Rijtest: Audi Q3 35 TFSI (2019)

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Voor de nieuwe Q3 liet Audi niets aan het toeval over met ondermeer hightech gadgets, moderne rijhulp en een ruim interieur. En zelfs het designteam mocht zich uitleven! Met succes, zo blijkt nu.

In 2011 kwam Audi met de Q3 ten tonele in navolging van de Q5 of Q7. De SUV instapper van dienst was niet de meest spannende van allemaal maar zorgde wel voor het nodige succes én ook voor de business case van de kleinere Q2. Het stond dus in de sterren geschreven dat een nieuwe Q3 zich hogerop zou gaan nestelen. Gezien de aangedikte concurrentie was dat sowieso geen slecht plan…

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Daar waar ze in Duitsland normaliter stevig vasthouden – en dat is zacht uitgedrukt – aan de hedendaagse vormgeving  bewijst Audi het tegendeel met hun tweede Q3 iteratie. Op visueel vlak gaat deze nog verder dan de funky Q2, wie wil ziet zelfs gelijkenissen met de grote Q8 SUV! De LED lichtblokken, achthoekige grille, bescherming rondom en enige bodemvrijheid (19 cm) zorgen voor een stoer geheel, zeker als je het bij de beter uitgeruste exemplaren gaat zoeken. Net zoals bij de A1 Sportback speelt een kleurrijke configuratie een essentiële rol om het karakter/lijnenspel van de Q3 écht goed te belichamen. Al bemerken we hier jammer genoeg ook enkele fake luchtroosters.

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Naast de revolutie op designvlak groeit de nieuwe Audi Q3 10 cm in de lengte wat zorgt voor een riante binnenruimte en voldoende plaats voor volwassenen. In de koffer past er 530 liter bagage maar die kunnen er 675 worden dankzij de verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning. En wanneer die achterbank plat gaat verkrijg je met 1.575 liter laadvolume nog méér praktisch gebruiksgemak naast de nodige opbergvakken, bevestigingshaken en een elektrische kofferklep die je met een voetbeweging kan openen.

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Het interieur van de Q3 is even verfijnd en luxueus als dat van de andere moderne Audi nieuwigheden met ondermeer een personaliseerbare/digitale tellerpartij en één haarscherp MMI infotainmentscherm, inclusief alle moderne gadgets. Na een initiële kennismaking ben je zo vertrouwd met logische opbouw en aangename werking (inclusief haptische feedback), jammer dat zo’n riant schermoppervlak na verloop van tijd zichtbare gebruikssporen (lees: vuile vingers) heeft. De personalisatiemogelijkheden gaan binnen zo ver dat je zelfs gekleurde (!) Alcantara interieurbekleding kan verkrijgen… YOLO!

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Het motorengamma van de Audi Q3 omvat diverse benzine/diesel, voorwiel/vierwielaandrijving en handbak/automaat uitvoeringen, het is anderzijds nog afwachten geblazen op een milieuvriendelijke plug-in hybride en/of sportieve SQ3/RS Q3 modellen. Met een TFSI badge achterop is het kiezen tussen de 35 TFSI (150 pk), 40 TFSI (190 pk) en 45 TFSI (230 pk), bij de TDI’s draait het om de 35 TDI (150 pk) en 40 TDI (190 pk).

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)
Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Met de stijgende interesse voor benzines verwachten we veel van de Q3 TFSI instapper met de 1.5-liter viercilinder, goed voor 150 pk / 250 Nm (131 g/km CO2). In dit premium segment uiteraard voorzien van de S-Tronic automaat. Met een 0-100 chrono van 9,2 seconden en topsnelheid van 207 km/u is deze praktische Duitser zeker niet traag maar snel is hij zeker ook niet. Desondanks een overijverig start/stop systeem én cilinderuitschakeling lag ons testverbruik op 7,5 liter benzine per 100 km wat maar nét boven de WLTP cijfers is. Een rijbereik van 700 km moet zeker haalbaar zijn gezien de brandstoftank van 52 liter.

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

De nieuwe Audi Q3 kreeg onderweg de nodige positieve feedback omtrent diens vormgeving, zelfs de sterk aanwezige Pulse Orange koetswerkkleur werd gesmaakt! Na 850 testkilometers wisten we naast de gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom ook de opmerkelijk stille werking en het gezonde weggedrag te appreciëren. Via de Audi Drive Select krijg je keuze uit zes profielen om het weggedrag verder te personaliseren, gaande van comfortabel, efficiënt tot enigszins dynamisch. Verwacht bij de 35 TFSI wel géén rasechte sportiviteit en om de gezonde focus op comfort te waarborgen – het is en blijft een Audi – zouden we het bij maximaal 18” velgen houden. De zeventraps automaat is steeds bij de les maar doet misschien net teveel zijn best waardoor je bij snelle manoeuvres enige reactievertraging krijgt.

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Standaard doet de Q3 het nu met Audi Pre Sense dat gevaarlijke situaties met auto’s, voetgangers en fietsers volautomatisch kan detecteren en indien nodig zal ingrijpen. Via de optielijst kan je beroep doen op een arsenaal aan handige rijhulpmiddelen zoals Park Assist, Cross Traffic Assist, adaptieve Matrix LED koplampen en 360° camera. Audi mag fier zijn op de goedwerkende Adaptive Cruise Assist die de functies combineert van een adaptieve snelheidsregelaar, file-assistent én actieve rijstrookassistent.

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

De Audi Q3 heeft een “consumentenadviesprijs” van minimaal 32.580 euro al moeten we direct meegeven dat die leuke configuratie veel duurder zal uitvallen gezien het gekende prijs/optiebeleid van de (voornamelijk Duitse) premium automerken. Zo start de 35 TFSI S Tronic in het “Advanced” uitrustingsniveau pas bij 35.930 euro en liep hier op tot 55.650 euro. Dit zelfs zonder keyless entry, een head-up display of achteruitrijcamera!

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Andere premium crossovers zijn de BMW X2 (140 pk sDrive 18i, vanaf 32.100 euro), Volvo XC40 (150 pk T3, vanaf 31.300 euro), Jaguar E-Pace (150 pk D150, vanaf 36.750 euro), Mercedes GLA (156 pk GLA200, vanaf 30.250 euro) en de Range Rover Evoque (150 pk D150, vanaf 38.600 euro). Weet dat je voor minder geld méér auto kan krijgen als je die premium merknaam – of verhoogde koetswerkvorm – links laat liggen.

Conclusie
De tweede generatie Audi Q3 SUV wil minstens even succesvol worden als zijn voorganger én rekent daarom op zijn stoere vormgeving, de nodige gadgets, aangenaam weggedrag, hoogwaardige afwerking en een riante binnenruimte. De stille 35 TFSI komt vlot en soepel voor de dag, iets wat we ook kunnen zeggen over de automaat … zolang het bij een rustige rijstijl blijft! Het prijskaartje loopt vlot op al is dat blijkbaar geen probleem voor het vermogende cliënteel, anderzijds zijn er anno 2019 meerdere kapers op de kust binnen het populaire segment.

En mocht je uiteindelijk voor de nieuwe Audi Q3 kiezen – wat helemaal te begrijpen valt -, ga dan alsjeblief voor een kleurrijke configuratie die de gedurfde (Duitse) vormgeving volledig tot zijn recht laat komen!

Overzicht:
+ Stoere/karaktervolle vormgeving
+ Kleurrijke personalisatiemogelijkheden
+ Aangename 35 TFSI (soepel, vlot en stil)
+ Comfortabel
+ Weggedrag
+ Riante binnenruimte
+ Hoogwaardige (premium) afwerking
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Moderne gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit, …

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik (+- 7,5 liter)
– Reactievermogen automaat onder belasting
– Stevige concurrentie

Rijtest: Audi Q3 SUV 35 TFSI 150 pk S Tronic (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...