accenten. Vergeet wel nooit dat deze Zweedse luxeberline van bijna 5 meter op 2 meter de nodige ruimte vraagt, gelukkig zijn er diverse hulpmiddelen paraat om het parkeren vlot te laten verlopen.

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)
Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Het interieur van de Volvo S90 is minstens een evengrote blikvanger als de strakke buitenzijde, de sobere vormgeving van weleer heeft plaatsgemaakt voor kwalitatieve materialen en premium afwerking. Wel nog niet op hetzelfde niveau als de topversies uit Duitsland, de sympathieke Zweedse sfeer maakt het hoe dan ook direct gezellig. Net zoals bij de andere nieuwigheden uit Göteborg eist de digitale tellerpartij en het verticale 9″ infotainmentsysteem de aandacht op, na een kleine leerperiode zit het complexe systeem (met vele submenu’s en een ietwat onlogische opbouw) vlug in de vingers. Eigenaars met een iPad hebben hier een streepje voor! Dankzij de riante buitenafmetingen heb je op de achterbank geen reden tot klagen qua been/hoofdruimte, in de koffer – met een smalle opening – past er 500 liter aan bagage.

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)
Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Het motorengammna van de Volvo S90 Berline is opgebouwd rond de moderne 2.0-liter viercilinders, dromen van die karakteristieke vijfcilinders van weleer is verloren moeite. Van de voorwielaangedreven D3 (150 pk) en D4 (190 pk) dieselmotorisatie is er een manuele versie als instapper maar het grootste deel van de S90’s zal de fabriek in Torslanda verlaten (op z’n best!) met de 8-traps Geartronic automaat. Wie wil kan opteren voor AWD vierwielaandrijving. De D5 (235 pk) is de topper aan dieselzijde terwijl je ook een T4 (190 pk), T5 (250 pk) of T6 (310 pk) benzineversie kan verkrijgen. Groene jongens – of zelfstandigen – tonen ongetwijfeld grote interesse voor de T8 Twin Engine hybride met 407 pk en een CO2 uitstoot van slechts 46 g/km!

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)
Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Net zoals de eerder geteste V90 Break en V90 Cross Country was deze S90 Berline voorzien van de D5 AWD motorisatie die 235 pk / 480 Nm levert aan de vier wielen. Met 4,8 liter diesel per 100 km en 127 g/km CO2 is hij relatief zuinig, in de praktijk zal het verbruik waarschijnlijk tussen de 6 en 7 liter schommelen met een rustige rijstijl, dankzij de brandstoftank van 60 liter krijg je een bruikbaar rijbereik. De nul-naar-honderd sprint is voorbij in 7 tellen, de topsnelheid ligt hier op 240 km/u.

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Met dergelijke cijfers moet het duidelijk worden dat de Volvo S90 Berline andere prioriteiten heeft dan een puike chrono of indrukwekkende topsnelheid. De D5 dieselmotor levert op een ordentelijke manier meer dan voldoende vermogen in alle rust, wanneer je de Zweed op zijn staart trapt weerklinken (logischerwijs) rauwe viercilinderklanken. Dankzij een fijne afstelling van de automaat en de efficiënte vierwielaandrijving profiteert de Volvo zich opnieuw eerder als kilometervreter dan dé uitgelezen keuze om een bochtenrijke bergpas aan te vatten. Voor de sportieve meerwaardezoekers heeft huistuner Polestar wel een aangepaste afstelling van automaat, stuurgevoel en aandrijflijn!

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Naast de gekende hulpmiddelen en vangnetten profiteert de Volvo S90 standaard van het IntelliSafe Assist systeem. Dat omvat ondermeer adaptieve cruise control en de Pilot Assist. Zoals de naam doet vermoeden assisteert die laatste de bestuurder, in de file of autosnelweg, en is de S90 daardoor in staat om tot 130 km/u zelfstandig te rijden. Bij slecht weer, druk verkeer of vage wegmarkeringen gooit het systeem wel snel de handdoek.

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Met een vanafprijs van 44.600 euro (D3 FWD – Momentum) prijst de Volvo S90 zich behoorlijk concurrentieel ten opzichte van de beoogde concurrenten. Met een lange optielijst en heel wat leuke personalisatie, gadgets en afwerkingsmogelijkheden loopt het prijskaartje wel vlot op. Zo kreeg onze sinistere S90 Inscription D5 AWD testwagen een prijskaartje van meer dan 65.000 euro dankzij de 360° camera, metaalkleur, 20″ velgen, sportstuur, dynamische Full LED koplampen met actieve bochtverlichting, 1.100 W sterke Bowers & Wilkins audiosysteem, …

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

In dit segment kijkt iedereen naar het gouden triumviraat uit Duitsland, zijnde de Mercedes E-Klasse, BMW 5-Reeks en Audi A6. Allemaal voorzien van een ijzersterk merkimago, hoogwaardige afwerking, krachtige motoren, premium materiaalkeuze .. en recht evenredig prijskaartje. In een soortgelijke configuratie wordt dat dan een Mercedes E220d 4MATIC (194 pk – vanaf €53.482), Audi A6 2.0 TDI quattro (190 pk – vanaf €48.460) of de BMW 520d xDrive (190 pk – vanaf €53.850). Wie liever iets origineler voor de dag komt – op de E40 of op het bedrijfsfeestje – kan terecht bij een Volkswagen Arteon, Jaguar XF of Lexus GS300h.

Conclusie
Met de nieuwe S90 Berline is Volvo er overduidelijk in geslaagd om een strakke business sedan in het gamma op te nemen. Hij oogt behoorlijk imposant, heeft een hoogwaardig (en ruim!) interieur met een unieke Zweedse touch en kan eveneens rekenen op allerhande gadgets en hulpmiddelen om het leven aan boord nog aangenamer te maken. De D5 AWD topdiesel trekt in combinatie met de perfect afgestelde automaat en vierwielaandrijving overduidelijk de kaart van het comfort, sportiviteit en rijdynamiek is niet aan deze viercilinder besteed. Desondanks enkele instappers met een manuele versnellingsbak gaat de consument/leaserijder hier uiteraard voor een royaal uitgeruste uitvoering (inclusief automaat) en dan loopt het prijskaartje vlot op. Wanneer je soortgelijke configuraties gaat vergelijken met de peperdure Duitsers kan je dat gelukkig snel in een ander perspectief plaatsen..

Desondanks is het jammer dat de Vlaming zo hondstrouw blijft aan zijn premium badge en dat het marktaandeel van de Volvo S90 berline eerder beperkt zal blijven.. Met een minimale investering van ongeveer 2.000 euro zit je ook al in de meer praktische V90 Break!

Overzicht:
+ Geslaagde vormgeving (origineel, strak en imposant!)
+ Comfort
+ Premium interieur + immense beenruimte achterin
+ D5 motorisatie (prestaties, zuinigheid, stil, ..)
+ Aangename automaat (alert, vlot, ..)
+ Wegligging

+/- Stevige prijs, wel veel value for money

– Nodeloze complexiteit infotainmentsysteem
– Enkel viercilinders
– IJzersterke concurrentie

Rijtest Volvo S90 Berline D5 AWD Inscription (2016)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...