Rijtest: Volkswagen Passat Variant (B8)

Der neue Volkswagen Passat Variant
Premium kwaliteit zonder premium kosten: de nieuwe Volkswagen Passat belooft opnieuw een leasetopper te worden.

Weinig modellen in de autowereld zijn zo alomtegenwoordig als de Volkswagen Passat. Meer dan 22 miljoen exemplaren werden sinds 1973 aan de man gebracht. Oorspronkelijk voor gezinnen op zoek naar meer ruimte dan een Golf te bieden had, ondertussen uitgegroeid tot ware leasetopper. Ook de inmiddels achtste generatie Passat belooft niet onder te doen en kaapte ondertussen reeds de award van “Car of the Year 2015” weg voor de neus van de extraordinaire Citroën C4 Cactus en immens populaire Mercedes C-Klasse. Een MQB-platform, een strakke designevolutie, innoverende technologieën en een resem zuinige doch krachtige motoren plaatsen de nieuwe Passat in pole position. Wij gingen op stap met de voor ons land vermoedelijk meest interessante versie: de Passat Variant 1.6 TDI.

Der neue Volkswagen Passat Variant

Hoewel deze Passat Variant op afstand meteen herkenbaar overkomt gezien de eerder evolutionaire dan revolutionaire wijzigingen, valt het op dat dit volumemodel meer klasse uitstraalt dan zijn voorganger. De iets langere wielbasis (+79 mm), significant kortere overhang (V:-67 mm/A:-13 mm), lagere hoogte (-14 mm) en grotere wielen dragen daartoe bij. Nieuwe en stijlvolle proporties, maar nog steeds tijdloos. Vooraan is de nieuwe grille prominent aanwezig met vanaf de Highline uitvoering standaard LED-koplampen, de achterste lichten beschikken ook bij de goedkoopste versies over LED-technologie. Wij moeten nog even wennen aan het ietwat obese derrière, anderen zien een knipoog naar de luxueuze Phaeton. Tot slot werd de Passat in totaliteit 2 mm korter, maar ook 12 mm wijder.

Der neue Volkswagen Passat Variant

Ondanks de minieme krimp groeide de zogenaamde ‘interieurlengte’ met 33 millimeter en nam de kofferruimte van de Passat Variant toe met 47 tot 650 liter. Stouw je de koffer vol tot aan het dak, dan kan je zelfs 1.780 liter kwijt. Verder blijft het interieur naar goede gewoonte ietwat saai ogen, met als uitzondering de innovatieve ventilatiemonden die als het ware verwerkt zitten in een horizontaal uitgestrekte grille. Daarnaast vind je interieurelementen terug over het hele analoog-digitaal spectrum met het analoge klokje centraal aan het ene uiterste en het nieuwe (optionele) digitale instrumentenpaneel aan het andere. De technologie werd voor het eerst geïntroduceerd op de Audi TT, maar slaagt er ook hier in om het premium en technologische karakter van de Passat te versterken. Ook een head-up display is voor het eerst beschikbaar, naast de meest moderne parkeersystemen (Area View+Park Assist), adaptieve cruise control, WLAN, Rear Seat Entertainment, Trailer Assist, Side Assist met dodehoekcontrole, Front Assist, Emergency Assist en ga zo maar door. De nieuwe Passat is volledig mee met zijn tijd, zoveel is duidelijk!

Der neue Volkswagen Passat und Passat VariantDer neue Volkswagen Passat und Passat Variant

Der neue Volkswagen Passat und Passat Variant

Der neue Volkswagen Passat und Passat VariantDer neue Volkswagen Passat und Passat Variant

Ook het motorengamma werd verder geoptimaliseerd en is gemiddeld 20 procent zuiniger geworden. Bovendien is er voor het eerst in de geschiedenis een plug-in hybride Passat GTE met 211 pk, terwijl een 2.0 TDI met 240 pk en maar liefst 500 Nm de topper aan dieselzijde voortstuwt. Wij gingen dan weer op stap met de kleinere en bescheiden, doch in ons land meest begeerde 1.6-liter TDI met 120 pk. Met een sprint van 0-100 km/u in 11 seconden is dit niet de meest spannende bolide, maar Volkswagen lijkt er met glans in geslaagd om desondanks de perceptie van vlotheid en overschot te injecteren. De Passat schakelt heel wat soepeler en zachter dan we van de meeste 1.6-motorisaties gewoon zijn en het koppel van 250 Nm leek immer beschikbaar.

Der neue Volkswagen Passat Variant

Bovendien is het een ware zuinigheidskampioen: we reden meer dan 1.000 km aan een gemiddelde van amper 4,5 l/100 km en nog was de tank niet leeg, een autonomie van 1.200 kilometer is geen utopie. Met een CO2-uitstoot van slechts 107-110 g/km zit de Passat werkelijk bij de besten van de klas. Dynamisch gezien is de Passat Variant anderzijds geen wonder. Ondanks het nieuwe MQB-platform en langere wielbasis merkten we weinig verschil met zijn voorganger. Het opvallend snelle onderstuur werd aangepakt, maar de Passat Variant blijft vrij log aanvoelen. Ook het chassis legt duidelijk de nadruk op comfort, want zakt iets te veel door bij koerswissels.

Der neue Volkswagen Passat Variant

Hoewel Volkswagen de Passat aanprijst als premium zonder premium kosten moeten er toch aardig wat centen op tafel gelegd worden om zelfs de 1.6-liter TDI in ontvangst te nemen. Voor de Passat Variant Trendline (basisuitvoering) betaal je 30.600 euro, Comfortline (€31.070) en Highline (€33.580) voegen telkens extra opties toe. Ondanks een standaard automatische airco en adaptieve cruise control (!)  zorgden onder andere een lederen bekleding (€770,77), LED koplampen (€1.514,92), GPS (€800) en Business Pack (€1.200) ervoor dat de totaalprijs snel boven de 40.000 euro uitstak. De nieuwe Mondeo Clipper is er in tegenstelling met 1.6-liter diesel al vanaf 25.552 euro, maar oogt natuurlijk iets minder premium. De nieuwe Skoda Superb is natuurlijk ook een valabel en iets goedkoper alternatief, de Citroën C5 en Opel Insignia zijn stilaan aan een facelift toe. Op de leasemarkt blijft de concurrentie van het Duitse triumviraat BMW 3-Reeks, Audi A4 en Mercedes C-Klasse ook bikkelhard. Ze hebben vaak een hogere aankoopprijs, maar kunnen ook rekenen op een stuk hogere restwaarde.

Der neue Volkswagen Passat Variant

Conclusie

De nieuwe Volkswagen Passat staat in pole positie voor de strijd in zijn segment. Ondanks de esthetische wijzigingen evolutionair bleven, straalt het uiterlijk opvallend meer klasse uit. Op de innovatieve en knappe ventilatiemonden na blijft het interieur daarnaast vrij Duits (lees:saai), maar het optionele digitale instrumentenpaneel opent een nieuwe wereld. Dynamisch gezien is de Passat Variant niet de beste keuze, maar de vierwieler scoort uitstekend in termen van comfort en is een ware zuinigheidskampioen. Bovendien is Volkswagen erin geslaagd de kleine viercilinder een veel soepelere en vlotte perceptie te bezorgen dan vele concurrenten. De nieuwe Passat kreeg zijn Car of the Year award duidelijk niet zomaar.

Der neue Volkswagen Passat Variant

Overzicht

+ Stijlvol exterieur
+ Digitaal instrumentenpaneel
+ Soepele en extreem zuinige 1.6 TDI
– Log rijgedrag
– Toch eerder prijzig

Der neue Volkswagen Passat Variant

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Volkswagen

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...