Meet & Greet: Ford Mustang Mach-E (2020)

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)Is de wereld klaar voor een zuiver elektrische Ford Mustang Mach-E crossover?

Of je het nu wil of niet, elektrisch rijden zal in de komende jaren een prominente rol gaan spelen in autoland. Deze Mustang Mach-E is de eerste zuiver elektrische Ford (als we de Focus Electric even vergeten) en tevens de tweede SUV (na de Puma) waarbij de Blauwe Ovaal beroep doet op een klinkende naam uit hun eigen portfolio. Een geniale marketingszet of willen ze toch maar op safe spelen?

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Tegen de lente van 2021 moet de Ford Mustang Mach-E beschikbaar zijn in het Belgische Ford dealernet, wij konden hem alreeds van dichtbij ontdekken én (covidproof) plaatsnemen op de passagierszetel voor een korte rit. Inclusief speelse drift. Zo konden we vaststellen dat de blitse marketingsfoto’s deze Mustang Mach-E niet al te veel goed doen, in “het echt” ziet hij er best gelikt/strak uit. Zeker met de Rapid Red koetswerkkleur, blitse 18” of 19” velgen en met de – toch optisch gezien – sterk aflopende daklijn.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Deurklinken zijn er niet (behalve voor de koffer), de Mustang Mach-E detecteert zelf de nabijheid van de sleutel of een compatibele smartphone die eerder gekoppeld werd met je FordPass. Met een druk op de knop sprint de deur een beetje (40 mm) open, geen idee of het écht gemakkelijk werkt in de praktijk…. Mocht dat toch nog problemen geven kan je op de B-stijl een PIN (nood)code intoetsen om zo toch nog toegang te verkrijgen. Met deze innovatieve techniek zijn er wel heel wat mogelijkheden in de toekomst, denk aan carsharing of pakjes laten leveren.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Tweede interessante bevinding, de riante hoeveelheid binnenruimte! Dankzij het specifiek ontwikkelde EV platform is zowel voor- als achteraan meer dan voldoende hoofd/beenruimte voorhanden. In de koffer (met volautomatische kofferklep) past er 402 liter (tot maximaal 1.400 liter) bagage, vooraan kan er nog eens 83 liter. Hier kan je vuile dingen (schoenen, botten, handdoek, …) opbergen en erna gemakkelijk uitkuisen dankzij een afloopgat.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Achter het stuurwiel prijkt er een compacte 10,2” digitale tellerpartij met enkel de essentiële (rij)informatie, het verticaal gepositioneerde SYNC4 infotainmentsysteem (15,5”) biedt heel wat meer mogelijkheden (ondermeer over-the-air updates). Zo kan je op basis van de gepersonaliseerde sleutels snel handige voorkeuren activeren zoals zetelposities, favoriete radiostations, sfeerverlichting, airco, navigatiebestemmingen, … Vreemd genoeg is het niet cloud-gebaseerd, dus als je in de toekomst een nieuwe Mustang Mach E (of ander Ford product met SYNC4) koopt moet je alles opnieuw instellen.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Ford zal de Mustang Mach-E commercialiseren met twee batterijversies (68 kWh / 420 km rijbereik of 88 kWh / 610 km rijbereik) en met achter- of vierwielaandrijving (RWD of AWD). De AWD versies hebben een extra elektromotor op de vooras. Eind 2021 komt er nog een aantrekkelijk gelijnde GT topversie met 465 pk / 810 Nm en topsnelheid van 200 km/u.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Laden kan aan een klassiek stopcontact … maar dat is af te raden gezien een laadtijd van zeker 30 uur. Sneller gaat het aan een Wallbox of een snellader (tot 150 kW), in tien minuten creëer je met die laatste ongeveer 100 km rijbereik! Ford investeerde in het IONITY laadpalennetwerk en kan daardoor behoorlijk scherpe (lees: lage) prijzen aanbieden, het eerste jaar nemen ze ook de abonnementskost (twv 160 euro) voor hun rekening.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Een moderne Ford staat gekend om zijn dynamiek en betrokken rijgedrag, een serieuze uitdaging om dat ook goed te krijgen in deze 2.100+ kg zware Mustang Mach-E. Normaliter is de ontwikkeling van Mustang producten voorbehouden voor de Amerikaanse ingenieurs/testpiloten, toch mochten onze getalenteerde landgenoten op de Ford Lommel Proving Ground de Europese afstelling voor hun rekening nemen. En na de eerdere testritten met de Fiesta ST, Focus ST en Puma is het meer dan duidelijk dat die dat goed doen.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

De Mach-E is voorzien van een specifieke Active (leuk), Whisper (saai) & Untamed (feest) rijmodi, we hopen snel hieromtrent iets meer te kunnen vertellen. Met het lage zwaartepunt (dankzij het doordachte EV platform) en instant EV krachtontplooiing liggen de verwachtingen behoorlijk hoog. Wanneer het wat rustiger mag met de Mustang Mach-E zou je in theorie het rempedaal niet moeten gebruiken dankzij de instelbare remenergierecuperatie en het one-pedal-drive principe.

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Met de aanvang van het nieuwe kalenderjaar (2021) gaan de Mustang Mach-E bestellijnen officieel open, toch doe je er misschien best al goed aan om je favoriete Ford verdeler op de hoogte te brengen van je eventuele interesse. Het gehanteerde prijs/optiebeleid is zéér overzichtelijk met naast de vier mogelijke uitvoeringen slechts twee optiepacks en zeven koetswerkkleuren. Vermoedelijk om de initiële productie in het begin wat te stroomlijnen.

De Mach-E RWD kost je 48.000 euro (Base) of 56.150 euro (Extended), met AWD wordt dat 54.950 euro (Base) of 64.425 euro (Extended). De basisuitrusting lijkt met LED koplampen, elektrische QuickClear voorruitontdooiing, SYNC4, twee laadkabels en een hoop rijhulp/veiligheid (Enhanced Lane-Keeping System, Road Edge Detection, Blind Spot Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control, …) alvast behoorlijk royaal.

Met zijn buitenafmetingen/prijskaartje komt de Ford Mustang Mach-E in de buurt van de (eveneens Amerikaanse) Tesla Model Y en Polestar 2. Met meer budget kan je ook een Mercedes EQC, Audi e-tron Sportback en BMW iX3 overwegen.

Behalve deze Mustang Mach-E is Ford ook bezig met een zuiver elektrische versie van de Transit 2T bedrijfswagen, tevens hebben/hadden ze plannen om de volgende generatie Focus op het elektrische MEB platform van Volkswagen te bouwen. Maar dat is allemaal toekomstmuziek, deze Mustang Mach-E is al een tastbaar – en vooral veelbelovend – product. Wanneer kunnen we ermee rijden?!

Meet 'n Greet: Ford Mustang Mach E (2020)

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...