Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)Is de Alfa Romeo Giulia Veloce de Quadrifoglio light waar we stilletjes al zolang van dromen?

Toch blijft er nog heel wat ruimte tussen deze Giulia en de Quadrifoglio topversie. Of die ruimte wordt ingevuld door de 280 pk sterke benzine?’, oftewel de conclusie van onze rijtest met de dieselversie van de Alfa Romeo Giulia Veloce. Prestatiegewijs schuift zijn benzinebroertje alvast een stuk dichter bij dat illustere Klavertje Vier waar velen van dromen maar slechts weinigen zich zullen kunnen permitteren.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

Dankzij 280 pk uit een geblazen 2.0-liter viercilinder sprint deze Veloce met de hulp van de standaard Q4-vierwielaandrijving in minimum 5,2 s naar de 100 km/h, terwijl zijn topsnelheid van 240 km/h ook ruimschoots volstaat om het sportieve Misano Blu, in combinatie met gitzwarte Quadrifoglio 19-duimers en dubbele uitlaat, te kunnen verantwoorden.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

Maar al van bij het indrukken van de startknop op het knappe stuur verrast de knappe Italiaans met zijn soundtrack. Niet zozeer vanwege een sportieve (uitlaat)brul maar vanwege het gebrek aan auditieve sensaties. Zijdezacht en goed geïsoleerd draait de viercilinder op de achtergrond, waardoor de benzine zich alvast weet te onderscheiden van de koudstart van de diesel, maar we hadden misschien wel meer verwacht. De Giulia draagt tenslotte de Veloce-badge die niet voor niets voor snelheid en extra sportieve sensaties staat.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

‘Veloce’ is deze Giulia in elk geval. Hoewel je het koppel uiteraard iets hoger moet zoeken dan bij de diesel het geval is, staat er nog steeds 400 Nm klaar (tegenover 470 Nm bij de diesel). Met hulp van de acht verzetten van de standaard ZF-automaat is er zo goed als altijd vermogen aanwezig. En toch komt er een maar. Een grote Maar zelfs. Want hoewel de snelheidsmeter erg makkelijk en snel de hoogte in schiet, is er een groot gebrek aan sensatie. En dat heeft meerdere redenen.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

Enerzijds is er de efficiëntie van de Q4-vierwielaandrijving die, in combinatie met het niet-uitschakelbaar ESP/tractiecontrole, vaak te efficiënt is voor zijn eigen goed. De klemtoon van het systeem mag dan wel op de achteras liggen, de Veloce verroert zelden een krimp. Ook al omdat de inherente balans van deze (en alle) Giulia’s zo goed is. Anderzijds is er de motor die een wel heel erg plaat koppelcurve heeft waardoor het niet echt uitmaakt of je nu 3, 4, 5 of het maximum van 6.000 toeren draait. De motor presteert dus wel maar laat het niet voelen. En ook qua geluid stelt de Veloce flink teleur. Zelfs in de toeren! Een faux pas in eender welk sportief model. Maar voor een sportieve Alfa? Ongehoord. Niets wat een aftermarketuitlaat eventueel niet oplossen kan, maar toch. We verwachten gewoon beter van de Italianen. Desnoods via de optielijst.

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

Want de Giulia Veloce is nog steeds een dijk van een berline met knappe looks, zowel aan de buiten- als binnenkant, een uitstekende zitpositie en gezegend met beste chassis in zijn klasse. Onze tester had voor de gelegenheid de adaptieve dempers, waardoor we de directe vergelijking kunnen maken met de diesel die het met de conventionele exemplaren moest stellen. Conclusie? Echt wel een meerwaarde voor het sportievere bochtenwerk en wanneer je echt leunen gaat op de uiterste hoeken. In de meest comfortabele stand – afhankelijk van de gekozen DNA-modus – zijn ze dan weer zo comfortabel als de klassieke dempers.

Conclusie
Wie stilletjes zat te hopen op een Giulia Quadrifoglio-light is met de Veloce benzine (vanaf 46.550 euro) aan het verkeerde adres. Vooral de efficiënte, maar weinig inspirerende motor is de grote schuldige. Ook al omdat zijn 280 pk’s niet worden begeleid door een evenredig krachtige soundtrack. Daardoor is de 2.2 JTDm Veloce Diesel (vanaf 45.300 euro) nuchter bekeken de meest interessante van de twee. Qua gevoel is de zelfontbrander immers nauwelijks trager terwijl het verbruik gevoelig lager ligt.

De Veloce benzine kregen we enkel met de beste wil van de wereld onder de 10 liter per 100 km terwijl de diesel met om en bij de 6 liter tevreden is. Tel daar zijn lagere aankoopprijs en CO2-uitstoot bij en de benzina krijgt het vers uit de showroom wel heel erg lastig. Ook al hoort er in sportieve Alfa gewoon een benzine te liggen. Kortom, gemende gevoelens overheersen. Op de vraag of de Veloce benzine het gat dicht naar de machtige Quadrifoglio moeten we dus uitgesproken ‘nee’ antwoorden. De Italianen weten wat hen te doen staat.

Overzicht:
+ Looks interieur/exterieur
+ Chassis
+ Balans comfort/sportiviteit
+ Geluidscomfort
+ Rijpositie/steun sportstoelen
+ Standaarduitrusting
+ Meerwaarde adaptieve dempers

+/- Standaard met Q4-vierwielaandrijving

– Verbruik
– Afwezige soundtrack
– Minder snel dan zijn looks en 280 pk doen vermoeden

Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce 280 pk (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...