Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)De vernieuwde MINI Cooper S is stiekem diegene die je wil hebben!

Een icoon, beter kunnen we de MINI niet omschrijven. De compacte Britse stadswagen gaat al sinds 1959 mee en weet nog steeds te begeesteren, in 2001 blies BMW – als nieuwe eigenaar – het concept nieuw leven (en technologie, gadgets en efficiënte motoren!) met het nodige succes als gevolg. Intussen zitten we halverwege de derde generatie met reeds een opfrisbeurt voor de MINI 3-deurs, 5-deurs, Cabrio én performante JCW uitvoeringen achter de kiezen, op termijn krijgt krijgt ook de Countryman en Clubman een soortgelijke make-over.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Omdat het guitige design hét uithangbord is van MINI blijven de visuele verschillen tussen generaties/facelifts vrij beperkt, in zijn vernieuwde vorm blijft het bij een nieuw logo (met méer 3D diepte) en gewijzigde LED koplampen, al dan niet met slimme LED Matrix technologie. Wie wil kan pronken met een Union Jack patroon in de achterlichten maar in deze Brexit tijden misschien een vreemde keuze. Op vlak van personalisatie is anderzijds keuze in overvloed met tal van uitvoeringen, pack’s, stickers, velgen en koetswerkkleuren. Via het MINI Yours programma (en moderne 3D printers) kan je zelfs eigen patronen/logo’s/vormen/LED projecties integreren!

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Ook voor de personalisatie van het interieur kan je bijzonder ver gaan met ondermeer nieuwe stoelbekledingen, afwerkingsvormen en kleurrijke Color Lines, de vliegtuigschakelaars en centraal gepositioneerd infotainmentsysteem blijven trouw op post en benadrukken het unieke MINI karakter. Een licht/regensensor en multifunctioneel stuurwiel met handige functietoetsen behoren vanaf nu tot de basisuitrusting en via de optielijst kan je beroep doen op moderne gadgets zoals DAB, head-up display, (draadloos!) Apple CarPlay, handige MINI Connected diensten en slimme navigatie.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Het verschil tussen een MINI 3-deurs en 5-deurs moet vrij duidelijk zijn, het aantal deuren tellen kan helpen bij twijfel. De 16 cm extra in de lengte zorgt voor het nodige gebruiksgemak en een gemakkelijkere instap waardoor drie kinderen relatief gemakkelijk kunnen plaatsnemen, visueel oogt het geheel wel wat onnatuurlijk/geknutseld. In de koffer past er 278 liter tot 941 liter bagage.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

De hogere positionering van de sportieve Cooper S uitvoering binnen het MINI gamma vertaalt zich op visueel vlak in aangedikte bumpers, luchthapper in de motorkap, 18” velgen, gekleurde zijspiegels/dak, resem S badges en een centraal gepositioneerde, tweedelige uitlaat achteraan. Maar zelfs bij een Cooper S kan je het geheel – met het nodige budget – naar hartenlust personaliseren!

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Het motorengamma van de MINI 5-deurs omvat een 1.5-liter driecilinder benzine voor de One (102 pk) en Cooper (136 pk), 2.0-liter viercilinder benzine in de Cooper S (192 pk) en John Cooper Works (230 pk) uitvoering. De One D, Cooper D en Cooper SD diesels werden in alle stilte geschrapt uit het aanbod.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

De MINI Cooper S 5-deurs is 192 pk / 280 Nm (123 g/km CO2) sterk dankzij de enthousiaste 2.0-liter Twinpower Turbo benzinemotor, mocht dat nodig zijn is er tevens fiscaal geoptimaliseerde 163 pk versie beschikbaar. De Cooper S is voorzien van een manuele versnellingsbak maar valt ook te combineren met de 7-traps Steptronic (sport)automaat met dubbele koppeling die een pak beter/sneller/aangenamer functioneert dan zijn 6-traps voorganger. Zo zit met deze blitse MINI in minder dan 7 seconden aan 100 km/u en ligt de topsnelheid op 235 km/u. Hoe dicht je in de buurt komt van het opgegeven verbruik van 5,7 liter benzine per 100 km bepaal je voornamelijk zelf, wij deden geen moeite en zaten op die manier boven de 8 liter. Met een brandstoftank van 44 liter slinkt het rijbereik dan ook tot ongeveer 500 km.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Rijdynamiek associeer je normaliter met peperdure sportwagens of straffe hot hatches, toch weet een MINI Cooper S onderweg de juiste snaar te raken met zijn befaamde “kart” gevoel. Dat heeft hij te danken aan de directe stuurcommando’s, lage zitpositie, goede zichtbaarheid rondom en compacte buitenafmetingen!

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Hier staat de Driving Mode schakelaar uiteraard altijd in Sport wat resulteert in een krachtige(re) soundtrack en een intense rijbelevenis die nooit gaat vervelen… De viercilinder loopt bijzonder soepel is levert waar het kan graag/gecontroleerd zijn vermogen aan de voorwielen. De Cooper S biedt een smakelijke en vooral toegankelijke combinatie van sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid, al is de adaptieve demping wel aan de straffe kant. Zelfs met slechts 17” velgen (in combinatie met runflat rubber), 18” exemplaren zouden we hier niet aanraden.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

De meest toegankelijke vijfdeurs (One) is de jouwe vanaf 20.440 euro, in het geval van een Cooper S loopt die vanafprijs op tot net geen 29.000 euro. De testwagen van dienst was naar goede gewoonte voorzien van de nodige toeters en bellen waardoor het prijskaartje opliep tot 42.555 euro.

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Met z’n premium inborst en verregaande personalisatie is de nieuwe Audi A1 Sportback misschien wel dé uitgewezen concurrent van deze Cooper S vijfdeurs. Minder spannend/funky zijn natuurlijk de Mercedes A-Klasse, Audi A3 Sportback, BMW 1-Reeks of Volkswagen Polo. Al kan je met een dergelijk budget het ook gaan zoeken bij de échte sportievelingen à la Ford Fiesta ST, Volkswagen Polo GTI of zelfs een Hyundai i30 N.

Conclusie
Na de eerdere kennismaking met de vernieuwde Cooper waren we ervan overtuigd dat die 136 pk sterke driecilinder voldoende was voor een aangename portie rijplezier in een compacte premium verpakking. Na de nodige testkilometers achter het stuur van deze Cooper S zijn we (opnieuw) minder zeker van die stellingname. Met net wat meer souplesse en rijdynamiek weet deze MINI 5-deurs te overtuigen vanaf de eerste seconde, deels te danken aan de (subtiel aanwezige) soundtrack. Wie bovendien nood heeft aan enige binnenruimte moet zeker de MINI Clubman Cooper S (vanaf 30.400 euro) van dichtbij bekijken, die komt ruimer én met meer (visueel) karakter voor de dag.

Overzicht:
+ Tijdloos icoon
+ Personalisatiemogelijkheden (extreem!)
+ Vlotte benzinemotor + automaat
+ Rijplezier
+ Soundtrack
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze / originele details
+ Goede zichtbaarheid rondom

– Interne concurrentie MINI Clubman
– Prijs/optiebeleid
– Verbruik loopt op bij sportieve rijstijl
– Weinig tot geen visuele verschillen met voorganger (of enkel via optielijst)
– Comfortgehalte met runflat banden/17″ velgen

Rijtest: MINI Cooper S 5d facelift F55 (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem