Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)Wie zijn zuiver elektrische SUV liever wat sportiever ziet, kan bij Audi terecht voor de e-tron (Sportback) S. Die is 503 pk sterk en heeft zowaar drie elektromotoren!

Met de zuiver elektrische e-tron SUV en e-tron Sportback lifestyle afgeleide speelt Audi al even een prominente rol in het premium EV segment. De échte doorbraak zal er vermoedelijk komen met de Q4 (Sportback) e-tron instapper en e-tron GT vlaggenschip, beiden zal Audi in 2021 lanceren.


Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Gelukkig worden de bestaande modellen niet vergeten. Zo kregen de e-tron’s alreeds een 22 kW boordlader upgrade (optioneel) waarmee het opladen dubbel zo snel kan gebeuren, tevens kan dat “net geoptimaliseerd” verlopen. En met de gloednieuwe e-tron (Sportback) S hebben de elektrische modellen nu ook recht op een sportieve(re) make-over!

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Minstens 20″ velgen en brede heupen

De reguliere Audi S producten (met benzine- of dieselmotor) zijn snel te herkennen aan hun honingraat grille en vierdelige uitlaat, dat is niet het geval bij de e-tron Sportback S. De zilverkleurige zijspiegels zijn wél van de partij (tenzij je voor de digitale camera’s kiest) net zoals een prominente diffusor en bredere heupen (+23mm)! Kleur genoeg in de personalisatiegids, inzake velgen zijn er 20”, 21” tot zelfs 22” lichtmetalen exemplaren voorhanden.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Wie binnenin lang zoekt kan in de Audi e-tron S een sportstuur, (comfortabele!) sportzetels, rode startknop(omlijsting) en een extra Sport weergave van de Audi Virtual Cockpit vinden. Interessanter is de aangedikte basisuitrusting, aangename zitpositie, hoogwaardige materiaalkeuze en premium afwerkingskwaliteit. Al blijven vingerafdrukken/stof wel goed zichtbaar.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

De hogere koetswerkbouw zorgt ook hier voor een gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. De hippe e-tron (S) Sportback oogt wat sportiever met de aflopende daklijn, desondanks is er achterin voldoende (hoofd/been)ruimte voorhanden. De koffer is met 615 liter (maximaal 1.665 liter) iets kleiner dan bij de klassiek gelijnde e-tron SUV. Vooraan is er nog een handig opbergvak voor de laadkabels.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

EV primeur!

De Audi e-tron S pakt de primeur als “allereerste EV met drie elektromotoren” met één exemplaar op de vooras (204 pk) en twee achteraan (2×180 pk). Samen zorgen ze voor 435 pk / 808 Nm … al kan dat in overboost (maximaal 8 seconden) oplopen tot 503 pk / 973 Nm. En daarmee sprint in je 4,5 seconden naar 100 km/u! De topsnelheid ligt op 210 km/u maar dergelijke (top)snelheden zijn uiteraard nefast voor de batterijcapaciteit.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Die batterijcapaciteit is nog steeds 95 kWh groot en daarvan is er 86 kWh effectief bruikbaar. De premiumconstructeur uit Ingolstadt spreekt van 370 km autonomie of 364 km voor de e-tron S SUV. In ijskoude testomstandigheden schommelde ons verbruik rond de 31 kWh per 100 km waardoor het rijbereik onder de 300 km dook. Steeds gebruik maken van de ingebouwde navigatie helpt het systeem een optimale energiestroom te voorzien. Remenergierecuperatie is uiteraard ook van de partij maar minder goed te regelen dan bij concurrenten, anderzijds verzacht dat de “EV switch” met een klassieke/herkenbare rij-ervaring.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Bovengemiddelde laadsnelheden

Dankzij ondermeer een ingenieus koelsysteem zijn de e-tron laadsnelheden bovengemiddeld, meer specifiek met hun constant piekvermogen. Aan een klassiek 230V stopcontact moet je er eigenlijk niet aan beginnen (40u), aan een Wallbox/laadpunt (11 kW) duurt het nog steeds 9u. Met de eerdergenoemde 22 kW boordlader lukt dat dus in minder dan 5u. Aan een krachtige snellader (150 kW DC) haal je 80% capaciteit in een half uur! Audi België – meer specifiek importeur D’ieteren – helpt je maar al te graag met een laadoplossing “op maat”. Dat voorkomt de nodige stress, zeker omdat de Belgische laadinfrastructuur vrij beperkt (en onbetrouwbaar) is.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Met veelbelovende woorden zoals “elektrisch en snel”, “fascinerend” en “opvallende wendbaarheid” legt Audi de lat hoog als gaat over de rijdynamiek van de e-tron S Sportback. Da’s zeker niet gelogen en met dergelijke prestatiecijfers kan je al zeker ergens toekomen. Toch mist deze S de ietwat sprankelende/emotionele factor (soundtrack?) om het echt sportief te laten aanvoelen en zodanig een begeerlijke rijbelevenis te creëren. Wat op papier sowieso moeilijk lukt gezien de fluisterstille werking én een 2.700 kg leeggewicht.

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Party trick

Toch weet de e-tron S te verbazen. Aangezien elk achterwiel een eigen elektromotor heeft kan de zwaarlijvige Duitser terugvallen – dankzij slimme torque vectoring software – op een drift modus (!!). Daarvoor moet je het geheel wel behoorlijk bruuskeren/uitdagen, het grootste deel van de tijd profiteer je vooral van de feilloze grip en geoptimaliseerde krachtontplooiing. En de scherpere besturing! In combinatie met het direct beschikbare vermogen kan je zo toch wel wat plezier beleven. Tegelijk blijft het comfortgehalte steevast intact, zelfs met 21” velgen en op slecht wegdek. Dankjewel luchtvering!

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Voor zo’n e-tron S betaal je 97.110 euro, de e-tron S Sportback start bij 99.120 euro. Audi rekent dus een meerprijs van meer dan 13.000 euro (!) in vergelijking met de e-tron 55 quattro die een groter rijbereik biedt. Dat maakt de business case vrij moeilijk, zeker omdat je sowieso nog door de optielijst moet geraken. En juist daar bevinden zich alle handige rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en de meest aantrekkelijke gadgets. De Daytona Grey testwagen was uiteindelijk 121.000 euro waard. Bijna 5.400 euro daarvan staat op naam van de Digital Matrix LED Light lichtblokken (vooraan) waarmee je allerhande projecties kan creëren. Vooral leuk voor de buurman of aan de toog!

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

De opgefriste Tesla Model X “Plaid” heeft ook drie elektromotoren (en zelfs 1.020 pk!), daarvoor moet je 120.000 euro investeren. Daarnaast is het nog afwachten op een sportieve(re) telg van de Jaguar I-Pace, Mercedes EQC of BMW iX3. De e-tron S zal voornamelijk rekening moeten houden met de reguliere e-tron’s (vanaf 71.530 euro) en de RS e-tron GT (vanaf 143.200 euro). Tegelijk zien we bestaande Audi klanten met een SQ8 of RS Q8 misschien wel overschakelen.

Conclusie

Ook de zuiver elektrische Audi e-tron modellen krijgen een sportievere S variant met extra vermogen, een aangedikte vormgeving en exclusieve details. Temper best wel je verwachtingen want deze e-tron S Sportback zet maar liefst 2.700 kg op de weegschaal. Daardoor is het niet altijd duidelijk of er 503 pk aanwezig is, 435 pk afficheren was ook iets waarheidsgetrouwer geweest. Dankzij de ingenieuze en vooral driedelige (!) motorsetup krijg je wel een dynamisch(er) rijgedrag waarmee de e-tron S het nodige rijplezier biedt. Speelvogels kunnen hiermee zelfs driften! Toch zouden we het bij de klassieke e-tron (Sportback) motorisatie houden met zijn groter rijbereik, de (stevige) meerprijs kunnen we dan investeren in de lange-maar-aantrekkelijke optielijst.

Overzicht:
+ Made in Belgium!
+ Blitse vormgeving
+ Rustgevende (stille) rij-ervaring
+ Vlotte prestaties
+ Betrokken rijgedrag / rijdynamiek
+ Drift modus!
+ Snelle laadtijden
+ Comfortabel, zelfs met 21” velgen
+ Praktisch
+ Afwerkingsgraad/materiaalkeuze
+ Hightech gadgets, rijhulp en connectiviteit
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Fiscaal interessant

? Mager rijbereik (275 km)
? Hoe sportief wil je een 2.700 kg zware SUV EV maken

– Prijs/optiebeleid
– Stevige meerprijs (13.000 euro) tov reguliere e-tron 55
– Weergave instelbare remenergierecuperatie
– Beperkte EV laadinfrastructuur

Rijtest: Audi e-tron S Sportback quattro 503 pk EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!