Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)Een Cinquecento met nautische allures? Dat is de beeldschone 500 Riva, voor de gelegenheid getest in Fiat’s cabrioversie 500C.

De Fiat 500 is niet alleen de hoeksteen van het huidige Fiat-gamma, het autootje is zo iconisch en populair dat het intussen een merk op zich is. Sinds de revival in 2007 zijn er tal van speciale versies van de in Tychy (Polen) gefabriceerde 500 geweest. Je herinnert je misschien de 500 Diesel (als in het merk), 500 Gucci, 500 GQ, 500 Catwalk Edition Canon of recent nog 500 Deezer. Maar met de 500 Riva hebben de Italianen zichzelf overtroffen.

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Riva is een Italiaanse bouwer van luxueuze jachten die bovenal bekend is vanwege zijn model Aquarama. Krachtige, houten, zogenaamde runabouts met plaats voor tussen de vier en acht personen, gebouwd tussen 1962 en 1996. Intussen kan je bij de Italianen terecht voor zijn al even stijlvolle opvolger Aquariva. Maar de originelen zullen tot de verbeelding blijven spreken vanwege hun krachtige, dubbele V8- en zelfs V12-benzinemotoren. De Aquariva is er immers enkel met twee 370 pk sterke Yanmar diesels.

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Voorin deze 500C Riva gelukkig geen zelfontbrander maar Fiat’s karaktervolle TwinAir met 105 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. Maar meer nog dan de aandrijving draait het bij deze Riva om de looks. Kenners zullen het typische ‘Evening Blue’ herkennen van de Aquariva Super, afgewerkt met tal van knappe details zoals de typische appelblauwzeegroene pinstripes, houten accenten, Riva-logo’s en in het geval van de cabrioversie, een canvasdak in koetswerkkleur. Tenslotte heeft de 500 Riva ook unieke velgen waarvan de binnenzijde eveneens in koetswerkkleur gespoten is.

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Laat het exterieur al een bijzonder geslaagde indruk na, dan is het plaatje aan de binnenzijde pas helemaal compleet. Dankzij gelakt mahoniehout voor de instaptredes, het dashboard en de versnellingspook en een met hoogwaardig wit lederen bekleed interieur met blauwe bies is de fijnzinnige Mediterrane sfeer compleet. Beeldig langszij een Aquariva in de haven van Portofino, Porto Cervo of Monaco, maar evenzeer daarbuiten. Een Riva was nog nooit zo betaalbaar.

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Nog beter wordt het wanneer we je kunnen vertellen dat deze Riva niet alleen aangenaam is om naar te kijken, ruiken en voelen, maar ook om rijden. De 105 pk sterke versie van Fiat’s bekroonde TwinAir tweecilinder is gekoppeld aan manuele zesbak, en laat een bijzonder sterke indruk na. Daar waar de handgeschakelde vijfbak het stelt met ietwat vage, rubberige slagen, is de zesbak stukken preciezer en een plezier om schakelen.

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

De karaktervolle tweecilinder lijkt ook iets meer in zijn sas, zit vaker in de krachtcurve en noteert erg vlotte prestaties met een redelijk verbruik van om en bij de 6 à 7 l/100 km. Flink meer dan de officiële opgave maar dat is nu eenmaal het gevolg van het toerengretige karakter van het turboblokje. Voor je het weet zweept het enthousiaste motortje de toerenteller los in de begrenzer. En ook de wegligging staat op punt dankzij een ophanging die, ondanks de kleine wielbasis, rijcomfort en een zekere vorm van sportiviteit met elkaar vereenzelvigt.

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Of we dan geen opmerkingen hebben? Wel, anno 2017 zouden we snufjes zoals cruise control, automatische lichten en -ruitenwissers of stoelverwarming wel kunnen appreciëren, maar we zien het deze unieke Riva graag door de vingers. Standaard komt deze 500 immers quasi full option met onder andere het fijne Uconnect 7’’ HD Live-systeem met aanraakscherm. Op de optielijst slechts het 400 Watt sterke BeatsAudio-geluidssysteem (550 euro), Xenonkoplampen (750 euro) en – afhankelijk van de gekozen motorisatie – houtinleg voor het stuur (850 euro).

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Je hebt immers de keuze uit het complete gamma benzine- en dieselmotoren – al zouden we je in de mate van het mogelijke toch deze 105 pk sterke TwinAir aanraden. Niet alleen door zijn karaktervolle motor en vlotte prestaties, maar ook vanwege de aangename en vlot schakelende zesbak die niet alleen de prestaties bevordert maar ook het verbruik. De gesloten versie is er vanaf 18.750 euro, voor de cabrioletversie 500C ben je minstens 21.750 euro kwijt. Beide versies kennen met uitzondering van de eerste 200 full option lanceringsmodellen met typeplaatje geen gelimiteerde oplage.

Conclusie
De Fiat 500 Riva is niet zomaar een speciale editie, maar een bijzonder uitgekiend model dat er in geslaagd is om twee van Italië’s meest befaamde exportproducten uitgekiend met elkaar te vereenzelvigen. De 500 Riva is net zoals zijn maritieme tegenhanger de verpersoonlijking van Italiaanse klasse, fijnzinnigheid en elegantie. Maar anders dan de exclusieve en peperdure Aquariva die is weggelegd voor de happy few, is deze 500 Riva er voor iedereen.

Overzicht:
+ Feelgood factor
+ Looks (interieur/exterieur)
+ Rij-eigenschappen
+ Karakter/Prestaties aandrijflijn
+ Ongelimiteerd

– Mist bepaalde snufjes

Rijtest: Fiat 500C Riva TwinAir (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye