Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)De vernieuwde MINI Cooper doet het zonder ingrijpende wijzigingen maar kan gelukkig terugvallen op zijn funky vormgeving en speels karakter. Inzake personalisatie gaat deze Brit wel behoorlijk ver!

In vergelijking met het origineel uit ’59 is de MINI (mét hoofdletters volgens de Britten) vandaag de dag stevig geëvolueerd, zowel qua vormgeving, formaat als technologie. De funky (retro!) looks, compacte eigenheid en eigenzinnigheid blijven gelukkig gewoon op post en zorgen voor een enorme aantrekkingskracht bij Jan Modaal. In 2014 werd het reguliere MINI aanbod (driedeurs, vijfdeurs en Cabrio) getrakteerd op een deugddoende generatiewissel (F54/F55 voor de kenners), begin dit jaar stonden de Britse bolides in een opgefriste vorm te schitteren op het Autosalon van Brussel als wereldpremière!

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

Die onthulling werd warm onthaald in Nederland – en meer specifiek Born – gezien de productie daarginds (deels) plaatsvindt. Verwacht anderzijds wel niet te véél van deze facelift, het heeft er alles van weg dat MINI zich ietwat inhoudt voor een groot feest in 2019 ter ere van hun 60ste verjaardag. Bijvoorbeeld met een zuiver elektrische MINI Electric variant!

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

De vernieuwde MINI kan je (met een getraind oog) herkennen aan het herwerkte logo, omlijsting van de (eveneens herwerkte) koplampen, volledige ronde LED dagrijverlichting en standaard LED verlichting achteraan. Optioneel zijn die gezegend met een Union Jack lichtsignatuur, vooraan kan je dan weer zéér heldere/slimme LED Matrix verlichting krijgen!

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

Op vlak van personalisatie gaan ze NOG een pak verder dan voordien. Zo zijn er de nieuwe koetswerkkleuren (Emerald Grey, Starlight Blue en Solaris Orange), bijgewerkte 17” velgen en verregaande MINI Yours Customised mogelijkheden. Onder die noemer kan je met diverse kleuren, patronen, oppervlaktestructuren en afbeeldingen een unieke touch geven aan het in- en exterieur dankzij innovatieve technieken als 3D printers en lasergravures. Ook de LED projectie onder de deur kan je volledig personaliseren! Geen nood mocht je niet voor MINI Yours Customised wil betalen, dankzij de diverse versies (One, Cooper, Cooper S, JCW), uitvoeringen (Salt, Pepper, Chili, JCW), packs, velgen, contrasterende kleuren, stickers en accessoires maak je zonder al te veel moeite een unieke creatie!

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

Binnenin gaan ze op dat elan verder met instelbare LED sfeerverlichting, verschillende (sport)stuurwielen, zetelbekledingen, kleurrijke Color Lines afwerkingen, unieke accenten en zo kunnen we nog wel even verdergaan! Plaatsnemen vraagt enige inspanning gezien de lage zitpositie, eens gezeten valt het (relatief) ruime interieur en goede zichtbaarheid (dankzij véél glas rondom) direct op. Dankzij de strenge opvoeding van moederbedrijf BMW is de bouwkwaliteit en materiaalkeuze van een hoog niveau, MINI blijft gelukkig wel trouw aan haar karakteristieke interieurindeling met bijvoorbeeld véél grote rondingen, minimalistische vormgeving en unieke vliegtuigschakelaars.

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)
Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

De koffer van de MINI 3-deurs biedt plaats aan 211 liter bagage in reguliere vorm, wanneer je de twee zitplaatsen achteraan opoffert kan je hier maximaal 731 liter bagage kwijt. Dankzij een technologie-injectie kan de MINI vlot overweg met Apple CarPlay / Android Auto en met behulp van MINI Connected geniet je van hightech entertainment (Spotify app, …), Connected Services (parkeerinformatie, brandstofprijzen, weer, …) en Remote Services (brandstofstatus, vergrendeling, locatie, …). Inzake navigatie is er wel nog ruimte voor verbetering, zeker in drukke steden is het vaak niet duidelijk waarheen je moet.

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

De vernieuwde MINI Cooper laat de 1.2-liter driecilinder (One en One First) voor wat het is en rekent op een 1.5-liter driecilinder en 2.0-liter viercilinder, zowel qua benzine als diesel! Allen voldoen ze reeds aan strenge emissie-eisen, zijn ze voorzien van TwinPower Turbo technologie én komen ze efficiënter (lees: zuiniger) voor de dag. Dankzij lichtgewicht materialen (met dank aan BMW i) zijn de huidige motoren bovendien lichter.

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

Het motorengamma is opgebouwd uit een One First (75 pk), One (102 pk), One D (95 pk), Cooper (136 pk), Cooper D (116 pk), Cooper S (163 pk of 192 pk), Cooper SD (170 pk) en Cooper JCW (231 pk)! Standaard (bijna allemaal) gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verzetten, optioneel is er een 7-traps Steptronic automaat beschikbaar! Ietwat tegenstrijdig met de standaard 8-traps automaat voor de Cooper SD die eveneens als Steptronic door het leven gaat.

Ons testmodel was gezegend met de knappe Starlight Blue koetswerkkleur, een efficiënte 1499 cc driecilinder benzinemotor en de vlotschakelende 7-traps automaat met dubbele koppeling. Goed voor 136 pk / 220 Nm (122 g/km CO2) en een 0-100 chrono van minder dan 8 seconden. Tevens is een topsnelheid van 210 km/u mogelijk. Interessanter is het praktijkverbruik dat schommelt tussen de 6 liter en 7 liter afhankelijk van je enthousiasme, de driecilinder laat zich namelijk maar al te graag aansporen. Met een brandstoftank van 40 liter heb je een rijbereik van ongeveer 600 km.

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

Het rijgedrag blijft, wegens afwezigheid van grondige technische nieuwigheden, gewoon bij het oude en dat is bij een MINI goed nieuws. Het directe stuurgevoel, capabele onderstel, lage zitpositie, interessante pk/gewichtverhouding, ideaal gripniveau en goede zichtbaarheid rondom zorgen steeds voor een (stevige) portie rijplezier, van buitenaf klinkt er bovendien een (te?) veelbelovende soundtrack. Op minder kwalitatieve wegen kan de stugge ophanging de sfeer misschien wat verpesten, blijf dus zeker weg van de grotere (17” en 18”) velgen. Met behulp van de MINI Driving Mode schakelaar kies je tussen een GREEN, MID en SPORT afstelling inzake ophanging, stuurgevoel, gasrespons en een accentkleur voor (de buitenring van) het infotainmentsysteem, het verschil is direct merkbaar!

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)
Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

De vernieuwde MINI driedeurs kan de jouwe zijn vanaf 17.500 euro (One First), de meer praktische (en 16 cm langere) vijfdeurs start 1.000 euro hoger. Vervolgens moet je kiezen voor een versie, een uitrustingsniveau, benzine/diesel en transmissie waarna het échte werk pas start: personalisatie. Ons testmodel kreeg ondermeer het Islington Pack (€6.300), automaat (1.900 euro), zwarte striping (115 euro) en Driving Modes (185 euro) mee en daardoor 29.195 euro waard, qua restwaarde doen MINI’s het traditioneel goed.

Terwijl de MINI 5-deurs de concurrentie aangaat met de compacte premium middenklassers (BMW 1-Reeks, Audi A3 Sportback, Mercedes A-Klasse en Volkswagen Golf) heeft de 3-deurs het moeilijker om een directe concurrent te vinden. Zeker nu de bijvoorbeeld de A1, Polo en Focus het doen zonder driedeurs uitvoering! Gelukkig is er nog een Fiat 500 / Abarth 595 en Citroen DS3 voorhanden die ook nogal intensief de kaart van de personalisatie trekken! Een meer burgerlijker alternatief is de Ford Fiesta of Suzuki Swift.

Conclusie
Op enkele nieuwe accenten, moderne gadgets en de aangename automaat na blijft deze MINI Cooper driedeurs opfrisbeurt een magere facelift. Het opnemen van die unieke Union Jack lichtsignatuur achteraan in de basisuitrusting zou soelaas kunnen brengen. Gelukkig blijft het speelse karakter aanwezig, elke rit met deze MINI Cooper is een plezier dankzij het scherpe stuurgevoel en een levendig weggedrag. Overduidelijk dat 136 pk (en de SPORT modus) volstaat om toegankelijk rijplezier te kunnen garanderen!

Op vlak van personalisatie gaat MINI nu nog een pak verder dan voordien, naast vele mogelijkheden bieden de Duitsers Britten nu MINI Yours Customised aan waarmee je naar hartenlust bepaalde onderdelen kan laten 3D printen of graveren.

Overzicht:
+ Originele (iconische?) vormgeving
+ Personalisatiemogelijkheden (extreem!)
+ Groter/ruimer dan hij lijkt
+ Afwerkingsgraad / materiaalkeuze / originele details
+ Goede zichtbaarheid rondom
+ Vlotte driecilinder benzinemotor + automaat
+ Rijplezier

– Weinig tot geen visuele verschillen met voorganger (of enkel via optielijst)
– Stugge demping
– Onduidelijke navigatie
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: MINI Cooper 3d facelift (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem