Officieel: Stellantis (2021)Het Stellantis huwelijk tussen FCA (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, …) en PSA (Peugeot, Citroen, Opel, …) is officieel een feit.

Ook voor automerken zijn het uitdagende tijden met de grote switch richting elektrische aandrijflijnen terwijl moderne rijhulp en connectiviteit ook nog steeds aan belang winnen. Daarvoor hebben ze het nodige kapitaal nodig en dat wordt steeds moeilijker (terug) te verdienen wegens kleinere marges. Innige samenwerkingsverbanden zien we dan ook steeds meer en meer opduiken. FCA (Fiat en co) en PSA (Peugeot en co) gaan een stap verder en smelten officieel samen. Welkom Stellantis!

Onder de Stellantis noemer zit vanaf vandaag Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM en Vauxhall. Opmerkelijk genoeg zijn er maar enkele modellen waar beide groepen écht conflicterende situaties hebben, iets dat ze snel kunnen/zullen oplossen. Dankzij doordacht gebruik van elkaars technologie, platformen en kennis zal het nodige schaalvoordeel gecreëerd kunnen worden.

Het FCA/PSA huwelijk is er eentje van “gelijken” waardoor beide groepen 50% van de aandelen hebben. Carlos Tavares (PSA) zal de rol van CEO op zich nemen. John Elkann (FCA) zal als voorzitter van de raad van bestuur functioneren. Het Stellantis hoofdkwartier zal in Nederland liggen, vermoedelijk omwille van strategische (lees: belastingtechnische) redenen. Op de beurs van New York, Milaan en Parijs (Euronext) zal het STLA aandeel verschijnen.

De kans is klein dat alles blijft zoals het was voor de 14 Stellantis merken, hier en daar zullen er dus ongetwijfeld modellen (of zelfs het volledige gamma?) geschrapt worden.