Officieel: BMW 3-Reeks Touring G21 (2019)De nieuwe BMW 3-Reeks Touring combineert praktisch gebruiksgemak met het nodige rijplezier in een premium verpakking, voor het eerst ook te verkrijgen als 330e plug-in hybride!

Na de lancering van de 3-Reeks Berline haalt BMW nu het doek van de praktische 3-Reeks Touring breakversie, meer specifiek tijdens het veelbelovende #NextGen event eind juni in München. Vervolgens is afwachten tot midden september voor het Autosalon van Frankfurt. Eind september duikt de 3-Reeks Touring dan op bij de verdelers met één benzinemotor en twee diesels, in november groeit het aanbod met nogmaals twee extra benzine’s en één dieselvariant. Midden 2020 volgt voor het eerst de 330e Touring plug-in hybride die naast het premium en praktisch gebruiksgebak ook de nodige zuinigheid voor de dag moet brengen.

Dat praktisch gebruiksgemak zit hem uiteraard in de functionele koetswerkbouw die 7 cm langer is dan de vorige 3 Touring. Nu past er achterin 500 liter bagage (+5 liter meer als voordien) en wanneer je de achterbank neerklapt (40:20:40) loopt het laadvolume op tot maar liefst 1.500 liter (+32 liter meer als voordien). Daarnaast moet je zowel voor- als achterin meer hoofd-, schouder-, elleboog- én beenruimte hebben wat resulteert in meer comfort aldus de premium constructeur uit München. Standaard (!) levert BMW de 3-Reeks Touring met een elektrisch bediende koffer die nu breder is wat het in/uitladen moet vergemakkelijken. Snel iets uit de koffer halen kan met de afzonderlijk te openen glaspartij.

Bij de eerste lichting motoren zit de 330i (xDrive) Touring (258 pk / 400 Nm), 320d (xDrive) Touring (190 pk / 400 Nm) en 330d xDrive Touring (265 pk / 580 Nm, zescilinder!). Vanaf november kan je ook kiezen voor een 320i Touring (184 pk / 300 Nm), M340i xDrive Touring (374 pk / 500 Nm) en 318d Touring (150 pk / 320 Nm). De basisversies van de 318d en 320d dieselmotor komen standaard met een manuele versnellingsbak, al de rest doet het met de moderne 8-traps Steptronic automaat. Hopen op een M3 Touring lijkt nog steeds tevergeefse moeite, interessanter is misschien wel of BMW er in zal slagen om de toekomstige 330e plug-in hybride onder de 50 g/km CO2 zal krijgen.

BMW spaart de grote woorden niet om de lancering van de 3-Reeks Touring kracht bij te zetten: “opnieuw de maatstaf”, “sportiviteit, dynamisch design, premium interieur en innovatieve uitrusting”, “vooruitstrevende motortechnologie”, “toename van dynamische scherpte, wendbaarheid en wegligging, precisie en rijcomfort”, “geoptimaliseerde aerodynamica” enzoverder. In de praktijk bouwen ze gewoon verder op de bestaande techniek en technologie van de veelbelovende 3-Reeks Berline en diens lichtgewicht CLAR platform. Standaard nog steeds voorzien van achterwielaandrijving en dus een meer dynamisch rijgedrag.

Zoals vaak in dit premium segment staan de leukste items op de optielijst, denk aan de knappe Sport Line, Luxury Line en M Sport uitrustingspakketten, adaptieve dempers, blitse 19” velgen, lederen interieur, glazen panoramisch dak, zestiendelig Harman Kardon Surround Sound System, laserlichten, adaptieve cruise control en het superhandige head-up display. Standaard doet de nieuwe 3-Reeks Touring het ondermeer 17” lichtmetalen wielen, LED lichtblokken (voor+achteraan), dakrails, LED interieurverlichting, Front Collision Warning, Lane Departure Warning en de eerdergenoemde elektrische kofferklep.

Op een Belgische vanafprijs van de nieuwe BMW 3-Reeks Touring (G21) is het nog even wachten, vermoedelijk zal die net onder de 40.000 euro duiken.