Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Wie op zoek is naar een potent, compact én comfortabel scheurijzer komt sowieso uit bij de MINI Cooper SD die net zoals de rest van het gamma geniet van een opfrisbeurt.

Begin deze eeuw blies BMW – op een bijzonder succesvolle manier – het noodlijdende MINI opnieuw leven in, iets dat je vandaag de dag direct merkt in het straatbeeld. Intussen zitten we aan generatie numer 3 en is het reusachtige aanbod van weleer terug wat ingeperkt. Eerder dit jaar genoten de MINI 3-deurs, 5-deurs en Cabrio (die allemaal dezelfde genen delen) van een deugddoende opfrisbeurt, per direct een van dé Europese premières van het Autosalon van Brussel 2018!

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Zoals we eerder aanhaalden zijn de visuele verschillen bij deze MINI facelift eerder beperkt. We noteren een herwerkt logo en gewijzigde lichtblokken, optioneel zijn deze voorzien van slimme (Matrix) LED technologie. Voor de diehard MINI fans zijn de achterlichten zelfs uitgevoerd in een Union Jack design, met de nakende Brexit misschien wel een minder interessante optie…

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Deze Cooper SD is als krachtigste diesel van dienst gezegend met een zwarte (of witte) motorkapstriping, gekleurde spiegelkappen, dubbele uitlaat, extra verluchtingsgaten in de motorkap/bumper, strakke(re) grille én een resem SD logo’s. Met drie nieuwe koetswerkkleuren (Emerald Grey, Starlight Blue en Solaris Orange) en nieuwe 17” velgen zijn de mogelijkheden legio om een unieke configuratie te maken. Wie écht nog verder wil gaan kan terecht bij het MINI YOURS personalisatieprogramma waar ze naar hartenlust onderdelen op maat (LED projectie, dorpelstrips, spiegelkappen, ventilatorroosters, dashboardinleg, …) maken met 3D printers / lasergravures.

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)
Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Binnenin is eveneens zoeken naar échte nieuwigheden op nieuwe mogelijkheden inzake stoelbekleding, interieurafwerking en Colour Lines (Carbon Black, Malt Brown, Glowing Red en Satellite Grey) na. Gelukkig blijven de vele karaktervolle MINI accenten van de partij zoals vliegtuigschakelaars, lage zitpositie, goede zichtbaarheid rondom en centraal geplaatst instrumentenpaneel. Standaard krijg je vanaf heden een multifunctioneel stuurwiel en een regen/lichtsensor mee, wie het nodige budget voorziet kan zich tegoed doen aan allerhande moderne gadgets zoals Apple CarPlay, DAB radio, een head-up display, slimme navigatie, MINI Connected App, draadloze telefoonlader, …

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)
Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

De Mini Cooper 3-deurs is binnenin ruimer dan wat je op het eerste zicht zou verwachten, zeker vooraan en qua koffer met 211 liter tot 731 liter bagage. De achterbank is zeker bruikbaar voor korte ritten en/of inzittenden kinderen met korte benen. Gezien de driedeurs configuratie gaan de deuren vrij breed open wat het instappen vergemakkelijkt, toch blijft het enigszins klauteren om de achterbank te bereiken. Voor een meerprijs van 1.000 euro krijg je de 5-deurs versie die 16 cm meer binnenruimte (en het praktische gemak van twee extra deuren) optekent.

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

De vernieuwde MINI (zowel als 3d, 5d en Cabrio) is te verkrijgen met een benzinemotor als One First (75 pk), One (102 pk), Cooper (136 pk), Cooper S (163 pk of 192 pk) of Cooper JCW (231 pk). Wie wil dieselen kan kiezen tussen One D (95 pk), Cooper D (116 pk), Cooper SD (163 pk 170 pk). De oude 1.2-liter benzinemotor is verdwenen uit het aanbod, allemaal rekenen ze op een 1.5-liter driecilinder of 2.0-liter viercilinder. Ook de oude 6-traps automaat is vertrokken met de noorderzon, optioneel is een 7-traps Steptronic automaat met dubbele koppeling beschikbaar. De Cooper SD en JCW komen dan weer altijd met de 8-traps Steptronic automaat wat gezien de identieke benaming enige verwarring zaait.

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Onder de motorkap van de SD ligt er een 2.0-liter viercilinder TwinPower Turbo dieselmotor met 170 pk / 360 Nm (110 g/km CO2) waarmee je in optimale omstandigheden (lees: launch control!) slechts 7,2 seconden nodig hebt voor de 0-100 km/u sprint, bij 225 km/u zit je op de topsnelheid. Dergelijke prestatie-oefeningen hebben logischerwijs een nefaste invloed op het verbruik maar wie zich ietwat kan beheersen zal bij deze Cooper SD zeker uitkomen rond de 6 liter. Die (relatief) zuinige inborst zorgt in combinatie met een brandstoftank van 44 liter voor een zorgeloos rijbereik van meer dan 600 km.

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Desondanks de compacte afmetingen en de voorwielaandrijving zit rijplezier nog steeds ingebakken in het DNA van de Britse autoconstructeur. Achter het stuurwiel van de MINI Cooper SD 3-deurs zal je dus vaak een glimlach zien verschijnen dankzij de (ongewijzigde) afstelling van het directe stuurgevoel, comfortabele wegligging en het capabele onderstel dat op termijn ook de basis zal vormen voor de volgende generatie BMW 1-Reeks. Wie op zoek is naar echte sensaties (qua belevenis of soundtrack) laat de SD dieselversie best wel links liggen, zelfs in SPORT modus moet je het al vrij ver gaan zoeken. Ook inzake de (te?) grote velgen denk je best twee seconden na als je vaak op slecht asflat vertoeft gezien de stugge demping.

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)
Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Met een prijskaartje van 17.500 euro is de MINI One First 3d de meest toegankelijke MINI op dit moment, dieselen kan vanaf 20.350 euro met de One D. De Cooper SD is er pas vanaf 30.400 euro wat bijna 1.500 euro méér is dan de (krachtigere) Cooper S benzine! Wil je een identieke configuratie als onze testwagen dan stap je zowaar 43.817 euro (!) armer de showroom uit. Een dergelijk (stevig!) prijs/optiebeleid probeert MINI te verantwoorden met een kwalitatieve afwerking, hoogwaardige materialen en een prima waardevastheid op de tweedehandsmarkt.

Conclusie
De facelift van de MINI 3-deurs mag dan op papier wat magertjes uitvallen, met méér mogelijkheden inzake personalisatie, connectiviteit, transmissies en veiligheidssystemen kan de karaktervolle Brit er weer enkele jaren volledig tegenaan. De vernieuwde Cooper kon ons sterk overtuigen, iets waarin de Cooper SD minder slaagt. Dat heeft niets te maken met diens gezonde prestaties, vlotte automaat, alerte turbodiesel en zuinige inborst, eerder met het uitblijven van de échte sensaties die de blitse looks doen vermoeden. Het feit dat deze MINI Cooper SD de enige in zijn soort is (compact + diesel + potent) wil ongetwijfeld iets zeggen, beter investeer je zuurverdiende euro’s in een Cooper, Cooper D of Cooper S.

Overzicht:
+ Originele vormgeving
+ Personalisatiemogelijkheden (extreem!)
+ Groter/ruimer dan hij lijkt
+ Prestatiepotentieel
+ Rijplezier
+ Zuinig
+ Vlotte automaat
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze / originele details
+ Goede zichtbaarheid rondom

– Prijs/optiebeleid
– Sensaties blijven wat uit
– Weinig tot geen visuele verschillen met voorganger (of enkel via optielijst)
– Comfortgehalte met 17″ velgen

Rijtest: MINI Cooper SD 3d facelift (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem