Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)De Peugeot 408 is een hoogpotige vierdeurscoupé met SUV-allures die het gamma nog een portie extra cachet moet geven!

Klassieke coupé’s zijn niet meer van deze tijd. Ook bij Peugeot zijn ze die mening toegedaan … en dus werd hun nieuwste 408 telg zowaar een vierdeurscoupé SUV! De technische basis deelt deze Franse expreslieveling dan weer met de 308. We gingen alvast op stap met de meest krachtige Peugeot 408 plug-in hybride variant die – in afwachting van een puur elektrische variant – de meest spannende ecohonneurs voor zich neemt.


Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Niemand die bij de lancering van de BMW X6 had durven voorspellen dat het op papier tegenstrijdige genre zo’n potten zou breken. Intussen zijn we 14 jaar verder en is de vierdeurscoupé/SUV een vertrouwd zicht in het straatbeeld. Toch zien we een nieuwe evolutie binnen het genre met een extra klemtoon op sportieve looks en een verlaagde luchtweerstandscoëfficient. Zonder daarbij te willen inboeten aan binnenruimte.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Met de nieuwe 408 zet Peugeot alvast een gewaagde stap. Het design is zonder meer controversieel en doet los van de bescheiden SUV-credenties eerder denken aan een sportieve break op hoge poten, beter dan een volwaardige SUV/crossover. What’s in a name natuurlijk! Typische genres zijn immers al lang niet meer afgebakend en dat zet deze Vierhonderd-en-acht met – durven we het zeggen, bescheiden Lamborghini Urus-allures (?) – zeker in de verf. Of toch zeker in zijn Obsession Blue lanceerkleurtje om precies te zijn.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Peugeot 408 Hybrid is 180 pk of 225 pk sterk

Ondanks zijn aflopende daklijn heeft de 408 heel wat binnenruimte dankzij zijn forse afmetingen en relatief compacte lay-out van zijn plug-in hybride (PHEV) componenten. Het EMP2-chassis is net als zijn aandrijflijn intussen typisch Stellantis met een 1.6-liter grote viercilinder turbobenzine voorin met 180 pk die standaard gekoppeld is aan een 8-traps automaat met koppelomvormer, en aan een 81 kW sterke elektromotor die mee de voorwielen aandrijft. Goed voor een systeemvermogen van 225 pk en 360 Nm koppel. Daarmee sprint de voorlopig snelste 408 in 7,8 s naar de honderd en naar een topsnelheid van 233 km/u. Een 180 pk sterke PHEV variant is eveneens beschikbaar.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Geladen met een volle batterij tackelen we het hoofdzakelijk biljartvlakke asfalt in en rond de heuvels nabij Sitges, Barcelona. Daar valt al snel op hoe goed de 408 Hybrid zijn forse 20-duimers met zigzagdesign – standaard op de blitse GT versie – weet te verdragen ondanks de afwezigheid van bijvoorbeeld adaptieve dempers. Maar hoe goed het chassis deze op Belgisch tarmac zal verdragen valt af te wachten. Al zijn de eerste impressies positief.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Het comfort aan boord is in ieder geval vrij hoogstaand dankzij uitstekend GT meubilair, dubbel gelaagde ruiten en de assistentie van de elektromotor die in theorie tot 63 km van je dagelijks parcours voor zich kan nemen. In de praktijk zal dat cijfer uiteraard erg afhangen van het parcours in kwestie, net als de gekozen snelheid en dito rijmodus. Dat spreekt voor zich. Of je de extra pk’s van de 225-variant echter zult voelen is nog maar de vraag. Op papier en in de praktijk zijn ze immers erg aan elkaar gewaagd.

Rijgedrag

Met een rijklaar gewicht van iets meer dan 1700 kg is de 408 Hybrid uiteraard geen pluimgewicht. Maar mede dankzij het laag gepositioneerde batterijpakket weet de ranke hoogpoter dat gewicht goed te verbergen. Het intussen typische kleine stuurtje verhoogt dat effect en maakt de 408 misschien wel dynamischer dan hij werkelijk is. Maar los daarvan toont Peugeot’s nieuwste zich een fijne cruiser die in 95% van de omstandigheden goed voor de dag komt.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Het interieur met i-Cockpit design is een verzameling van 508 en 308 en bulkt desgewenst van de nodige snufjes die zowel het comfort als de actieve en passieve veiligheid gevoelig versterken. Qua binnenruimte weet hij in zekere zin zelfs te verrassen. En dan vooral achterin waar we vooraf sceptisch waren. Maar zowel wat betreft been- als hoofdruimte scoort ‘ie op zich niet slecht.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Met een laadvolume van de 536 à 1.611 liter beschikt zelfs de koffer over de nodige laadruimte. Ook al zal de aflopende daklijn af en toe een spelbreker zijn. Zeker als je voor het panoramisch glazen dak kiest.

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

De Belgische Peugeot 408 prijzen starten bij 35.900 euro voor de 130 pk sterke 1.2 PureTech benzine die standaard gekoppeld wordt aan een 8-traps automaat en stijgen tot minstens 43.800 euro voor een plug-in hybride versie. Wie meteen voor het hoogte uitrustingsniveau GT kiest, profiteert al snel van tal van comfort- en veiligheidsitems. Net als visuele (en naar verluidt ook technische) hoogstandjes zoals de 20″ Monolithe velgen die ongetwijfeld tot de start van heel wat conversaties zullen leiden. Ter vergelijking, de 308 start alvast bij 28.661 euro.

Conclusie

Met een boeiende mix van spraakmakende looks, CO2-vriendelijke aandrijflijnen, hoge(re) zitpositie, een degelijke afwerking en tal van (optionele) snufjes, trekt de Peugeot 408 zonder meer de aandacht van vriend en vijand. Het idee mag dan wel ver verwijderd liggen van ravissante eye catchers zoals de door Pininfarina gepende 406 Coupé of recenter tweezitter RCZ, toch speelt deze perfect in op wat tegenwoordig goed in markt ligt bij zowel zakelijke klanten als particuliere kopers.

Overzicht:
+ Looks
+ Hogere koetswerkbouw (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid)
+ Ruimer dan je zou verwachten
+ Gezonde prestaties
+ Comfortabel
+ Hedendaagse rijhulp, connectiviteit, veiligheid, …

? Lifestyle nicheproduct

– Niet zo sportief als zijn blitse looks doen vermoeden
– Interne concurrentie

Kort Getest: Peugeot 408 Hybrid 225 pk PHEV e-EAT8 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie peugeot.be!