Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)Met de nieuwe 508 maakt Peugeot een comeback in een moeilijk (lease)segment en rekent daarbij vooral op de karakteristieke vormgeving!

Het is geleden van de tijd waarin Peugeot de deur bij Pininfarina platliep dat het opnieuw over puur design ging, wanneer de Leeuw een nieuwe vierdeursberline aan pers en publiek voorstelde. Maar met de nieuwe 508 heeft ontwerper Gilles Vidal de fans eindelijk nog eens kunnen plezieren en de critici de mond gesnoerd. Van welke hoek je de Vijf-Nul-Acht ook bekijkt, hij ziet er erg gelikt uit. Zeker met de typische (optionele) LED sabeltanden die de neuspartij – met opnieuw de typebadge op de snuit – flink wat karakter geeft.


Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Onder de kap van ons testexemplaar vinden we een 1.6-liter turbo viercilinder met 225 pk en 300 Nm koppel. Deze wordt steevast gekoppeld aan een 8-traps automaat met zowel schakellepels als een ergonomisch gevormde pook. En nu we het toch over het interieur hebben. Dat mag absoluut gezien worden. Van de knappe silhouetten, over het fraai gevormde dashboard tot de knappe tuimelknoppen van de middenconsole, het ziet en voelt allemaal uniform en hoog kwalitatief aan. En dat is ooit wel eens anders geweest.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Achterin is de vierdeurs evenwel licht gecompromitteerd door de aflopende daklijn die niet alleen aan de hoofdruimte knibbelt maar ook aan de hoeveel lichtinval, zeker wanneer je (zoals ons) over optionele getinte ruiten beschikt. Al zal Peugeot je daar intussen graag voor doorverwijzen naar de 508 SW break die intussen ook het gamma siert, maar nét niet over de looks van de berline beschikt. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Gelukkig komen beiden met de nodige snufjes zoals een camera met nachtzicht, massagestoelen, prima Focal-geluidsinstallatie en een handvol semi-autonome rijfuncties. De intussen vertrouwde Peugeot iCockpit is uiteraard ook op de afspraak met zijn centrale aanraak- en infotainmentscherm en het schermpje voor de bestuurder. Daar kijk je nog steeds voor boven het kleine stuurtje, beter dan erdoor. En dat is wat ons betreft prima. De kleinere diameter van het stuurwiel zorgt immers ook voor een sneller en directer stuurgedrag en toont zich ook handig bij het nemen van 90°-bochten. Win win dus.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Het platform van de nieuwe 508 is het vertrouwde EMP2-platform dat intussen onder zowat alle PSA-producten, waaronder de 3008, 5008 en C5 Aircross, schuilt, maar dan met onafhankelijke achterophanging voor meer comfort en controle op oneven wegdek. Een sportieve berline à la Giulia of XE is de Peugeot 508 echter niet. Daar zit zijn voorwielaangedreven architectuur zeker voor iets tussen. Maar ook wanneer het terrein of de omstandigheden wat complexer worden, verliest het chassis soms de pedalen. Zo worden dwarsrichels en andere oneffenheden niet altijd even goed weggewerkt en doen de extra grote 19-duimers soms meer kwaad dan goed.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Een straf om rijden is de 508 echter niet want vooral is hij stil en comfortabel. En daar draagt zowel de ophanging als de aandrijflijn zijn steentje aan bij. Die laatste wordt geholpen door de soepele automaat die je vooral in de pure automaatstand gebruiken zal. Manueel bedienen kan ook maar daar heeft de Aisin EAT8 duidelijk minder zin in. En ook de ietwat knullige en aan de stuurkolom bevestigde peddeltjes zijn er duidelijk meer voor het vertoon, beter dan als alternatief voor de volautomatische schakelfunctie.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Vreemd genoeg laat de motor zich dan weer geheel anders rijden dan we van deze 1.6 turbo gewoon zijn. Voorheen associeerden we de vierpitter vooral met zijn vroege en soms ietwat nerveuze vermogensexplosie onderin, maar in deze 508 is de afstelling helemaal anders. Daardoor is de motor erg lineair en laat de viercilinder zich makkelijk soepel rijden. Nadeel is dan weer dat het soms zoeken is naar de beloofde 225 peekaa’s (ondermeer) vanwege de lange(re) verzetten. Wie vaart wil maken zal dus toeren moeten maken.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Op financieel vlak moet je minimaal 29.532 euro (1.5 BlueHDI 130 pk) in rekening brengen voor een Peugeot 508 in het Active uitrustingsniveau, hogerop vinden we een Allure,  GT Line en GT uitvoeringen. De 1.6 PureTech 225 pk GT start op zijn beurt bij 43.896 euro met nog een klein beetje ruimte voor personalisatie en packs, zo was de testwagen net geen 48.000 euro waard. Het is dan ook interessant om de 180 pk sterke versie van dezelfde viercilinder van dichtbij te bekijken en zo enkele duizenden euro’s te besparen. Voor een meerprijs van 1.700 euro heb je bovendien de praktische 508 SW breakversie.

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)

Met een dergelijk budget kan je misschien eens de Duitse klassiekers (Mercedes C-Klasse, BMW 3 en Audi A4) links laten liggen en opteren voor de outsiders zoals de Volvo V60/S60, Opel Insignia, Volkswagen Passat, Mazda6, Renault Talisman of Skoda Octavia? De eerdergenoemde Peugeot 5008 komt minder expressief voor de dag als de 508 maar mag zich we tot de praktische crossovers rekenen.

Conclusie
Met de nieuwe 508 heeft Peugeot flinke stappen gezet richting de wederopstanding van de Franse trots. De berline ziet er niet alleen erg gelikt uit, hij rijdt ook op een overtuigende manier en kan ook op het vlak van aandrijvingen voldoende antwoorden bieden op de vragen van vandaag. En dit dankzij een uitgebreid gamma benzine- en dieselmotoren met efficiënte 8-traps automaten! Leaserijders zijn het zichzelf dan ook ietwat verplicht om de Peugeot 508 eens van dichtbij te bekijken, zeker met de efficiënte plug-in hybride motorisatie én praktische 508 SW koetswerkbouw!

Overzicht:
+ Looks
+ Volwassen en comfortabel rijgedrag
+ Stil
+ Aangename combinatie benzinemotor + automaat
+ Kwalitatieve en originele interieurafwerking
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit en veiligheid

+/- Beperkte meerwaarde 225 pk vs 180 pk versie

– Moeilijk segment / stevige concurrentie
– Beperkte hoofdruimte achterin

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225 pk (2019)