FCA (Fiat) en PSA (Peugeot) gaan fusioneren (2019)Het Franse en Italiaans-Amerikaanse autoconcern smelten samen tot de vierde grootste autogroep ter wereld.

In deze tijden (en de nabije toekomst) moeten automerken alles uit de kast halen om het hoofd boven water te houden. Dit omwille van een steeds veeleisendere consument en anderzijds de stevige investeringen op vlak van lage (CO2) uitstoot, autonoom rijden, connectiviteit en elektrificatie. Eerder dit jaar sprongen fusiegesprekken af tussen Fiat en Renault-Nissan, nu lijkt het wél te lukken met die andere Franse autoconstructeur.

Zo krijgen we in de komende jaren een samensmelting van de Fiat Chrysler Automobiles (FCA) automerken ( Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati en RAM, het sportieve Maserati en Ferrari zitten intussen in een aparte holding) en de PSA Group (Peugeot, Citroën, DS Automobiles en Opel). Samen vormen ze de vierde grootste autogroep ter wereld (ongeveer 50 miljard euro waard) met een jaarlijkse verkoop van net geen 9 miljoen auto’s. Enkel Toyota, Volkswagen Group, en Nissan-Renault doen beter.

Door de fusie (“van gelijken” voor de boekhoudkundige experts onder ons) kunnen peperdure investeringen gedeeld worden en waar nodig elkaars gamma aanvullen. Zo kan Peugeot beroep doen op de sterke Amerikaanse positie van FCA, omgekeerd kunnen de Italianen terugvallen op het brede C-/D-gamma van de Fransen. Een reïncarnatie van Lancia zou daardoor niet onlogisch zijn!

Beide merken (zowel bestuur als hoofdaandeelhouders) gingen intussen akkoord met de samensmelting, in de komende maanden en jaren moet uiteindelijke structuur een feit worden. Carlos Tavares (CEO PSA) zal de CEO worden, John Elkann (Agnelli erfgenaam) wordt de voorzitter van de Raad van Bestuur.

Beide merken gaan er prat op dat de doorgedreven Italiaanse-Amerikaanse-en-Franse synergie geen ingrijpende invloed zal hebben op het personeelsbestand (lees: er zullen geen fabrieken sluiten). Anderzijds zal het pas over enkele jaren (lees: méér dan vijf) duidelijk worden welke fysieke invloed deze samensmelting met zich meebracht.