Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)Met de zuiver elektrische EQC SUV blijft Mercedes trouw aan haar befaamde merkwaarden: comfortabel, hoogwaardige afwerking, moderne rijhulp en de nodige binnenruimte!

Elektrische wagens zijn – of je dat nu leuk vindt of niet – de toekomst en dus is Mercedes het aan zichzelf verplicht als honderdjarige Duitse premiumconstructeur om op dat vlak (eveneens) te innoveren. Zeker als een piepjonge Amerikaanse autoconstructeur perfect aantoont dat het technisch allemaal mogelijk is én er een koperspubliek voor bestaat. En gezien de laadinfrastructuur er nu ook al staat hebben ze geen geldig excuus meer bij Mercedes.

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

In het verleden passeerde al even een B-Klasse Electric Drive en (peperdure) SLS Electric Drive maar nu pakken ze het in Stuttgart een pak grondiger aan. Net zoals het sportieve AMG gamma lanceren ze een zuiver elektrisch EQ submerk dat in de komende jaren sterk zal groeien! De EQC Concept uit 2016 vertaalde zich intussen in een EQC productiemodel waardoor de kans reëel is dat er in toekomst nog andere uitvoeringen (met meer/minder batterijcapaciteit, EQC300 of EQC500 bijvoorbeeld) zullen komen. Ook het EQV luxebusje is reeds voorgesteld, binnenkort mogen we daar vermoedelijk nog een zuiver elektrische S-Klasse (EQS?), GLA crossover (EQA) en doordachte B-Klasse (EQB?) bijrekenen.

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Met de grotere koetswerkbouw van de EQC400 speelt Mercedes mooi in op de huidige SUV hype, daarnaast biedt een dergelijk (riant) formaat de nodige ruimte om de elektrische aandrijflijn én batterijpack te implementeren. De naam mag dan naar de GLC verwijzen (beiden worden tezamen geproduceerd in Bremen), de EQC is (en lijkt vooral) iets groter. Met de unieke (volle) grille en doorlopende LED lichtstrook (voor én achteraan) oogt het behoorlijk futuristisch wat hij uiteraard te danken heeft aan een zo aerodynamisch mogelijke vormgeving (lees: zuinig). De testwagen kwam in het wit (designo Diamond White) met AMG Line en bijhorende 20” velgen wat unaniem gesmaakt werd door (vele geïnteresseerde!) omstaanders.

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Aan de buitenzijde mag de EQC dan nog zo exotisch (vooruitstrevend?) lijken, binnenin oogt het identiek zoals de andere Mercedes-Benz nieuwigheden met een haarscherp en reusachtig breed MBUX infotainmentsysteem met moderne functionaliteit (Apple CarPlay / Android Auto, DAB, slimme navigatie, …). Ook hier is er een ruime keuze qua afwerking met verschillende soorten materialen, bekleding en patronen met een koperen accentkleur. De afwerkingskwaliteit is de term Mercedes waardig (en dat wil iets zeggen), mits het nodige budget creëer je een premium geheel met keuze uit allerhande gadgets zoals LED sfeerverlichting, massagezetels, superhandige head-up display, …

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Net zoals bij de opgefriste GLC is er op de achterbank perfect plaats voor 2 volwassenen of 3 kinderen die minder last zullen hebben van de verhoogde (overbodige?) middentunnel. Wie véél mensen zuiver elektrisch wil verplaatsen moet richting de EQV! In de koffer past er 500 liter bagage, desgewenst loopt dat op tot 1.450 liter. Voor de avonturiers geven we graag mee dat de EQC400 tot 1.800 kg kan trekken!

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

De gloednieuwe EQ aandrijflijn bestaat uit twee (asynchrone) elektromotoren die op de voor- en achteras geplaatst werden om zodanig 4Matic vierwielaandrijving te creëren. Met 408 pk / 760 Nm doe je de 0-100 sprint in 5,1 seconden en is een topsnelheid van 180 km/u haalbaar. De CO2 uitstoot van 0 g/km is dan weer goed nieuws voor de zakelijke rijders terwijl ook de BIV/verkeersbelasting vervalt!

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Vanaf het begin had Das Haus deze elektrische variant in het achterhoofd waardoor de 650 kg zware (!) lithium-ion batterijpack (85 kWh) perfect onderin geplaatst kon worden wat een gunstige invloed heeft op het rijgedrag. Slechts 80 kWh kan je daarvan effectief gebruiken om het opgegeven rijbereik van 417 km (WLTP) te behalen, snelle rekenwonders weten dat het theoretisch verbruik zo op 19,7 kWh per 100 km ligt. Tijdens onze testperiode haalden we met een gevarieerd traject (stad + snelweg) maximaal 290 km en een verbruik van 27 kWh per 100 km. De koude temperaturen spelen hier duidelijk in het nadeel, bij normale weersomstandigheden zou 310 à 345 km haalbaar moeten zijn.

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Laden doet de Mercedes EQC via een ingebouwde (en watergekoelde) 7,4 kW boordlader waarmee je 40 uur (!) moet incalculeren aan een klassiek 230V stopcontact. Nu gaat niemand een dergelijke premium EV SUV aanschaffen om dan te besparen op een krachtige Wallbox waarmee het laden nog steeds een nacht in beslag neemt. Mercedes heeft in België een samenwerking opgezet met specialist Engie Electrabel om haar toekomstige EQ klanten de nodige ondersteuning te geven met een passende EVBox installatie.

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Snelladen kan de EQC400 tot 110 kW (gelijkstroom) wat eerder mager/vreemd is … gezien Mercedes participeert in het IONITY netwerk met laadpalen van 150 kW tot 350 kW! Aan zo’n blitse laadpaal kan je – in ruil voor 8 euro – de batterij (van 10% tot 80%) laden in een half uur via de CSS stekker!

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Elektrisch rijden vraagt om een andere rijstijl waarbij remenergierecuperatie en de befaamde range anxiety – zeker in het begin – een grote rol spelen. Die eerste kan je instellen (van véél tot weinig of gewoon volautomatisch) met behulp van de schakelflippers achter het stuurwiel, inzake de stress om met een lege batterij ergens stil te vallen ben je zelf de perfect aangewezen persoon om te weten wat je dagdagelijks verplaatsingen inhouden en of je onderweg moet laden. Het navigatiesysteem weet (bijna) alle laadpalen zijn (inclusief capaciteit/beschikbaarheid) en zorgt voor een optimale energiestroom/remenergierecuperatie onderweg. Laat die Waze dus maar voor wat het is!

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Elektrisch rijden staat ook garant voor indrukwekkende acceleraties en dat is bij de Mercedes EQC niet anders. Toch wanneer je alle systemen aanscherpt (lees: Sport rijmodi) en vervolgens het gaspedaal vloert, op een uitdagend parcours kan je zelf relatief dynamisch voor de dag komen. Al lenen de AMG’s zich daarvoor toch nog steeds beter, de EQC weegt namelijk meer dan 2.400 kg waardoor hij liever de focus legt op een comfortabel en aangenaam weggedrag. Daarvoor rekent Mercedes op een lichte/directe besturing en doordachte multilink ophanging, luchtvering is hier niet te verkrijgen. Tevens zijn er diverse hulpmiddelen voorhanden zoals slimme adaptieve cruise control (mét filemodus), augmented reality navigatiehulp, 360° camera, uitgebreide parkeerhulp, … Al is het vooral de (bevreemdende) stilte die voor een rustgevende ervaring zorgt.

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Voor een 390 pk sterke GLC43 AMG betaal je minimaal 72.842 euro, de zuiver elektrische EQC kost op zijn beurt minimaal 79.860 euro (EQC400 4Matic). De eerste goedkope Mercedes moeten we nog tegenkomen, toch was ons royaal uitgeruste testwagen “maar” 13.000 euro duurder wat een goede indicatie is van een ruime basisuitrusting. Toch mag je jezelf vragen stellen bij de prijzen die ze durven vragen voor diverse opties…

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Gerenommeerde premium autoconstructeur of niet, allen moeten ze de Tesla Model X (100 kWh, 507 km rijbereik, vanaf 93.600 euro) dulden die al enkele jaren indruk maakt met zowel de aandrijflijn, knotsgekke vleugeldeuren en Supercharger laadnetwerk! Vervolgens kwam de Jaguar I-Pace (90 kWh, 470 km rijbereik, vanaf 80.800 euro) en de in Brussel gebouwde Audi e-tron (95 kWh, 436 km rijbereik, vanaf 83.500 euro) daarbij. Van de BMW iX3 is er momenteel nog geen sprake, midden 2020 zal die – fashionably late – dit hoogstaand EV SUV segment vervoegen. Een pak toegankelijker (maar minder premium) zijn de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro die 450 km ver geraken dankzij de 64 kWh batterij én driefasig laden voor ongeveer 45.000 euro!

Conclusie
Nu de elektrische auto écht aan het doorbreken lijkt te zijn komt Mercedes met het zuiver elektrische EQ submerk, de blitse EQC SUV is hun eerste wapenfeit. Net zoals de andere modellen met een Ster voorop is de EQC400 4Matic voorzien van een hoogstaande afwerking, hightech interieur, moderne connectiviteit, resem rijhulpmiddelen en een comfortabel weggedrag. De doordachte elektrische aandrijflijn en riante accupack zorgen voor een rijbereik van ongeveer 300 fluisterstille kilometers in de praktijk. Op vlak van laden kan Mercedes haar veelbelovende baseline (The Best or Nothing) jammer genoeg niet waarmaken met laadtijden van 11u tot 40u (afhankelijk van het laadpunt), aan een krachtige IONITY snellader klaar je de klus wel in een half uurtje! Binnen een zeer beperkt premium EV SUV segment krijgt de EQC een competitief prijskaartje maar voor dé grote Mercedes EQ doorbraak kijken we toch naar die veelbelovende en toegankelijkere (lees: goedkopere) EQA crossover!

Overzicht:
+ Doordachte en efficiënte elektrische aandrijflijn
+ Hoge afwerkingsgraad/materiaalkeuze
+ Praktisch
+ Rustgevende ervaring
+ Comfort
+ Hightech gadgets, rijhulp, veiligheid en connectiviteit
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrisch = 0 g/km CO2)

– Prijs/optiebeleid
– Stevig gewicht
– Rijbereik in de praktijk valt lager uit dan verwacht (+- 290 km)
– Slechts tot 105 kW snelladen / lange laadtijden
– Beperkte EV laadinfrastructuur
– Andere/vreemde manier van rijden (range anxiety, energierecuperatie, stilte, snelwegvrees, …)

Rijtest: Mercedes EQC SUV EQC400 4Matic EV (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem