Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)De blitse Audi e-tron SUV is – naast “Made in Belgium” – een interessante, comfortabele en hoogtechnologische keuze binnen het premium SUV EV segment.

Daar waar de e-tron badge bij Audi voordien garant stond voor een plug-in hybride aandrijflijn (voor de A3 Sportback en Q7 SUV) is het sinds 2018 een synoniem voor een zuiver elektrische modellenreeks. Eerst in de populaire SUV koetswerkvorm, kort erna ook als blitse Sportback en nadien volgden zelfs sportievere S modellen. En binnenkort mogen we zelfs een e-tron GT vlaggenschip verwachten!

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Made in Belgium!

Het elektrische verhaal van Audi is ook (zéér) goed nieuws voor de Belgische werkgelegenheid. Nadat ze eerder acht jaar de compacte A1 modellen (A1, A1 Sportback en S1) voor hun rekening namen werd de volledige Audi Vorst productiefaciliteit grondig (!) gerenoveerd om de elektrische e-tron modellen te kunnen bouwen. En nadien Audi Brussels gedoopt. De 3.000 werknemers zijn hier natuurlijk extra fier als ze een e-tron zien verschijnen in het straatbeeld.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Daar waar andere constructeurs misschien net wat te snel de futuristische kaart trekken voor het design van hun zuiver elektrische modellen doet Audi het rustig aan. Zo zou de e-tron gerust als Q6 door het leven kunnen gaan. Enkel de gesloten grille is een snelle weggever van zijn EV karakter net zoals de typerende Antigua Blue launch spec met blitse 21” Turbine velgen en oranje remklauwen.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Nog een unieke feature van de Audi e-tron zijn de (optionele) camera’s als zijspiegels. Daardoor wordt de aerodynamische stroomlijn vergroot (lees: +7 km rijbereik) … al creëert het zo direct een gespreksonderwerp met (talrijke) geïnteresseerden. Binnenin zitten er kleine schermen ingewerkt in de deuren. Het vraagt enige gewaarwording (zeker rechts en in het donker) maar het went wel snel. Opmerkelijk genoeg blijft de achteruitkijkspiegel een klassiek exemplaar.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Modern interieur

De Audi e-tron werd ontwikkeld in een tijd(sgeest) dat EV’s nog niet zo’n prominente plek innamen, de basis is een aangepaste versie van het MLB platform. Dat zit ook onder de meer luxueuze modellen uit Ingolstadt (A4 tot A8) en dat zie je snel aan de interieurindeling.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Ook in de e-tron kan je dus een handvol (haarscherpe) beeldschermen terugvinden. Zo is er de Audi Virtual Cockpit achter het fijne stuurwiel, een informatieve head-up display in de voorruit en een dubbel uitgevoerd MMI infotainmentsysteem. Bovenaan zit alles inzake navigatie, connectiviteit en media terwijl je onderaan moet zijn voor de airco, zetelverwarming en dergelijke. Niemand moet Audi iets leren inzake het bouwen van een logisch, snel, hedendaags en doordacht systeem, wel voorzie je best een goede stofvod om het allemaal proper te houden.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Deze Audi e-tron SUV biedt de nodige binnenruimte, achterin hebben ook volwassenen voldoende been/hoofdruimte voorhanden. Met een koffervolume van 660 liter (tot maximaal 1.725 liter) overtreft hij zelfs concurrentie met een klassieke verbrandingsmotor. Extra handig is het kleine opbergvak vooraan (60 liter) onder de “motor”kap waar je gemakkelijk de laadkabels kwijt kan.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

50 vs 55

De Audi e-tron is te verkrijgen in twee versies: 55 quattro (95 kWh batterij, 408 pk en 417 km rijbereik) en 50 quattro (71 kWh batterij, 313 pk en 300 km rijbereik). Die quattro vierwielaandrijving wordt door middel van twee elektromotoren (ééntje op elke as) gecreëerd. Vooraan is die 170 pk sterk, achteraan 190 pk. Tezamen zorgt dat effectief voor 360 pk / 560 Nm, in overboost wordt dat zelfs 408 pk / 660 Nm!

Daarmee sprint je in ongeveer 6 seconden naar 100 km/u, de topsnelheid ligt op 200 km/u. Toch biedt de Audi e-tron niet extreem flitsende prestaties zoals bepaalde EV’s wél weten te doen. Al is een dergelijk sprinttalent (en vooral het veelvoudig gebruik ervan) nefast voor de batterijlading. Het leeggewicht van 2.600 kg (!) moet je uiteraard ook in acht nemen.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Audi spreekt van een praktijkverbruik rond 22 kWh per 100 km, in de praktijk zal dat eerder rond de 25 kWh liggen. Met een nettocapaciteit van 86,5 kWh ligt het rijbereik van de e-tron 55 quattro daardoor op ongeveer 350 km. Wie anderzijds het nodige comfort wil opofferen en wat moeite doet, kan boven de 400 km autonomie geraken. Maar dan moet je wel een fluwelen rechtervoet hanteren. En een beetje geluk hebben qua temperatuur/weer, het wegdek en het formaat van velgen.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Laden doet de e-tron als de beste. Standaard met de 11 kW boordlader, sinds kort kan je (via de optielijst) beroep doen op een krachtiger 22 kW exemplaar. Aan een Wallbox of publieke laadpaal moet respectievelijk 8 uur of 4 uur incalculeren voor een volledige laadbeurt. Snelladen kan ook (maar enkel aan de linkerkant), dit tot 150 kW. Zo kan je bijvoorbeeld aan een krachtig IONITY laadpunt (waarin Audi participeerde) terecht voor een snelle energieboost. Dit aan een constant tempo in tegenstelling tot zijn directe concurrenten. Geen aanrader, maar aan een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW) moet je ongeveer 30 uur (!) voorzien.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Sit back and relax

Steevast gebruik maken van de ingebouwde navigatie helpt om het systeem een optimale energiestroom te laten bepalen. Daarbij kan je gebruik maken van de Efficiency en Comfort rijmodi. De remenergierecuperatie is in drie niveau’s in te stellen via de schakelflippers. En mocht het angstzweet toch uitbreken, er is een specifieke Range Mode functie voorhanden die alles uit de aanwezige batterijcapaciteit haalt!

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Maar met dagelijkse ritten van slechts 200 à 300 km hoef je niet direct in te zitten met de befaamde range anxiety. Daardoor kan je ten volle profiteren van het comfortgevoel, de fluisterstille rij-ervaring, hoogstaande afwerking/materiaalkeuze en vooral aanwezige luxe. Denk aan massagezetels, LED sfeerverlichting, gekoelde zetels, dubbele beglazing (= extra geluidsdemping), slimme Matrix LED koplampen, slimme cruise control, automatische airco met vier (!) zones en een Bang & Olufsen 3D Premium Sound System (750 Watt, 15 luidsprekers)!

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Premium prijzen

De Audi e-tron 50 vraagt een minimale investering van 71.530 euro, bij de e-tron 55 wordt dat 84.370 euro. Vervolgens moet je tussen een e-tron, Advanced of S-Line uitvoering kiezen. Reken op een meerprijs van 2.000 euro als je de e-tron Sportback wil.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Met de nodige personalisatie, packs en leuke opties/gadgets loopt de prijs gemakkelijk op, een klassiek gevolg van de premiumbadge voorop. De testwagen werd zo maar liefst 115.000 euro waard. Gelukkig geniet je bij elektrische wagens van een 100% fiscale aftrekbaarheid wat het peperdure prijs/optiebeleid (hopelijk) ietwat dragelijk maakt. Een eigen laadpaal/laadpunt lijkt voor de e-tron een must.

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Met dergelijke prijzen is elektrisch rijden bij Audi momenteel voorbehouden voor een eerder kapitaalkrachtig publiek. Eind 2021 zou dat moeten verbeteren met de lancering van een compacter Q4 e-tron productiemodel … met opnieuw een Sportback afgeleide. Begin 2019 moest de Audi e-tron SUV enkel rekening houden met de Jaguar I-Pace en (grotere) Tesla Model X. Intussen zijn daar de Mercedes EQC, Ford Mustang Mach-E, BMW iX3 en Tesla Model Y bijgekomen.

Conclusie
Met de e-tron SUV start Audi haar (grootschalige) elektrische offensief direct met een voltreffer. Eentje die zowaar in België geproduceerd wordt! In tegenstelling tot de concurrentie doet de e-tron het met een klassieke/traditionele vormgeving, de optionele virtuele zijspiegels/camera’s buiten beschouwing gelaten. Binnenin is er voldoende ruimte beschikbaar en kan je genieten van hoogwaardige rijhulpmiddelen, afwerking, materiaalkeuze, gadgets en connectiviteit. Dit allemaal met talrijke personalisatiemogelijkheden natuurlijk.

De technische basis (elektromotor + automaat + vierwielaandrijving) is foutloos en biedt een rustgevende gebruikerservaring dankzij de stille werking. Afhankelijk van je rijstijl kan je met de Audi e-tron zeker 350 km ver geraken, nu supersnelle laadpalen vlot opduiken hoef je daar dus ook niet meer over te stressen… Het prijskaartje is aan de stevige kant (net zoals het gewicht) waardoor de e-tron niet dé grote ommekeer zal teweegbrengen in de switch naar het elektrisch rijden. Wel toont het de kennis en kunde van Audi aan wat hoopgevend is voor de toekomst. En de werkgelegenheid voor Audi Brussels!

Overzicht:
+ Made in Belgium!
+ Doordachte elektrische aandrijflijn
+ Rustgevende ervaring
+ Werkbaar rijbereik (350+ km)
+ Snelle laadtijden
+ Comfortabel
+ Praktisch
+ Hoge afwerkingsgraad/materiaalkeuze
+ Hightech gadgets, rijhulp en connectiviteit
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrisch = 0 g/km CO2)

– Prijs/optiebeleid
– Stevig gewicht
– Zichtbaarheid rondom (virtuele zijspiegels)
– Beperkte EV laadinfrastructuur
– Andere/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, stilte, snelwegvrees …)

Rijtest: Audi e-tron SUV EV 55 quattro 408 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem