Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)Een ruim interieur, hightech gadgets, werkbaar rijbereik, comfortabel weggedrag én een premium logo voorop, de zuiver elektrische Audi Q4 e-tron heeft heel wat te bieden.

Bij Audi begon het EV verhaal met de – in Brussel gebouwde – e-tron SUV die nadien het gezelschap kreeg van een sportief gelijnde e-tron Sportback en diverse vermogensvarianten. Vervolgens kwam het e-tron GT vlaggenschip, desgewenst zelfs als potente RS krachtpatser te verkrijgen. Gelukkig denkt de Duitse autoconstructeur ook aan Jan Modaal en komen ze met de toegankelijke(re) Q4 e-tron.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Wat is de Audi Q4 e-tron?

Een zuiver elektrische SUV die – zoals de numerieke benaming doet vermoeden – qua formaat tussen de Q3 crossover en Q5 SUV zit! Als basis werd het doordachte MEB platform gebruikt dat specifiek voor elektrische wagens werd ontwikkeld. Daardoor is er binnenin bovengemiddeld veel ruimte voorhanden! Eind 2021 volgt de blitse Q4 Sportback e-tron die met een aflopende daklijn zijn lifestyle flair benadrukt.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Net zoals bij de hoger gepositioneerde e-tron collega’s komt de Audi Q4 met een behoorlijk futuristisch lijnenspel met een gesloten grille, korte overhangen, scherpe lijnen en een doorlopende LED lichtbalk achteraan. Zoals de actuele trend het voorschrijft. Uiteraard mogen de nodige personalisatiemogelijkheden hier niet ontbreken, naast een hoop grijstinten is er keuze tussen diverse 19” tot 21” velgen. Al zit de échte nieuwigheid in de intelligente Matrix LED koplampen waarbij je via het infotainmentsysteem een toepasselijk lichtsignatuur kan kiezen… Maakt Audi daarmee subtiel duidelijk dat ze écht alles al bereikt hebben inzake LED technologie?

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Is het binnenin aangenaam vertoeven?

Het interieur van de Q4 e-tron oogt zeer herkenbaar, het stuurwiel is echter gloednieuw. Daarachter prijkt de Audi Virtual Cockpit (lees: digitale tellerpartij) die je desgewenst kan aanvullen met een riant head-up display met augmented reality navigatiehulp. Zo mis je hopelijk nooit meer een afslag! Centraal prijkt het gekende MMI infotainmentsysteem dat goed in elkaar zit, vlot werkt en je haptische feedback geeft. Gebruikssporen blijven wel goed zichtbaar, gelukkig zijn er voor essentiële functies ook nog fysieke functietoetsen beschikbaar. En een intelligente spraakassistent!

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Desondanks de relatief compacte buitenafmetingen is er binnenin een royale hoeveelheid been/hoofdruimte beschikbaar. Zelfs volwassenen kunnen probleemloos achter elkaar plaatsnemen! Het optionele glazen panoramadak zorgt voor een aangename lichtinval. In de koffer van de Q4 e-tron past er 520 liter bagage, met de achterbank neer wordt dat 1.490 liter. De afwerking staat – zoals het hoort bij een Audi – op punt, desgewenst voorzien van gerecycleerde materialen.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Verschillende Audi Q4 e-tron varianten

Net zoals het reguliere Audi gamma komt de gloednieuwe Q4 e-tron in diverse uitvoeringen met bijhorende (onverklaarbare) numerieke waardes. Daarbij wordt er gespeeld met de aandrijflijn (achterwiel of vierwielaandrijving, respectievelijk één of twee elektromotoren), lithium-ion batterijcapaciteit (lees: rijbereik) en het vermogen van de elektromotor. Op termijn mogen we deze lijst ongetwijfeld aanvullen, misschien ook met een (R)S topmodel?

35: 170 pk / 310 Nm – RWD – 55 kWh – 340 km rijbereik (WLTP)
40: 204 pk / 310 Nm – RWD – 82 kWh – 520 km rijbereik (WLTP)
50 quattro: 299 pk / 460 Nm – AWD – 82 kWh – 490 km rijbereik (WLTP)

Voor de eerste kennismaking kozen we voor de middelste variant, de achterwielaangedreven Q4 e-tron 40. Die heeft 8,5 seconden nodig voor de nul-naar-honderd sprint en bereikt bij 160 km/u zijn topsnelheid.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Hoe lang duurt een laadbeurt?

Zoals steeds ligt dat (grotendeels) aan het gebruikte stroompunt. Met een klassiek 230V stopcontact moet je bijna 2 dagen incalculeren, met een Wallbox of publieke laadpaal lukt het in zeven uur. Aan een snellader moet je maar een half uurtje blijven hangen. Afhankelijk van de configuratie kan de Q4 laden aan 7,2 kW / 11 kW (AC) of 100 kW / 125 kW (DC). Dankzij Audi haar investeringen in de IONITY snelladers kan je hier terecht aan een voordeliger tarief. Toch lijkt een eigen laadpunt (thuis of op het werk) een must have om stressloos van de full EV experience te kunnen genieten.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Audi Q4 e-tron rijgedrag

Elektrisch rijden komt bij een eerste kennismaking vermoedelijk wat vreemd over ten opzichte van de “andere” manier van rijden door de ogenblikkelijke vermogensopbouw, fluisterstille (rustgevende!) werking en de one pedal driving techniek. Maar geen nood, in no time ben je daarmee weg. En wil je nooit meer iets anders!

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

De riante batterijpack (82 kWh) van de Q4 e-tron 40 zorgt ervoor dat je zelfs met een sportieve rijstijl toch nog zeker 300 km kan afleggen. Wie iets rustiger van A naar B zoeft moet zelfs gemakkelijk 400+ km kunnen halen! Zeker als je wat speelt met de intensiteit waarmee de Q4 energie probeert te recupereren bij het afremmen. Naast uit (D stand) of aan (B stand) zijn er ook nog drie tussenniveaus, te bedienen/selecteren met de schakelflippers achter het stuurwiel. Handig om snel te wisselen tussen véél (in de stad) of weinig/niet (op de snelweg) remenergierecuperatie. Opnieuw, behoorlijk vreemd in het begin maar het zit snel in de vingers/voeten!

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Nadeel van zo’n grote batterij is het stevige gewicht, zo zet de Audi Q4 e-tron maar liefst 2.050 kg op de weegschaal. Al worden die kilo’s opvallend goed gemaskeerd. De combinatie van het lage zwaartepunt, slimme software en betrokken stuurgevoel zorgen voor een aangenaam rijgedrag. Misschien zelfs voor enig rijplezier wanneer de bochten elkaar sneller opvolgen en je voor het 15 mm verlaagd sportonderstel hebt gekozen. In de stedelijke omgeving profiteer je voornamelijk van de korte draaicirkel en de goede zichtbaarheid rondom.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Hedendaagse veiligheid en rijhulp

In het beste geval rekent de Q4 e-tron op drie radars, vijf camera’s, zeven airbags en acht ultrasone sensoren om alle inzittenden te beschermen tegen onheil. Standaard alvast met Pre Sense Front (noodremhulp), Lane Departure Warning, Swerve Assist, Turn Assist, licht/regensensor en parkeersensoren achteraan.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Via de optielijst kan je terugvallen op hedendaagse rijhulp en veiligheidssystemen, al dan niet gegroepeerd in handige/interessante packs. Denk aan adaptieve cruise control, volautomatische parkeerhulp, verkeersbordenherkenning, Audi Drive Select en draadloze Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit. Voor de liefhebbers is er een op maat gemaakt SONOS audiosysteem, de warmtepomp zouden we iedereen ten zeerste aanraden om ook in minder zomerse temperaturen alles uit de batterij te halen.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Audi Q4 e-tron prijzen en concurrentie

Met een vanafprijs van 41.990 euro is de Audi Q4 e-tron instapversie opmerkelijk scherp en relatief toegankelijk geprijsd. Toch zouden we de 40 e-tron (vanaf 48.500 euro) in overweging nemen gezien het riante(re) rijbereik. Liefhebbers van vierwielaandrijving moeten direct 56.350 euro op tafel leggen voor de 50 quattro e-tron, dit wel direct in de blitse S-Line uitvoering. De testwagen van dienst was een royaal uitgeruste Edition One lanceringsvariant, uiteindelijk goed voor 73.880 euro! De Q4 Sportback e-tron vraagt op zijn beurt een opleg van 1.000 euro.

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Dezelfde MEB basisingrediënten vinden we ook terug bij Volkswagen en Skoda, respectievelijk als ID.4 (Pure City, 148 pk, vanaf 38.815 euro) en Enyaq iV (60, 180 pk, vanaf 39.775 euro). In de klassieke Duitse premium concurrentiehoek vinden we de BMW iX3 en Mercedes EQA terug al is er ook de Polestar 2, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 Recharge, Kia EV6 en Tesla Model Y.

Conclusie

Nadat Audi zich eerder focuste op de elektrificatie van de hoger gepositioneerde (top)modellen willen ze met deze Q4 e-tron een véél groter publiek aanspreken. Die kunnen hier profiteren van het ruime interieur, gezonde prestaties, aangename/comfortabele weggedrag, geruststellend rijbereik en premium afwerkingskwaliteit. Soortgelijke positieve feedback konden we ook al noteren bij de technisch gerelateerde ID.4 en Enyaq iV EV’s… maar die moeten het doen zonder “spraakmakend” logo voorop.

Overzicht:
+ Merkimago
+ Futuristische vormgeving
+ Hoogwaardige bouwkwaliteit + materiaalkeuze
+ Riant rijbereik (400+ km)
+ Aangenaam/comfortabel weggedrag
+ Rustgevende ervaring
+ Gezonde prestaties
+ Ruim interieur
+ Hedendaagse rijhulp, connectiviteit, gadgets en veiligheid
+ Fiscaal aantrekkelijk

? Aantrekkelijke vanafprijs, wel duur optiebeleid

– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, stilte, energierecuperatie …)
– Interne concurrentie
– Stevig gewicht
– Beperkte Belgische EV laadinfrastructuur

Kort Getest: Audi Q4 e-tron 40 EV SUV 204 pk 82 kWh (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!