Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)Met de zuiver elektrische 500e is Fiat klaar voor de toekomst!

Terwijl de meeste automerken hun grote, luxueuze en dure SUV’s als eerste elektrificeerden, doet Fiat het (uiteraard) anders door zich te focussen op haar compacte modellen. Zo moet de Centoventi Concept zich op termijn vertalen in een praktische stadswagen (lees: elektrische Panda) en krijgt de populaire 500 als in primeur een 100% elektrische aandrijflijn mee. Een veelbelovend (en waanzinnig belangrijk) model dat de toekomst van het merk (mee) zal bepalen .. maar zolang er vraag is naar een 500-met-verbrandingsmotor zal Fiat deze blijven bouwen. Hetzij enkel in de Hybrid motorisatie.

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

Het succes van de Nuova 500 (uit 2007!) is ongetwijfeld te danken aan zijn knappe, schattige, iconische, karakteristieke en sierlijke vormgeving. De designers wisten dan ook dat ze voor de derde – zuiver elektrische – 500 generatie (500e) niet teveel risico’s moesten nemen. Enkel echte kenners/liefhebbers zullen dan ook het verschil (snel) zien; weggevers zijn de gesloten grille, gesplitste LED kopkampen, geïntegreerde deurgrepen, uitstekende LED vinnen, het uitgeschreven FIAT logo achterop én de iets grotere buitenafmetingen. Zo is de nieuwe Fiat 500e ongeveer 6 centimeter langer en breder, het dak ligt net geen 3 cm hoger wat een puike (design)prestatie is aangezien er een elektromotor en accupakket moest weggewerkt worden.

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

De zuiver elektrische 500e komt opnieuw als driedeurs hatchback en dakloze 500C cabrioversie, gloednieuw is een (te) gekke 3+1 variant met een betere toegang naar achteren. Een La Prima (“de eerste”) lanceringseditie moet de productiestart wat stroomlijnen met vereenvoudigde personalisatiemogelijkheden, nadien krijg je (opnieuw) de nodige vrijheid met knappe koetswerkkleuren, diverse velgen en leuke accenten. Of we opnieuw tientallen/honderden special editions krijgen à la Diesel, Mirror, Anniversario, Tributo Ferrari, Blackjack, Gucci, Cult, La Petite Robe Noire of Riva moet de toekomst uitwijzen…

Officieel: Fiat 500e 3+1 (2020)

Aan de buitenzijde oogt het allemaal zéér herkenbaar, binnenin is het dan weer allemaal gloednieuw. De achterbank is nog steeds moeilijk te bereiken, dankzij de royalere buitenafmetingen is er hier wel wat meer been/hoofdruimte voorhanden. Daarnaast valt ook de degelijke bouwkwaliteit en doordachte ergonomie op, uiteraard allemaal met de nodige Italiaanse (design)flair. Net zoals bij de recent geteste 500 Hybrid biedt de koffer ook hier plaats voor 185 liter bagage en is de optionele Seaqual zetelbekleding afkomstig van gerecycleerde kunststof die ze uit de zee hebben gehaald.

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

Het tweespakig stuurwiel ligt goed in de hand, hierachter zit een haarscherp 7” digitaal dashboard. Centraal prijkt er – in de topversies – een 10,25” infotainmentsysteem dat eveneens goed/doordacht in elkaar zit en vlot werkt. Hightech gadgets zoals geconnecteerde services en Apple CarPlay / Android Auto (draadloos) zijn van de partij! Parkeren is nog steeds een kinderspel gezien de kleine draaicirkel (9,7 meter) … maar de optionele 360° achteruitrijcamera en sensoren bieden net wat meer vertrouwen voor uitdagende situaties.

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

De Fiat 500 van de toekomst (heden?) is voorzien van een 118 pk / 220 Nm elektromotor waarmee je 3,1 seconden doet over de … stedelijke 0-50 sprint. Reken op 9 seconden voor de 0-100 sprint en bij 150 km/u is het gedaan met de acceleratiepret om de batterij niet nodeloos te belasten.

Die lithium-ionbatterij is 42 kWh groot en staat garant voor een elektrisch rijbereik van 320 km (WLTP), wie binnen de stadsmuren blijft zou zelfs 460 km kunnen halen! Snelladen is mogelijk tot 85 kW (35 minuten). Aan een publieke laadpaal of Wallbox (7,4 kW of 11 kW ) moet dat lukken in minder dan 6 uur. Aan een klassiek 230V stopcontact moet je rekening houden met de limieten van de 3 kW kabel … en dus 14 uur geduld hebben. Je lokale Fiat verdeler kan je (verder)helpen met het vinden/installeren van de gepaste laadinfrastructuur.

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

Al is er ook de 500e Action instapversie met een 95 pk sterke elektromotor en 23,8 kWh batterijpack. Goed voor een 0-100 chrono van 9,5 seconden, 135 km/u topsnelheid en je zou nog steeds 180 km kunnen afleggen. Deze versie is “de perfecte auto voor millennials die fan zijn van alternatieve mobiliteit zoals autodelen” aldus Fiat! Omtrent een eventuele sportversie en/of de toekomst van Abarth blijft het akelig stil in Turijn…

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

Tijdens een eerste/korte kennismaking achter het stuur van de nieuwe Fiat 500 werd het snel duidelijk, de stille en rustgevende elektrische aandrijflijn zit perfect gegoten in deze stijlvolle Italiaanse (stads)verpakking. De prestaties zijn meer dan voldoende en ook de demping is prima, voor kleine elektrische wagens is dat geen sinecure gezien de zware batterijpacks. Wij haalden een praktijkverbruik van 16 kWh (binnenstad + autosnelweg) waarmee je dus zeker 260 km ver zou moeten geraken.

In tegenstelling tot andere elektrische wagens kan je bij de Fiat 500e de remenergierecuperatie niet instellen, wel zijn er drie rijmodi voorhanden die daarop invloed hebben. Zoals de naam doet vermoeden is Normal de klassieke modus, wanneer je kiest voor Range ligt de focus op zoveel mogelijk energie recupereren … en dus ook vlot afremmen zodra je het “gas”pedaal lost. Dat vraagt enige gewaarwording / leerperiode maar is anderzijds ideaal om in het drukke stadsverkeer de nodige extra kilometers rijbereik te verzamelen. Nergens voor nodig maar mocht je toch teveel last hebben van de befaamde range anxiety kan je terecht bij de Sherpa modus die de beschikbare batterijcapaciteit optimaliseert om zo de eindbestemming te kunnen halen (zonder airco).

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

De Fiat 500e maakt eveneens indruk met zijn geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen. Zo staat er (optioneel) adaptieve cruise control (met Lane Centering / Lane Keep Assist), vermoeidheidsdetectie, verkeersbordenherkenning en noodremhulp (met voetgangers/fietsers herkenning) paraat. In uitdagende verkeersomstandigheden (Brusselse drukte + véél regen) werkten deze wonderbaarlijk zonder problemen!

De Europese Unie verplicht elektrische wagens om te geluid maken op lage snelheden (Acoustic Vehicle Alert System, AVAS) om zo zwakke weggebruikers te waarschuwen. Fiat zou Fiat niet zijn als ze hiervoor geen zouden beroep doen op hun meest authentieke Italiaanse creativiteit … en gebruik maken van de beroemde Amarcord melodie van Nino Rota. Eat that Hans Zimmer!

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

De gelimiteerde en royaal uitgeruste Fiat 500 La Prima staat geafficheerd aan 34.900 euro, voor de dakloze 500C La Prima wordt dat zelfs 37.900 euro. De reguliere uitvoeringen van de 500e zijn gelukkig iets goedkoper en terug te vinden in de Action, Passion en Icon uitrustingsniveaus. Daarmee daalt de vanafprijs van de 500 en 500C tot respectievelijk 23.900 euro (500 Action) en 30.900 euro (500C Passion). In het geval van de 500 3+1 schommelt dat tussen 27.900 euro (Passion) en 36.900 euro (La Prima).

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

Afgezien van het relatief oude VAG trio (Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e iV en Seat Mii Electric) en de Smart EQ’s kijken we vooral richting de Renault Twingo Electric, Peugeot e-208, Opel Corsa-e en Renault Zoe als logische concurrenten. Wanneer we het ijzersterke – en vooral stijlvolle – imago van de Fiat 500 als scherprechter nemen,moeten we richting de MINI Electric en Honda E gaan … die hij duidelijk overklast met een riant rijbereik.

Conclusie
Na een eerste kennismaking met de derde – en veelbelovende – generatie Fiat 500 is het duidelijk dat het ongelooflijke Cinquecento succesverhaal gewoon zal verder lopen dankzij de doordachte elektrische aandrijflijn. Aan de buitenkant blijft de compacte Italiaan trouw aan zijn verleden, binnenin is het een pak degelijker, ruim(er) en vooral moderner dan voordien! Met een rijbereik van gemakkelijk 260 km (die ongetwijfeld zéér aangenaam zullen verlopen) overtroeft de Fiat 500e alvast zijn directe stijlvolle concurrenten … terwijl de scherp geprijsde basisversie ook heel wat te bieden heeft!

Overzicht:
+ Tijdloze vormgeving
+ Werkbaar rijbereik (260+ km)
+ Rijgedrag
+ Rustgevende (stille) ervaring
+ Modern/technologisch interieur
+ Wendbaarheid
+ Degelijke demping/comfortgehalte
+ Aantrekkelijke vanafprijs basisversie

– Stevige prijs lanceringsedities
– Beperkte EV laadinfrastructuur in België
– Beperkte ruimte achterin

Kort Getest: zuiver elektrische Fiat 500e 42 kWh (2020)

Tekst: Benjamin Van Maldergem