Officieel: Audi e-tron SUV (2018)Daar is hij dan eindelijk in vol ornaat, de zuiver elektrische Audi e-tron SUV die in Brussel van de band rolt!

Na veel ontwikkeling, voorbereiding en veelbelovende woorden is de Audi e-tron EV SUV daar nu écht, het allereerste zuiver elektrische (serie)model van het merk als we even de A3 Sportback e-tron vergeten. Voor de Duitse premiumconstructeur uit Ingolstadt is dit model van essentieel belang gezien hun sterke geloof in SUV’s én elektrificatie, op termijn komen er zelfs nog meer e-tron afgeleiden. Dat is dan weer supergoed nieuws voor de Belgische (CO2 neutrale!) productiefaciliteit in Vorst want daar wordt de e-tron gebouwd!

De Audi e-tron mag dan voornamelijk elektrisch zijn, hij biedt een bijzonde praktische verpakking aan. Met 4,9 m lang, 1,9 m breed en 1,6 m hoog is er meer dan voldoende plaats binnenin voor vijf inzittenden. De riante bagageruimte meet 660 liter (maximaal 1.725 liter) en is (standaard!) toegankelijk via een elektrisch bedienbare achterklep.

Het design van de e-tron SUV is (sterk) identiek aan dat van het reguliere Audi SUV gamma, iets wat de switch naar elektrisch rijden misschien wel wel zal stimuleren. Eyecatchers zijn de reusachtige grille, exclusieve 19” velgen, Matrix LED verlichting, oranje e-tron details/badges, brede heupen en een subtiele spoiler/diffusor. Uitlaatmonden zal je hier niet terugvinden!

Binnenin oogt alles zoals de moderne Audi’s met strakke designelementen en véél snufjes/gadgets zoals het digitale dashboard en dubbele schermen voor het infotainmentsysteem in de middentunnel. Uniek zijn de camera’s en digitale schermen die de zijspiegels vervangen, toch als je daarvoor zou willen bijbetalen. Opnieuw zorgen oranje contrasterende stiknaden hier voor een e-tron accent.

De Audi e-tron rekent op een 95 kWh lithium-ion batterijpack (700 kg!) en twee asynchrone elektromotoren (ééntje voor elke as, lees: vierwielaandrijving), tezamen goed voor 300 kW (408 pk) en 660 Nm! Daarmee kan je 0-100 sprinten in minder dan zes seconden en ligt de topsnelheid op 200 km/u al is dat niet de essentie bij een elektrische wagen.

Het zuiver elektrisch rijbereik van de Audi e-tron komt uit op ongeveer 400 km (volgens de strenge WLTP testcyclus) en dankzij een geavanceerd remsysteem (en het One Pedal Driving principe) moet je zoveel mogelijk energie besparen waar mogelijk. Opladen kan op verschillende manieren, van 2,3 kW (240V, zeer lang) tot 11 kW (400V, nog steeds lang: 8u) tot maximaal snelladen (150 kW) waarbij de laadtijd slinkt tot slechts een half uur. Tegen 2019 zal de e-tron leverbaar zijn met een 22 kW laadsysteem.

Dankzij een slimme/verstelbare ophanging kan je ook de verharde wegen verlaten met de elektrische Audi e-tron, zo is er een offroadmodus waarbij de wagen 35 mm (optioneel nog eens +10mm) hoger ligt. Op hogere snelheden ligt de e-tron dan weer lager wat de aerodynamica (lees: het verbruik) ten goede moet komen.

Voor 2.000 euro stond je reeds op de wachtlijst en voor die early adopters zijn eerste leveringen gepland voor eind 2018. De basisprijs van de Audi e-tron ligt op 82.000 euro maar naar goede Duitse gewoonte kan je dat ongetwijfeld snel doen oplopen met de vele (aantrekkelijke) opties, gadgets en personalisatie. Zo is er keuze uit 20” / 21” velgen en 12 lakkleuren waarvan Antigua Blue exclusief voorbehouden blijft voor de e-tron.

Het segment van zuiver elektrische SUV’s was jarenlang exclusief voorbehouden voor de Tesla Model X, nu krijgt deze het gezelschap van de Audi e-tron, Jaguar I-Pace en Mercedes EQC.