Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Zelfs met een beperkte facelift zal de Volkswagen Passat vermoedelijk nooit écht spannend worden, rationeel gezien biedt de functionele Duitser wel alles wat je nodig hebt.

De Volkswagen Passat, wie kent hem niet?! Sinds 1973 op de markt en intussen staat de teller op meer dan 30 miljoen verkochte exemplaren waarvan er een groot deel dagelijks op de E40, E17 of Brusselse buitenring terug te vinden is. Voor de gemiddelde Passat rijder primeert de degelijkheid en functionaliteit op een sexy lijnenspel … al heeft Wolfsburg nu wel een knappe Arteon in de aanbieding. Avonturiers kunnen dan weer terecht bij de Passat Alltrack!

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

De Passat zit intussen aan zijn achtste generatie (codenaam: B8) en achter de schermen zijn ze druk bezig met een gloednieuw exemplaar (inclusief zuiver elektrische variant!). Maar dat is toekomstmuziek, eerst voorziet Volkswagen haar vlaggenschip van een opfrisbeurt. De Passat facelift (B8.5) doet het met een scherpere grille, extra portie chroom, nieuwe bumpers en extra personalisatiemogelijkheden in de vorm van drie tinten (Lapiz Blue, Bottlegreen en Sandgold) en 17” tot 19” lichtmetalen velgen. Hopen op een nieuwe Passat R32 is verloren moeite, wel is er een blitse R-Line beschikbaar met sportieve accenten. Al zijn die (valse!) dubbele uitlaatmonden wel teveel van het goede!

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

Qua afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze was de Volkswagen Passat alreeds een schoolvoorbeeld, in zijn vernieuwde vorm is hij – mits het nodige budget – misschien zelfs de term premium waardig. Het klassieke klokje werd ingewisseld voor een naamkaartje vooraan (bedankt China?!) en de interieurlayout werd minimaal opgefrist. De (optionele) digitale tellerpartij is beter/scherper/functioneler als voordien en dat kunnen we ook zeggen van het doordachte infotainmentsysteem met moderne gadgets zoals DAB radio, slimme navigatie en draadloze (!) Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

De optionele en 14-voudig instelbare zetels (inclusief massagefunctie) vooraan zitten opmerkelijk hoog én goed, op de achterbank is er ook meer dan voldoende been/hoofdruimte voorhanden. Iets dat je goed benadrukt met het reusachtige panoramadak. In de koffer past er 650 tot 1.780 liter bagage (!) en met de uitklapbare trekhaak kan je nog eens 1.500 tot 2.000 kg trekken!

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

De vernieuwde Passat is te verkrijgen met de 1.5-liter TSI benzinemotor (150 pk), 2.0-liter TSI benzinemotor (190 pk of 272 pk), 1.6-liter TDI diesel (120 pk) en de verbeterde 2.0-liter TDI (150 pk, 190 pk of 240 pk). Op een enkeling na komen ze allemaal met de zeventraps DSG automaat, de topversies doen het met 4MOTION vierwielaandrijving. De Passat Variant GTE plug-in hybride blijft trouw aan de bestaande 1.4 TSI + elektromotor + DSG6 aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 218 pk maar ziet zijn batterijcapaciteit stijgen van 9 kWh naar 13 kWh. Daardoor kan je nu tot 54 km (WLTP) ver geraken met een beperkte CO2 uitstoot van 31 g/km!

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

De geteste 2.0 TSI viercilinder is 190 pk / 320 Nm (174 g/km CO2) sterk, doet de 0-100 sprint in 7,7 seconden en bereikt bij 232 km/u zijn topsnelheid. Dit bij een normverbruik van 7,7 liter per 100 km en dat was ook exact ons resultaat. Dankzij een 66 liter grote brandstoftank creëer je een rijbereik van 850 km.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

Wie een speelvogel zoekt met het nodige rijplezier mag de Passat direct schrappen van zijn verlanglijstje, deze Duitser komt steeds met een beschaafd, comfortabel en doordacht weggedrag zonder al te veel frivoliteit. De vlotschakelende DSG automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen doet netjes en schokvrij zijn werk, desgewenst kan je hem een handje “helpen” met de schakelflippers achter het stuurwiel. De viercilinder blijft mooi op de achtergrond, enkel wanneer je het volledige vermogen aanspreekt laat hij zich (zoals een diesel!) overduidelijk horen. Daarmee maken we hopelijk duidelijk dat je niets te zoeken hebt bij die Sport rijmodi.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

Volkswagen grijpt deze opfrisbeurt uiteraard aan om de vele veiligheids- en rijhulpmiddelen te perfectioneren, denk aan de 360° camera’s, automatische parkeerassistentie, instelbare LED sfeerverlichting, Front Assist (inclusief City Emergency Brake), Traffic Jam filehulp, … Tevens zijn er de dynamische Matrix LED lichtblokken die op een bijzonder intelligente manier de perfecte verlichting weten te creëren. De show stelen ze dan weer met hun dynamische knipperlichten. De Travel Assist werkt nu tot 210 km/u en bundelt de adaptieve cruise control, slimme navigatie en de Lane Assist waardoor je (mits een goede wegmarkering) semi-autonoom kan rijden. Een aanrader voor wie frequent de nodige kilometers maalt!

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

De vernieuwde Volkswagen Passat berline is er vanaf 31.280 euro (1.5 TSI 150 pk manueel), de praktische Passat Variant vraagt een extra investering van 2.430 euro. Naast de naamloze instapversie is er ook een Elegance en Style uitrustingsniveau dat je ondermeer kan aanvullen met R-Line accenten. Een Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk Elegance kost je minimaal 43.350 euro, de hier geteste uitvoering was 50.110 euro waard. En dat is zonder de gepersonaliseerde nummerplaat en extra gadgets zoals keyless entry of head-up display. Al zal dat prijzige optiebeleid voor de gemiddelde leaserijder geen probleem vormen, speciaal voor die specifieke doelgroep voorziet Volkswagen interessante Business uitvoeringen.

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

Het klassieke D-segment heeft sterk te leiden onder het Duitse premium triumviraat (Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3 Reeks) terwijl de waanzinnig populaire SUV koetswerkvorm de verkoop nog meer onder druk zet. Dat verkleint de levensvatbaarheid aanzienlijk van de Volvo S60/V60, Mazda6, Ford Mondeo, Renault Talisman en knappe Peugeot 508. Al situeren we de grootste concurrentie voor de Volkswagen Passat nog steeds in de eigen VAG hoek met de Skoda Octavia en Skoda Superb!

Conclusie
Sinds jaar en dag kan de Volkswagen Passat terugvallen op een ijzersterk imago bij leasend Vlaanderen, in de vernieuwde vorm werd hij nog beter dankzij opgefriste vormgeving, méér technologie en moderne uitrusting. Spannend (qua looks of rijgedrag) is de Passat nog steeds niet, wel een comfortabele, doordachte en praktische keuze voor wie de SUV hype aan zich voorbij laat gaan. De 2.0 TSI DSG motorisatie kon ons zeker bekoren al zijn veelrijders toch best aangewezen op de zuinige(re) 2.0 TDI … of fiscaal aantrekkelijke Passat GTE plug-in hybride die nu een grotere batterij (en bijhorend rijbereik) meekrijgt.

Overzicht:
+ IJzersterk imago
+ Gigantische binnenruimte + laadvolume (!)
+ Afwerkingskwaliteit
+ Comfort
+ Aangename 2.0 benzinemotor
+ Rijgedrag
+ Nieuwe technologie, gadgets, rijhulp, connectiviteit en veiligheid

? Mag gerust wat spannender…

– Beperkte (visuele) verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Soundtrack onder belasting
– Moeilijk segment / interne concurrentie

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI DSG 190 pk facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...