Officieel: Ford Focus (2018)De nieuwe Ford Focus zet op het gebied van technologie, comfort, ruimte en rijbeleving een flinke stap vooruit!

Na drie succesvolle generaties en meer dan zeven miljoen verkochte exemplaren in Europa maakt Ford zich klaar voor een vierde hoofdstuk in het Focus verhaal. Voorzien van een knappe – gewaagde! – vormgeving, dertien verschillende carrosseriekleuren, velgen en diverse uitvoeringen (Trend, Titanium, ST Line, …) zal deze Amerikaanse C-segment het wederom opnemen tegen de Golf, Astra, Mégane, Tipo en hun Aziatische concullega’s. Standaard geniet de Focus van de Active Grille Shutter techniek die de grille automatisch sluit om de luchtweerstand te verminderen wanneer nodig.

De Ford Focus hatchback mag de spits afbijten waarna we ook wederom een vierdeurs sedan (specifieke markten) en praktische Focus Wagon / Focus Clipper. Nieuw zijn de Focus Vignale en de Focus Active versies die focussen op respectievelijk luxe en avontuur. Sportievelingen kijken dan weer uit naar de nakende komst van een nieuwe Focus ST en Focus RS al zullen we daar nog wel even geduld voor moeten hebben.

Dankzij het gebruik van een nieuw C2 platform met grotere wielbasis (+ 5,3 cm) kan de nieuwe Ford Focus méér interieurruimte bieden voor nagenoeg dezelfde buitenafmetingen in vergelijking met zijn voorganger. Voornamelijk achterin moeten de (grotere) passagiers met een geruster hart gaan plaatsnemen dankzij meer been/hoofdruimte. De Focus Wagon is met maximaal 1.650 liter uiteraard dé aangewezen keuze voor wie veel ruimte zoekt. Via de Easy Fold Seats gaat de achterbank dan snel neer terwijl je de kofferklep automatisch (via een voetzwaai beweging) kan openen.

Zowel vanbuiten als vanbinnen is deze Focus meer volwassen geworden en dat zie je ondermeer door het aantal fysieke knoppen (sterk) te minimaliseren. De meest functies zijn ondergebracht in het vernieuwde SYNC 3 infotainmentsysteem met 8″ touchscreen voor de navigatie, multimedia en connectiviteit. Indien gewenst verloopt die laatste via Apple CarPlay en Android Auto terwijl je moderne smartphones eveneens draadloos kan opladen. En met de 4G WiFi hotspot kan je tot tien apparaten verbinden met internet!

Op benzinegebied is er keuze uit de 1.0 EcoBoost-driecilinder turbobenzinemotor met 85, 100 en 125 pk (63, 74 en 92 kW). Ook levert Ford een nieuwe 1.5 EcoBoost-motor met 150 óf 182 pk (110 en 134 kW). Beide motoren hebben cilinderuitschakeling waarbij het systeem automatisch een van de cilinders uitschakelt als het volledige motorvermogen niet gevraagd wordt, wederom een stap dichter naar een zuiniger geheel. Dieselen kan met de 1.5-liter EcoBlue (95 pk of 120 pk) en een 2.0-liter versie met 150 pk / 370 Nm. Qua transmissies draait het hier om een handgeschakelde zesbak of 8-traps automaat.

Ford geeft de Focus diverse veiligheidssystemen mee zoals Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go en Speed Sign Recognition. Ook aanwezig is Adaptive Front Lighting System, Active Park Assist 2, een Head-up display en de Evasive Steering Assist die de bestuurder helpt voor langzamer rijdende voorliggers te ontwijken (en zo een eventuele aanrijding te voorkomen). Het rijplezier kan je dan weer terugvinden in deze Focus met een onafhankelijke achterwielophanging, elektrisch geregelde schokdempers en het Drive Mode keuzemenu met de Normal, Sport en Eco rijmodi.

Ford schroeft de nieuwe Focus in Saarlouis (Duitsland) in elkaar, net na de zomer verwachten we hem bij de lokale dealer.