Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)Skoda gunt het Superb vlaggenschip nieuwe technologie, veiligheid en extra uitrusting naast efficiënte motoren waaronder een veelbelovende plug-in hybride!

Update 12/03:
Lees hier onze uitgebreide test met de vernieuwde Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG!

De derde generatie Superb is al drie jaar onder ons en intussen staat de teller daarvan al op meer dan 500.000 verkochte exemplaren, om dat succesverhaal in leven te houden voorziet Skoda haar vlaggenschip (opnieuw) van een deugddoende opfrisbeurt. Daarmee moet de Tsjech in staat zijn om de ijzersterke concurrentie opnieuw recht in de ogen te kijken, geen gemakkelijke opdracht in de huidige tijdsgeest (en bijhorende SUV hype).

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

De Skoda Superb is te verkrijgen in twee koetswerkvormen (Superb berline en Superb Combi break) en verschillende uitvoeringen met elk hun focus en bijhorende afwerkingsdetails. Zo is er de Sportline (sportiviteit), Laurin & Klement (luxe en comfort) en voor het eerst een Scout die zijn avontuurlijke inborst niet wegsteekt. De personalisatiegids van de Skoda Superb telt nu 16 koetswerkkleuren (Crystal Black en Race Blue zijn nieuw) en 20 verschillende 16″ tot 19″ velgen waarvan zeven nieuwelingen.

De visuele nieuwigheden zijn beperkt maar wel bepalend, zo is de vernieuwde Superb snel te herkennen aan zijn brede(re) grille, (dynamische) LED lichtblokken met sterk aanwezige dagrijverlichting, chroomstrip achteraan met bijhorende/hoogwaardige SKODA inscriptie. Voor het eerst zijn er Matrix LED koplampen te verkrijgen die op een slimme manier voor een perfecte verlichting zorgen.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Binnenin kan de Skoda Superb nog steeds uitpakken met een bijzonder riante ruimtegevoel voor alle inzittenden. De kofferruimte is eveneens royaal bemeten met 625 liter (Berline) of 660 liter (Combi) die kan oplopen tot respectievelijk 1.760 liter en 1.950 liter! Je hoeft het dus niet bij de eerdergenoemde SUV’s te gaan zoeken als je op zoek bent naar een ruime wagen die qua afwerking en materiaalkeuze niet teleurstelt. Harde plastics kan je wel snel terugvinden maar mochten die weggewerkt worden dan zouden de premium (VAG) merken écht wel in de problemen komen…

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)
Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Op vlak van connectiviteit was de Superb alreeds gezegend met de laatste nieuwigheden dankzij het 9.2” infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, wél benadrukken de Tsjechen – met enige fierheid – dat de draadloze telefoonlader groeide als antwoord op de steeds grotere smartphones. De instelbare LED sfeerverlichting, contrasterende stiknaden, hoogwaardige zetelbekledingen en standaard KESSY keyless go behoren ook tot de nieuwigheden.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

De gloednieuwe Skoda Superb Scout is er enkel in de praktische Combi koetswerkvorm, dankzij 15 mm extra bodemvrijheid, kunststoffen bescherming rondom, aangepaste bumpers, chroom dakrails en aluminium spiegelkappen is hij perfect gemaakt voor de actieve(re) medemens. Met standaard vierwielaandrijving, zeventraps DSG automaat, extra Offroad rijmodus en enkel de krachtigste motoren (2.0-liter TDI met 190 pk of 2.0-liter TSI met 272 pk) is hij ook in staat om zijn robuuste en avontuurlijke looks in de praktijk te verzilveren. Binnenin geniet je dankzij de Scout uitvoering standaard van een verwarmbaar stuurwiel, verwarmde zetels mét Scout inscriptie en (fake) houtafwerking. Exclusief is hier de Tangerine Orange koetswerkkleur te verkrijgen.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Het motorengamma van de vernieuwde Skoda Superb telt tien mogelijkheden waarvan twee echte nieuwkomers, zijnde de opgefriste 2.0-liter TDI EVO (die ook in de vernieuwde Passat zit) en een 218 pk sterke Superb iV plug-in hybride motor die een 1.4-liter TSI benzinemotor combineert met een 85 kW elektrosetup. De eerste is de gekende tweeliter turbodiesel in een efficiëntere/zuinigere verpakking dankzij doelgerichte technische aanpassingen (injectiesysteem, turbodruk, krukas, koeling, …), die laatste is véélbelovend (zeker voor de zakelijke rijders) maar is pas begin 2020 beschikbaar.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Aan benzinezijde begint het met een handgeschakelde 1.5-liter TSI (150 pk) die je ook kan krijgen met 7-traps DSG, de 2.0-liter TSI is er met voorwielaandrijving (190 pk) of vierwielaandrijving (272 pk). Dieselen kan met de 1.6-liter TDI instapper (120 pk) mét DSG automaat, verder is er een 2.0-liter TDI met 150 pk of 190 pk.

Aan het rijgedrag werd niet gesleuteld, onderweg met de Skoda Superb speelt het comfortgevoel nog steeds de bovenhand. Daardoor wordt het nooit echt spannend (wat critici als saai zouden omschrijven), tenzij je misschien de limieten gaat opzoeken met de Superb Sportline die kan terugvallen op een directer stuurgevoel en sportonderstel. Maar dat strookt met het rustige en beheerst karakter van deze Tsjech. De dieselmotor laat zich logischerwijs iets vaker horen onder belasting, de handgeschakelde 1.5 TSI instapper wist anderzijds niet te ontgoochelen met een vlotte en opmerkelijk stille loopcurve. Een krachtigere variant lijkt anderzijds geen overbodige luxe voor die jaarlijkse volksverhuizing richting de zon of sneeuw met het volledige gezin.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Qua rijhulp verwelkomen we hier handige rijhulpmiddelen zoals een slimme cruise control die rekening houdt met de verkeersborden, noodremhulp met extra aandacht voor voetgangers, dodehoekverklikkers (tot 70m!) en Emergency Assist die in noodsituaties volautomatisch de pechstrook gaat opzoeken. Aangenamer in 99% van de gevallen zijn de simply clever features die een Skoda zo kenmerken, kleine – maar zeer handige – hulpmiddelen die het leven vergemakkelijken. Denk aan een parkeertickethouder, 230V stopcontact achterin, automatisch neerklapbare achterzetels, bagagenetten, uitklapbare trekhaak, extra opbergvakken, Easy Open bekerhouder en de paraplu’s in de deuren.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

De vriendelijke Skoda verdeler wil minimaal 32.195 euro voor de Superb 1.5 TSI met manuele zesbak in het Ambition uitrustingsniveau, de praktische Superb Combi heeft een meerprijs van ongeveer 1.200 euro. De Active basisversie werd geschrapt omdat de Belgische consument het toch steevast hoger ging zoeken bij de beter uitgeruste Ambition, Style, L&K of Sportline uitvoeringen. Dit grotendeels (73%) met een dieselmotor waarbij de vanafprijs (1.6 CRTDI) op 33.740 euro ligt voor de berline. De Superb Scout begint op zijn beurt bij 48.955 euro met de 2.0 TDI DSG7 4×4 dieselmotor.

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Met de aanslepende SUV hype hebben de klassieke berlines en breaks het niet gemakkelijk, gelukkig kan de Skoda Superb met een D-segment prijs uitpakken voor een E-segment formaat/ruimte. Daardoor is een concurrentie-analyse wat complexer maar we denken aan een Hyundai i40, Kia Optima, Mazda6 en technisch gerelateerde Volkswagen Passat. Wie écht belang hecht aan een premiumbadge kan met dit budget (slechts) terecht bij een Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3-Reeks.

Conclusie
Desondanks de gemiddelde (leasende) Belg het maar niet wil inzien is de Skoda Superb een dijk van een wagen met een extreem ruim interieur, hoogwaardige afwerking en voorzien van alle moderne gadgets/rijhulpmiddelen. Een opfrisbeurt met aangescherpte looks, extra personalisatie/technologie en zuinige motoren maakt hem nog interessanter, aan het comfortabele rijgedrag werd niet geraakt. Gezien het riante formaat is een eigen oprit wel aangewezen om stedelijke parkeerstress te ontlopen. Rationeel gezien blijft de Skoda Superb dé betere keuze in dit segment. De toevoeging van een Scout koetswerkvorm is voor leasend Vlaanderen minder van toepassing, daar kijken ze – net zoals wij – wel reikhalzend uit naar de introductie van de Superb iV plug-in hybride!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Gigantische binnenruimte + laadvolume (!)
+ Comfort
+ Wegligging
+ Moderne/efficiënte motoren
+ Nieuwe technologie, gadgets, rijhulp, connectiviteit en veiligheid

? Mag gerust wat spannender…

– Moeilijk segment / interne concurrentie
– Stevig formaat
– Plug-in hybride technologie komt pas begin 2020

Kort Getest: Skoda Superb + Superb Combi + Superb Scout facelift (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem