Naast extra ruimte en ergonomie pakt de nieuwe Ford Fiesta uit met een nóg leuker rijgedrag.

Goed kan altijd beter. De Ford Fiesta is ondertussen toe aan een zevende generatie, maar legt de lat in zijn categorie toch weer op elk vak enkele centimeters hoger. Welke uitvoering je ook kiest, elke Fiesta werd ruimer, ergonomischer en veiliger. Ook de technologie kreeg een upgrade en zijn paradepaardje – het rijgedrag – werd nog verder verfijnd. Wij gingen op stap met de 1.1-liter benzinemotor, een ideale instapper voor de stad!


Hoewel Ford verder bouwde op de stijl van het vorige model kan je de nieuwe Fiesta al snel onderscheiden van zijn voorganger. De Blauwe Ovaal opteerde voor eenvoudigere, rechtere lijnen om tot een eleganter en rustiger geheel te komen. Het radiatorrooster werd iets breder, de koplampen gestroomlijnder. Achteraan versterken de nieuwe, horizontale lichten de bredere look van de Fiesta en de wielkasten werden uitgeklopt om tot maatje 18-inch te kunnen huisvesten. Maar de wagen groeide ook in totaliteit om plaats te laten aan de Ka+ onder hem: de lengte nam toe met een dikke 7 centimeter, in de breedte kwam er 1,3 cm bij. En naast nieuwe koetswerkkleuren gaat diversificatie nu een stuk verder, want naast een traditionele Trend en Titanium uitvoeringen hebben de Fiesta ST-Line, Vignale of Active elkeen diverse onderscheidende kenmerken.

Bovenop een opgefrist design onderging het interieur een volledige metamorfose. Het aantal toetsen in de middenconsole werd met maar liefst gehalveerd door het verhuizen van heel wat functies naar het stijlvolle 8-inch aanraakscherm (standaard 4,2” bij de goedkopere “MyFord Dock”). Onze versie bood ook Apple Car Play/Android Auto zodat je de Kaarten-functie uit je iPhone als volwaardige GPS op het grote scherm kunt toveren. Ook Spotify wordt vlot geïntegreerd met het SYNC3 infotainmentsysteem. In totaliteit is de Fiesta dus een stuk ergonomischer geworden en ziet het dashboard er overzichtelijker uit. Maar de toegenomen ergonomie zit ook in een geoptimaliseerde armsteun vooraan, zodat zowel grote als kleinere bestuurders hem kunnen gebruiken. Verder werden de gebruikte interieurmaterialen opgewaardeerd en nam de ruimte op diverse plekken toe: 16 millimeter extra knieruimte voor de achterste passagiers, een 20% groter handschoenenkastje en een koffer die plaats biedt aan 292 liter in de driedeurs, 303 liter in de vijfdeurs. Uitbreidbaar tot respectievelijk 1.093 en 984 liter bij het neerklappen van de achterbank.

Om in te spelen op de digitalisering wordt de Fiesta standaard geleverd met een Bluetooth-aansluiting en twee USB-poorten. Een DAB-radio is beschikbaar, naast een ferm B&O PLAY-soundsysteem voor de echte audiofielen. Buiten de tuning scene vond je nooit eerder 675 Watt in een Fiesta! Maar ook de veiligheid werd naar een nieuw niveau getild door het toevoegen van twee camera’s, drie radars en twaalf ultrasone sensoren. Samen creëren ze een 360° beeld van de omgeving rond de wagen en scannen ze de weg voor de auto over een afstand van 130 meter. Daarmee werd de Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection vanzelfsprekend verbeterd. Er is ook verkeersbordherkenning en Auto High Beam mogelijk, naast een pak andere beschikbare hulpsystemen: Adaptive Cruise Control, dodehoekwaarschuwing, Cross Traffic Alert, Driver Alert, Lane Keeping Aid enzovoort. Kleintjes worden groot!

Onder de motorkap vinden we weinig verrassingen. Er zijn nog twee versies van de 1.5 TDCi diesel aanwezig (85 pk – 120 pk) en vanzelfsprekend is ook de 1.0-liter EcoBoost benzinemotor met vermogens van 100 pk, 125 pk en 140 pk. Nieuw is de 1.1-liter driecilinder waarmee wij op stap gingen. Deze atmosferische krachtbron met een vermogen van 70 pk of 85 pk vervangt de 1.25-liter van weleer en biedt betere prestaties aan een lagere CO2-uitstoot. Verwacht natuurlijk geen wonderen, maar hoewel de 1.0-liter EcoBoost duidelijk sportiever is, biedt deze atmosferische 1.1i voldoende om vlot de stad te doorkruisen. Eens je de bebouwde kom verlaat heeft hij het iets moeilijker en moet je al eens sneller terugschakelen voor een inhaalmanoeuvre, maar eens op snelheid houdt hij die ook mooi aan. Ons verbruik na een weekje testrijden bedroeg een kleine 6 liter per 100 km.

Maar ondanks zijn krappe vermogen kon ook deze Fiesta aardig wat plezier schenken met zijn scherpe rijgedrag. De nieuwkomer bouwt verder op het toonaangevend karakter van zijn voorganger en zorgt met enkele aanpassingen voor nog meer grip, betere remprestaties en een beter stuurgevoel. De torsiestijfheid nam toe met 15% en het toegenomen spoor (30 mm vooraan, 10 mm achteraan) zorgt samen met de iets langere wielbasis voor meer stabiliteit. Tot slot zorgt een lichtere en stijvere, holle antirolstang vooraan bij tot een betere rolcontrole en een nog beter stuurgevoel.

Prijsmatig zet Ford de Fiesta iets hoger in de markt, want voor een Trend 1.1 betaal je al 15.050 euro. Wij zouden weliswaar meteen voor de EcoBoost gaan, want de meerprijs van zo’n 1.400 euro betaalt zich terug in een alertheid over een veel grotere zone van het toerenspectrum. De goedkoopste diesel maakt je 17.250 euro armer en wil je vijf deuren in plaats van drie, dan betaal je steeds 500 euro extra. De driedeurs oogt sportiever, maar het zicht schuin naar achteren is beperkt en je moet al iets leniger zijn om de gordel te grijpen. Verder zijn er enkele interessante packs beschikbaar en wie luxe ambieert in een kleine stadswagen, vindt zijn gading bij de Fiesta Vignale. De prijs loopt zo wel op tot al minstens 21.250 euro, dus denken we dat de meeste Fiesta-liefhebbers het rationeel bij een Trend of Titanium zullen houden.

Conclusie
De nieuwe Ford Fiesta slaagt er ook nog bij een zevende generatie in om zichzelf grondig te vernieuwen. Het uiterlijk werd eleganter, het interieur overzichtelijker en ergonomischer. Technologisch springt de Fiesta ook vooruit en dat zowel qua connectiviteit als veiligheid. Het neusje van de zalm vind je echter nog steeds bij het rijgedrag, want dankzij enkele aanpassingen stuurt de Fiesta nu nóg scherper zonder aan comfort in te boeten. Motorisch valt de 1.1 niet zo hard tegen, maar zelf zouden we gezien de beperkte meerprijs steeds voor de 1.0-liter EcoBoost gaan. Wil je echt op het budget letten, dan lijkt de Ford Ka+ ons immers de meest rationele keuze.

Overzicht:
+ Stijlvol en ergonomisch interieur
+ Afwerking
+ Rijplezier

+/- Value for money, doch ietwat prijziger geworden

Tekst: Tim De Baets