Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)De naamgeving kon misschien iets duidelijker. Maar aan charme, uitstraling én karakter geen gebrek in het geval van de nieuwe Fiat 500 Electric!

Als eerbetoon aan de schattige Cinquecento uit ’57 lanceerde Fiat een nieuwe 500 in 2007. Zelfs na een gezegende carrière van bijna 13 jaar blijft de compacte Italiaan waanzinnig populair, de teller staat intussen op méér dan vier miljoen verkochte exemplaren. En met de recente facelift (inclusief mild hybride benzinemotor) zal dat succes wel nog even aanhouden.


Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Maar in de huidige tijdsgeest is Fiat het aan zichzelf (en de vele fans wereldwijd) verplicht om de 500 volledig te elektrificeren. En zo werd de nieuwe 500 met louter een elektromotor voorgesteld in 2020. Naamkundig zorgt dat voor enige verwarring gezien die 500 Hybrid ook nog in de catalogus prijkt.. Het blijven Italianen natuurlijk!

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

How Italian can you go?

Een tijdloos design neerpennen is minstens even Italiaans. En dus kreeg de nieuwe 500 (voor het gemak ook 500e of 500 Electric genoemd) een zeer herkenbare vormgeving mee. Toch is alles gloednieuw, het geheel is zowel 6 centimeter breder en langer. Dit terwijl de draaicirkel hier eindelijk ook klein (9m70) uitvalt.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Het favoriete speelterrein van de Fiat 500 blijft dus de stad maar dankzij de toegenomen buitenafmetingen profiteer je van wat meer binnenruimte. Al blijft het achterin voorbehouden voor kinderen (als die er al geraken) en krijg je nog steeds maar 185 liter bagage in de koffer.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Met de rugleuning plat stijgt het laadvolume tot 550 liter. Vooraan is er geen frunk (front trunk oftewel extra kofferruimte) beschikbaar waardoor de laadkabels alvast wat bagageruimte opeisen…

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Opgewaardeerd interieur

Dat ze de iconische vormgeving zo sterk konden behouden bij de EV transformatie mag je gerust zien als een technisch huzarenstukje, binnenin konden de ingenieurs en designers zowaar nog groter uitpakken. Inzake materiaalgebruik en afwerkingskwaliteit gaat deze Fiat 500 er stevig op vooruit met een sfeervol geheel. De comfortabele zetels zijn veelvoudig te verzetten en bieden met hun hogere zitpositie een goede zichtbaarheid rondom. Het stuurwiel is (eindelijk) zowel in de hoogte als diepte verstelbaar.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Het oldschool TFT instrumentarium liet Fiat gelukkig voor wat het is, nu prijkt er achter het nieuwe stuurwiel een haarscherpe display. Centraal in het dashboard zit (zweeft?) er een breed UConnect 5 infotainmentsysteem (10,25”) met eveneens duidelijke/scherpe beeldkwaliteit, snelle werking en doordachte bediening. Uiteraard voorzien van hedendaagse gadgets zoals DAB radio, geconnecteerde diensten en zelfs draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Ook zijn er de nodige diverse fysieke bedieningselementen aanwezig waardoor je snel de juiste functies kan aanspreken.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Pk’s, kilowatts en rijbereik Fiat 500

Fiat zal twee varianten commercialiseren van de derde generatie 500. De 95 pk sterke instapper heeft een 23,8 kWh accupack, haalt 180 km (WLTP) en kan met 50 kW snelladen. Toch zouden we blindelings voor de topversie gaan met 118 pk. Die profiteert van een 42 kWh batterij waarmee 320 km rijbereik haalbaar zou moeten zijn. Deze versie kan ook met 85 kW (DC) snelladen. Met een Wallbox of publieke laadpaal lukt het aan 11 kW (AC), reken dan op 4 uur ipv 35 minuten.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Met 118 pk / 220 Nm op de vooras slaagt de Fiat 500 erin om in 9 seconden tot 100 km/u te accelereren. In de praktijk voelt het wel sneller aan, bij 150 km/u is de topsnelheid bereikt. Fiat spreekt zelf omtrent een verbruik van 14 kWh, met een rustige rijstijl en de nodige kilometers onder de kerktoren bleven we op 15,6 kWh steken. Dat vertaalt zich in een autonomie van zeker 250 km, in het geval van een compacte stadswagen méér dan voldoende!

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Om zo efficiënt mogelijk met de aanwezige energie om te gaan zijn er drie EV rijmodi beschikbaar. In Normal voelt alles zeer vertrouwd aan maar eigenlijk moet je voor Range kiezen. Daarmee haal je alles uit de doordachte aandrijflijn en wordt er zoveel mogelijk energie gerecupereerd bij het uitbollen en afremmen. Het befaamde one pedal driving principe dat bij de eerste kennismaking ietwat vreemd aanvoelt. Sherpa is ontwikkeld om met een minimaal energieverbruik toch op de bestemming te geraken, wel zonder verwarming als maximaal aan 80 km/u!

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Rijgedrag

Het ogenblikkelijke reactievermogen, het lage zwaartepunt en de fluisterstille werking zorgen ook in de Fiat 500e voor een aangename rij-ervaring. Dit met steeds de nodige grip/stabiliteit en een betrokken stuurgevoel. Bij oneffenheden of op slecht wegdek kan de Italiaan zijn overgewicht (1.400 kg) wel niet wegsteken. Om zwakke weggebruikers te waarschuwen koos Fiat voor een heerlijk deuntje (Amarcord – Nino Rota) ipv een generieke piep. Jammer genoeg enkel onder 20 km/u en als het systeem mee wil.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Elke 500 komt sowieso met keyless go, verkeersbordenherkenning, vermoeidheidsdetectie en LED dagrij/achterlichten. De beter uitgeruste exemplaren pronken met een 360° camera, automatische grootlichten, achteruitrijcamera, automatische airco, full LED koplampen, verwarmde zetels vooraan en adaptieve cruise met rijstrookassistentie én Traffic Jam Assist.

Fiat 500 prijzen en concurrentie

Bij de lancering was er enkel een La Prima uitvoering beschikbaar. Intussen is er meer keuze met een Action, RED (ipv Passion) en Icon uitrustingsniveau. Prijsmatig loopt het van 24.990 euro tot 31.490 euro. De full option testwagen mét knappe Celestial Blue tint en 17” lichtmetalen velgen was uiteindelijk 38.000 euro waard. Naast de driedeurs 500 is er opnieuw een 500 Cabrio (vanaf 30.890 euro) beschikbaar. De 500 3+1 (vanaf 33.490 euro) koetswerkvorm is nieuw en biedt een gemakkelijkere toegang tot de achterbank.

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Héél veel concurrentie moet de zuiver elektrische Fiat 500 momenteel niet vrezen. De Dacia Spring en Renault Twingo ZE spelen de budgetkaart terwijl de MINI Electric en Honda e véél duurder zijn zonder een echte meerwaarde te kunnen bieden. Blijft er enkel nog een Opel Corsa-e, Peugeot e-208 of Renault Zoe over die toch (sterk) verbleken tegen de iconische Fiat 500 looks.

Conclusie

Nadat Fiat zich de laatste jaren focuste op het (relatief zinloos) opfrissen van de 500 bestseller … verbazen ze nu vriend en vijand met de zuiver elektrische variant. Nog steeds voorzien van de herkenbare (lees: zeer amicale) looks maar vanaf nu in combinatie met een modern interieur, kwalitatieve afwerking en prettig rijgedrag. De 500 Electric instapversie links laten liggen en voor de 42 kWh variant gaan is nog steeds het GroenLicht.be aankoopadvies. Tevens hopen we dat Fiat de doordachte en efficiënte EV aandrijflijn snel in de Panda lepelt, kwestie iets meer praktisch gebruiksgemak te kunnen bieden.

Overzicht:
+ Tijdloze vormgeving
+ How Italian can you go?
+ Degelijke interieurafwerking
+ Werkbaar rijbereik (250+ km)
+ Gezonde prestaties
+ Rustgevende rij-ervaring
+ Comfortabel
+ Hedendaagse rijhulp, connectiviteit, multimedia …

? Veel geld voor een “kleine” auto

– Andere/nieuwe/vreemde manier van rijden (range anxiety, stilte, energierecuperatie, snelwegvrees …)
– Beperkte beenruimte achteraan
– Stevig gewicht

Rijtest: Fiat 500 500e 500 Electric 118 pk 42 kWh EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!