Officieel: Audi e-tron GT EV (2021)Het nieuwe, strakke en vooral zuiver elektrische Audi e-tron GT vlaggenschip wil zowel sportief als vooruitstrevend zijn.

Na de e-tron SUV en e-tron Sportback heeft Audi – eindelijk! – het doek van het e-tron GT topmodel gehaald. Deze zal – op koolstofneutrale wijze – in de Neckarsulm productiefaciliteit van de band rollen, broederlijk naast de R8 V10 sportwagen. Het verschil tussen beide topmodellen kan niet groter zijn!

Vormgeving

De kersverse Audi e-tron GT deelt zijn technische basis met de Porsche Taycan, designmatig oogt het eerder als een A7 Sportback met een futuristische saus eroverheen. De grote velgen (19” tot 21”), aangedikte spoorbreedte, lange wielbasis, brede heupen en aflopende daklijn insinueren een sportieve inborst.

Binnenin herkennen we de moderne interieurlayout met digitaal dashboard (12,3”) en tweedelig infotainmentsysteem (10,1”). De brede middenconsole creëert een open gevoel van ruimte terwijl de lage zitpositie opnieuw bijdraagt aan een sportieve (rij)belevenis. Tegelijk focust Audi op doorgedreven duurzaamheid met diverse gerecycleerde materialen, dit uiteraard in combinatie met een hoogstaande afwerkingsgraad. Inclusief de nodige personalisatiemogelijkheden.

Volgens Audi is de achterbank van de e-tron GT geschikt voor (twee) volwassenen, dit desondanks een hoogte van 1m41. In de koffer kan er 405 liter bagage!

Prestaties

Met twee elektromotoren (één per as) komt de zuiver elektrische e-tron GT met slimme quattro vierwielaandrijving, de automatische versnellingsbak (met twee verzetten) zit achteraan. Reken op een systeemvermogen van 476 pk / 630 Nm, in overboost/launch control loopt dat zelfs op tot 530 pk gedurende 2,5 seconden. Dan kan je 0-100 sprintjes trekken in 4,1 seconden, de topsnelheid ligt op 245 km/u.

Tegelijk met de e-tron GT quattro komt per direct de sportieve/dynamische RS e-tron GT evenknie. Die is 598 pk / 830 Nm sterk … of kortstondig zowaar 646 pk! Dan neemt de nul-naar-honderd sprint maar 3,3 seconden in beslag en ligt de topsnelheid met 250 km/u (net) iets hoger.

Beide varianten rekenen op een lithium-ionbatterij van 93 kWh (waarvan 85 kWh netto). Daarmee moet je tot 487 km (WLTP) kunnen afleggen op één volle batterijlading. Deze opladen kan met wisselstroom aan 11 kW, kort na de lancering zal dit opgetrokken worden tot 22 kW. Snelladen (DC) kan (standaard!) tot 270 kW, daarmee hoef je slechts héél korte pauzemomenten in te lassen tijdens lange roadtrips … langs IONITY laadpunten.

Om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie/batterijcapaciteit om te gaan voorziet Audi de nodige hulpmiddelen. Denk aan een uitgekiend thermomanagement (vier koelcircuits), efficiënte warmtepomp (standaard), voorverwarming voor snelladen en een intelligente regeling van freewheelen/recuperatie (tot 265 kW)!

Rijgedrag en uitrusting

Met een laag zwaarpunt (ondermeer dankzij doordachte packaging), adaptieve dempers en een sperdifferentieel achteraan geeft Audi hoopgevende signalen inzake de e-tron GT rijdynamiek. Vierwielbesturing en adaptieve luchtvering staan op de optielijst, net zoals grijpgrage koolstofkeramische remschijven (420mm!).

Op vlak van rijhulp en veiligheid geeft de Duitse premiumautoconstructeur uit Ingolstadt mee dat Audi Pre Sense in de basisuitrusting zit. Via (opnieuw) de optielijst kan je het geheel nog verder uitbreiden met de Tour, City en Park packs. Daarmee kan je semi-autonoom (lees: adaptieve cruise control met filemodus en stuurhulp) op de snelweg rijden en profiteren van volautomatische parkeerhulp! Ook moet je bijbetalen voor het heerlijk klinkende Bang & Olufsen Premium Sound System, omstaanders krijgen anderzijds een heldere “soundtrack” als waarschuwingstoon te horen.

Vanafprijs

De Audi e-tron GT eerste exemplaren verwachten we tegen de zomer, bestelbonnen worden reeds opgemaakt in ruil voor minimaal 102.900 euro. Tenzij je die straffe RS e-tron GT wil, dan moet je minstens 143.200 euro op tafel leggen. Dankzij de 0 g/km CO2 profiteer je wel van de nodige fiscale gunstmaatregelen.

Iets toegankelijker (lees: betaalbaarder) moet de zuiver elektrische Audi Q4 e-tron (en Q4 Sportback e-tron) worden. Deze worden spoedig voorgesteld!