Officieel: Audi Q4 e-tron + Q4 Sportback e-tron (2021)Elektrisch, efficiënt én emotioneel aantrekkelijk, Audi haalt de nodige superlatieven boven voor de zuiver elektrische Q4 (Sportback) e-tron nieuwkomer!

Nadat ze eerder de hoger gepositioneerde e-tron, e-tron Sportback en (RS) e-tron GT lanceerden komt Audi nu met de toegankelijkere Q4 e-tron. Dit per direct in de Q4 e-tron SUV en sportief gelijnde Q4 Sportback e-tron koetswerkvorm.

De gloednieuwe (en veelbelovende) Audi Q4 e-tron is 1,87 meter breed, 1,63 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,76 meter. Onderhuids prijkt de specifiek voor EV’s ontworpen MEB architectuur wat zéér gunstig is voor de bruikbaarheid. Technisch gezien zijn er dus de nodige gelijkenissen met de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV.

Net zoals de rest van de Audi gammafolder zijn de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron gezegend met een prominente grille, scherpe koplampen, grote velgen (19” tot 21”) en de nodige personalisatiemogelijkheden. Zo is er keuze tussen acht kleuren waaronder een nieuwe Aurora Violet metaalkleur. Naast de basisversie zijn er Advanced en S Line exterieurlijnen.

In tegenstelling tot de andere e-tron’s zijn digitale zijspiegels hier niet beschikbaar. Maar de bestuurder kan wél in het MMI bedieningssysteem kiezen tussen vier lichtsignaturen, kwestie van de LED expertise van Audi nogmaals in de schijnwerpers te zetten. Achteraan zijn de LED lichtblokken met elkaar verbonden door midden van een fijne lichtstrip.

Zoals reeds vermeld is de Q4 e-tron gezegend met de nodige binnenruimte dankzij de goed/diep gepositioneerde batterijpack in de bodemplaat. De reguliere Q4 biedt 520 tot 1.490 liter bagageruimte. De Q4 Sportback slikt 535 tot 1.460 liter maar kan wel pronken met een gunstigere stroomlijn wat dan weer positief is voor het verbruik/rijbereik.

Qua interieurindeling/layout oogt het binnenin herkenbaar, wie goed kijkt ziet een nieuw en vooral afgeplat stuurwiel (inclusief centraal logo) en minuscule versnellingspook. Standaard krijg je een digitaal dashboard, het infotainment komt in maat 10,1” of 11,6” met hightech connectiviteit/functionaliteit. De head-up display werkt met actieve bewijzering waarbij nuttige navigatie-informatie rechtstreeks in het zichtveld/op de rijstrook worden geprojecteerd.

De Audi Q4 e-tron komt uiteraard in diverse motorisaties, ook hier voorzien van een lettercode die op een of andere manier structureel/duidelijk moet zijn. Bij de lancering midden 2021 zal er een 35, 40 en 50 zijn, nadien volgt er sowieso al een 45 toevoeging. Qua varianten zit het verschil hem in de batterijcapaciteit (55 kWh of 82 kWh) en de achterwielaandrijving (= één elektromotor) of vierwielaandrijving (= twee elektromotoren)

Overzicht motorvarianten Audi Q4 (Sportback) e-tron (2021):
Q4 35 e-tron – RWD – 55 kWh – 170 pk – 310 Nm – max 160 km/u – 341 km actieradius
Q4 Sportback 35 e-tron – RWD – 55 kWh – 170 pk – 310 Nm – max 160 km/u – 349 km actieradius
Q4 40 e-tron – RWD – 55 kWh – 204 pk – 310 Nm – max 160 km/u – 520 km actieradius
Q4 50 e-tron quattro – AWD – 82 kWh – 299 pk – 460 Nm – max 180 km/u – 488 km actieradius
Q4 Sportback 50 e-tron quattro – AWD – 82 kWh – 299 pk – 460 Nm – max 180 km/u – 497 km actieradius

De instapversie kan laden aan 7,4 kW (AC) of 110 kW (DC), vanaf de Q4 40 e-tron uitvoering wordt dat 11 kW en 125 kW. Via je MyAudi app kan je alles goed mee volgen van op afstand, dankzij de participatie in het IONITY snellaadnetwerk profiteer je hier van aantrekkelijkere prijzen.

In ruil voor minimaal 41.990 euro kan je binnenkort een Q4 e-tron bestelbon tekenen. Tegen juli/augustus zullen de eerste Belgische exemplaren arriveren bij de lokale Audi verdeler. De Q4 Sportback volgt twee maanden later en kost 2.000 euro meer. Extra feestelijk en goed uitgerust zijn de Edition One modellen in Geyser Blue en Typhoon Grey.