Officieel: Peugeot 208 (2019)De compacte Peugeot 208 komt – nu officieel – naar buiten met knappe looks, modern interieur en handige veiligheidssystemen, daarnaast komt er een zuiver elektrische e-208 met een rijbereik van 340 km dankij een50 kWh batterij!

De mosterd voor de vormgeving van deze nieuwe generatie 208 haalden de Franse designers overduidelijk bij de 508 Berline en 508 SW, de compacte stadswagen komt overduidelijk zéér karaktervol voor de dag. Zeker als je het wat hoger in de optielijst gaat zoeken met de nodige blingbling in de vorm van knappe velgen, LED lichtblokken (voor+achteraan) en een originele koetswerkkleur.

Binnenin neigt de 208 dan weer naar de 3008 met een herkenbare layout, het 3D-instrumentarium is gloednieuw. Daarmee voorziet Peugeot twee “lagen” met informatie waarbij het essentiële op het eerste prijkt, minder belangrijke informatie staan op de achtergrond (op een tweede scherm). Benieuwd hoe handig dit systeem zal zijn onderweg! Naast een 7” infotainmentsysteem met touchscreen is er ook een hightech 10” variant voorhanden met de nodige toeters en bellen.

Tegen de zomer wordt de Peugeot 208 verwacht met een 1.2-liter PureTech driecilinder met 75 pk, 100 pk of 130 pk en de 100 pk sterke BlueHDI. De topversies kunnen desgewenst hun handmatige versnellingsbak inwisselen voor een 8-traps automaat. Interessant – en een primeur in dit segment – is de zuiver elektrische e-208 die wordt aangedreven door een 136 pk sterke elektromotor. Die haalt op zijn beurt de nodige jus uit een riante batterij van 50 kWh wat zorgt voor een rijbereik van 340 km! Bij een 100 kW (super)snellader laad je de accu in minder dan 30 minuten weer tot 80% vol.

Ook op vlak van rijhulp en veiligheidssystemen keek Peugeot goed naar de 508 want de 208 mag (al dan niet via de optielijst) genieten maken van ondermeer adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookassistent, parkeerassistent, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en een automatisch noodremsysteem.

Prijzen volgen later!