Officieel: Peugeot 308 (2021)De gloednieuwe Peugeot 308 legt de lat hoger met méér binnenruimte, betere materialen en een zuinige (plug-in hybride) motoren.

Desondanks dat het momenteel vooral omtrent crossovers en compacte stadswagen draait (bij voorkeur in een zuiver elektrische vorm) gelooft Peugeot nog steeds in de kracht van een degelijke C-segmenter. De tweede generatie 308 moest het ongeveer 8 jaar uithouden (2013-2021) maar krijgt eindelijk een opvolger mee. Daarvoor haalt Peugeot een reeks grote woorden van stal waaronder de term “premium”…

De nieuwe Peugeot 308 staat op het EMP2 platform van de grote Stellantis groep waardoor de algemene lengte (+110 mm) en wielbasis (+55 mm) kon groeien. Dat is uiteraard goed nieuws voor de binnenruimte, zelfs met een lagere (-22 mm) koetswerkvorm. De kofferruimte is wel slechts 412 liter (maximaal 1.323 liter) groot, voordien was dat nog 420 liter! Later volgt er opnieuw een praktische(re) 308 SW break.

Designmatig is snel duidelijk dat de mosterd gehaald werd bij de knappe 208 en 508, ook de 308 rekent dus op die lange LED dagrijverlichting in de vorm van slagtanden. Als eerste mag de 308 pronken met het nieuwe merklogo. Uiteraard zijn er ook de nodige personalisatiemogelijkheden om een gepaste configuratie te kunnen maken! Daarvoor staan er klinkende koetswerkkleuren (Vert Olivine, Blue Vertigo, Rouge Elixir, Blanc Nacré, Blanc Banquise, Gris Artense en Noir Perla Nera) paraat net zoals de sportief ogende GT Line en GT Pack.

Hoogwaardige afwerking

Het interieur werd volledig vernieuwd al blijft het i-Cockpit principe (met klein stuurwiel, riant digitaal dashboard/infotainment (2x 10”) en de nodige fysieke bedieningselementen) gelukkig behouden. Met een hoop opbergvakken (34 liter) moet de nieuwe Peugeot 308 een aangename metgezel zijn.

Op vlak van motoren zijn er de klassiekers zoals de 1.2 PureTech (110 pk of 130 pk) of 1.5 BlueHDI (130 pk). Beiden met een manuele versnellingsbak of 8-traps automaat. Een pak moderner zijn de plug-in hybrides, inderdaad er zijn er twee! De Hybrid 180 doet het met … 180 pk, de Hybrid 225 biedt logischerwijs 225 pk. In beide vallen rekenen ze op een 12,3 kWh batterijpack waarmee er tot 60 km zuiver elektrisch gereden kan worden. Laden kan met 3,7 kW (of 7,4 kW optioneel), aan een Wallbox moet je dus vier uur incalculeren.

Peugeot 308 vanaf 24.652 euro

Op termijn verwachten we ook een zuiver elektrische e-308 én sportieve 308 PSE (PHEV?) versie met 300 pk. Maar daarvoor moet de productie in het Franse Mulhouse goed lopen. Tegen het najaar van 2021 zou de nieuwe 308 staan blinken bij de lokale Peugeot verdeler, de Belgische vanafprijs ligt net onder 25.000 euro.