Officieel: Skoda Octavia + Octavia Combi (2019)De vierde generatie Skoda Octavia staat klaar voor een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal!

Kort nadat Volkswagen de gloednieuwe Golf presenteert haalt Skoda het doek van de technisch gerelateerde Octavia berline. Per direct volgt de praktische Octavia Combi break, tezamen goed voor wereldwijd 6,5 miljoen verkochte exemplaren.

Designmatig oogt de Tsjechische middenklasser nog steeds zéér herkenbaar als Octavia maar hier en daar bespeuren de nodige invloeden van de recent opgefriste Superb en kersverse Scala! Met een meetlat zou je constateren dat de nieuweling 19 millimeter groeide in de lengte en 15 millimeter in de breedte. Dankzij de brede heupen achteraan, brede grille vooraan, tot 19” velgen en licht aflopende daklijn oogt de Skoda Octavia alvast frisser en karaktervoller dan ooit.

Binnenin is er op de achterbank tot 78 millimeter meer binnenruimte en groeit de koffer tot 600 liter (Octavia berline) en 640 liter (Octavia Combi). Met de achterbank kan je dat – zeker in het geval van de Combi – nog stevig vergroten. De materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit zouden er ook (sterk) op vooruit gaan zonder de befaamde no nonsense ingesteldheid te verloochenen, dankzij méér en betere isolatie moet de Octavia stiller zijn.

Qua interieurlayout zijn de overeenkomsten met de Golf ook sterk herkenbaar gezien het 2-spakig stuurwiel, digitaal dashboard en mooi geïntegreerd (tot 10,25”) digitaal infotainmentsysteem (MIB3) dat vol moderne technologie zit. Zo kan je beroep doen op slimme commando’s, beginnende met “Laura” (in analogie met Hey Mercedes of Hey BMW).

Het motorengamma van de nieuwe Skoda Octavia omvat (opnieuw) een 1.0-liter TSI driecilinder (110 pk / 200 Nm) en 1.5-liter TSI viercilinder (150 pk / 250 Nm), desgewenst met zuinige mild hybrid techniek, 48V boordsysteem, cilinderuitschakeling en e-TEC badge achterop. Na verloop van tijd volgen de krachtige 2.0-liter TSI benzinemotoren (190 pk / 320 Nm) én Octavia iV plug-in hybrides met 204 pk of 245 pk (inderdaad, zoals de Golf GTE). Daarnaast biedt Skoda opnieuw een aardgas (CNG) versie, de 1.5-liter viercilinder G-TEC (130 pk / 200 Nm). Dieselen kan enkel met de 2.0-liter TDI viercilinder (116 pk, 150 pk of 200 pk) die nu als EVO door het leven gaat wat een positieve invloed moet hebben op de zuinigheid en efficiëntie.

Initieel houdt de Octavia het bij voorwielaandrijving maar voor de avontuurlijke Scout en sportieve(re) RS versies zullen er opnieuw vierwielaangedreven 4×4 uitvoeringen opduiken. Naast de manuele transmissie kan je bij de beter uitgeruste versies ook een DSG automaat met dubbele koppeling krijgen, die doet het vanaf heden zonder mechanische verbinding (shift-by-wire) en komt daardoor relatief klein voor de dag op de middentunnel.

Op vlak van connectiviteit, veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen maakt deze Skoda het mooie weer met ondermeer Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Traffic Warning, Exit Warning, slimme Matrix LED lichtblokken, instelbare LED sfeerverlichting, draadloze telefoonlader, massagezetels, head-up display (!), Apple CarPlay / Android Auto, Canton audiosysteem en maar liefst vijf USB C poorten.

Prijzen volgen later, wie de nieuwe Skoda Octavia graag in het echt ziet moet begin januari richting de Heizel voor het Autosalon van Brussel 2020! Tegen de zomer moeten de eerste exemplaren afgeleverd zijn.