Officieel: Peugeot 508 SW PSE facelift (2023)De knappe Peugeot 508, hét Franse vlaggenschip, wordt opgefrist met een nieuwe neus, moderner interieur en 180 pk sterke plug-in hybride!

Een knap lijnenspel, hoogwaardige afwerking, ruim/hightech interieur en een breed (hedendaags) motorenpalet. Op papier heeft de Peugeot 508 zowaar alles in huis om stevig te kunnen scoren. Toch heeft dit Frans vlaggenschip het toch zeer moeilijk om een échte vuist te kunnen vormen tegen de gevestigde (vooral Duitse) premiumconcurrenten. Zeker omdat de Europese consument het liefst wat hoger zit…

Of Peugeot dus werk zal maken van een derde generatie 508 is niet duidelijk. Als die er al komt zal het in een zuiver elektrische (crossover?) vorm zijn. In tussentijd wordt de actuele (knappe!) 508 – die gelanceerd werd 2018 – eens opgefrist. Dit zowel voor de 508 berline als praktische 508 SW evenknie (max 1.780 liter bagage) én hun sportieve(re) 508 PSE derivaten.

De Peugeot 508 werd nog wat knapper, slimmer en aangenamer

Vanaf heden prijkt ook hier het nieuwe (brede) familiegezicht à la 408 crossover, kenners bemerken ook de aangepaste lichtblokken en bumpers rondom. Desgewenst krijg je vooraan zelfs slimme Matrix LED technologie! De Peugeot 508 is er enkel nog in de Allure en GT uitrustingsniveau’s met extra mogelijkheden inzake velgen en kleuren.

Binnenin zijn de verschillen behoorlijk discreet. De riante keuzeschakelaar voor de automatische transmissie werd vervangen door een compacte tuimelschakelaar. Het infotainmentsysteem is 10” groot en komt met nieuwe software (en bijhorende functionaliteit), achter het (tevens vernieuwde) stuurwiel prijkt er een 12” digitaal dashboard. Het aanbod aan rijhulp, veiligheid en connectiviteit/multimedia werd eveneens aangedikt.

Van een zuiver elektrische e-508 is er nog steeds geen spoor. Je zal dus moeten kiezen tussen de 1.2-liter PureTech benzine driecilinder (130 pk) of 1.5-liter BlueHDI diesel viercilinder (130 pk). Beiden komen steeds met de 8-traps automaat. Een iets logischere motorisatie in dit segment is de Hybrid plug-in hybride. De bestaande 225 pk variant krijgt nu het gezelschap van een 180 pk sterke instapper. Dankzij een 12,4 kWh accupack geraken deze ongeveer 60 km ver op zuiver elektrokracht. De beperkte uitstoot en brandstofverbruik zijn natuurlijk ook mooi meegenomen!

508 PSE deelt zijn genen met de 9X8 Hypercar

Voor de dynamische meerwaardezoekers heeft Peugeot nog steeds de aangedikte 508 Peugeot Sport Engineered (PSE) in de aanbieding. Dit in beide koetswerkvormen en nog steeds voorzien van een aangedikte (sportieve) vormgeving/afwerking. De plug-in hybride aandrijflijn blijft 360 pk sterk waarmee je in 5,2 seconden aan 100 km/u zit. Of geruisloos én emissievrij door de woonwijk cruist natuurlijk! Peugeot ziet zelfs de nodige (technische!) overeenkomsten tussen de 508 PSE en hun 9X8 Le Mans racewagen!

De productie van de vernieuwde Peugeot 508 modellen zal opnieuw te Mulhouse (Frankrijk) plaatsvinden. Tegen de zomervakantie van 2023 verwachten we hem bij de Peugeot verdelers, een Belgische vanafprijs werd nog niet gecommuniceerd. We gaan er vanuit dat deze in de lijn van het huidige aanbod (vanaf 40.000 euro) zal liggen.

Lees hier onze rijtest met de Peugeot 508!