Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)De nieuwe Volvo V60 Break maakt niet enkel indruk met zijn looks, ook qua comfort, bruikbaarheid, technologie en zuinige motoren doet de praktische Zweed het goed. Een ambitieuze Volvo pur sang!

Na de – geslaagde! – make-over van de diverse 90’s (XC90, S90, V90, V90 Cross Country) begon Volvo aan de grondige vernieuwing van de XC60 en lancering van de compacte XC40. Dit gezien de immense (Europese) populariteit van de SUV koetswerkvorm. Gelukkig vergaten de Zweden de rest van het gamma niet in de vorm van een nieuwe generatie V60, S60 en de technisch gerelateerde Cross Country’s. Alle 90’s en 60’s staan op het zogenoemde SPA-platform en rollen van de band in Torslanda (Zweden) maar wegens een te druk productieschema helpen de Belgische collega’s (even) met de V60 eindassemblage. Goed voor onze economie, wachttijden én de geschiedenisboeken want ook de vorige V60 werd in Gent gebouwd!

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Voor diegene voor wie die strakke V90 Break net wat te hoog uitvalt – zowel financieel als qua formaat – is er gelukkig een kersverse V60 Break die dezelfde designsaus meekrijgt als zijn grote broer. Heel herkenbaar en op-en-top Volvo, een merk dat bij vele Belgen (en Nederlanders?) een pak sympathieker voor de dag komt dan pakweg een Duitser, Italiaan of Brit. Die Zweedse charme kan je nog versterken door te grasduinen in de uitgebreide V60 personalisatiegids met diverse uitvoeringen (Momentum, R-Design, Inscription, …) met hun subtiele accenten/verschillen.

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Die verschillende uitrustingsmogelijkheden zijn ook beschikbaar voor het interieur dat in grote lijnen overeenkomt van de rest van het vernieuwde Volvo gamma. Het geheel oogt charmant/knus en kan terugvallen op een prima afwerkingskwaliteit en deftige materiaalkeuze, zeker als je het hogerop gaat zoeken. Blikvanger blijft het verticaal gepositioneerde Sensus infotainmentsysteem dat naast de navigatie, connectiviteit en multimedia ook bijna alle functionaliteit (audio, airco, rijhulp, instellingen, …) omvat om op die manier het aantal fysieke bedieningselementen tot een minimum te herleiden. De structuur, logica en opbouw kan beter maar qua werking/reactiesnelheid, gadgets, beeldkwaliteit en mooie Apple CarPlay / Android Auto / Spotify integratie heb je niet te klagen.

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

In vergelijking met de vorige generatie V60 doet de nieuweling het met 14 centimeter in de lengte wat zorgt voor een ruim/praktisch interieur, voldoende been/hoofdruimte achterin en 529 liter kofferruimte. Met de achterbank plat loopt de bagagecapaciteit op 1.439 liter. Extra praktisch vernuft creëert Volvo door extra opbergvakken langs de zijkanten, bevestigingshaken, extra ruimte onder de (opdeelbare) laadvloer en een (optioneel) elektrische kofferklep te voorzien.

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Het motorengamma van de Volvo V60 omvat een ruim aanbod aan benzine (T), diesel (D), plug-in hybride (Twin Engine) en op termijn ook mild hybride (B) aandrijflijnen, allen exact tweeliter groter met slechts vier cilinders. Zo is er keuze uit een T4 (190 pk), T5 (250 pk), T6 (310 pk), D3 (150 pk), D4 (190 pk) en T8 Twin Engine (390 pk). Standaard doet een V60 het met een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving al komen de krachtige motorisaties ook met de 8-traps Geartronic automaat en/of vierwielaandrijving.

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

De geteste Volvo V60 D3 Geartronic rekent op een moderne 2.0-liter turbodiesel met 150 pk / 320 Nm (120 g/km CO2) waarmee je minder dan 10 seconden (9,9 om exact te zijn) nodig hebt om tot 100 km/u te geraken. Wanneer je 180 km/u bereikt zit je (binnenkort) aan de topsnelheid. In de praktijk bleek 150 pk bovendien perfect te zijn voor deze middenklasser, zowel voor in de stad als op de snelweg. Interessanter is de zuinige inborst waarmee de Zweed zowel op papier (4,8 liter) als in de praktijk (5,7 liter) met uitpakt. Met een volle tank (55 liter) flirt je zodanig met een magisch “1.000 km” rijbereik!

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Het stuurgevoel van de Volvo V60 is behoorlijk licht en indirect maar zeker niet gevoelloos, de focus van de ingenieurs lag duidelijk op een “comfortabele en rustgevende” auto en dat merk je onderweg. Zo werken de Geartronic automaat en dieselmotor bijna altijd perfect en stil samen, enkel onder vlotte/directe belasting voel (en hoor!) je enige aarzeling in de aandrijflijn. Wie op zoek is naar een stevige portie rijdynamiek focust zich best op de krachtige benzineversies, al dan niet met een Polestar Engineered sausje erover!

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Sinds jaar en dag is Volvo een pionier op vlak van veiligheid en dat uit zich ondermeer de standaard aanwezigheid van het verbeterde City Safety systeem (actieve rem/stuurhulp tot 60 km/u), Lane Keeping Aid met Run-off Road Mitigation (rijbaanassistent), dynamische LED koplampen, cruise control en Road Sign Information (verkeersbordenherkenning). Via de optielijst krijg je toegang tot moderne gadgets zoals realtime verkeersinformatie, parkeerassistentie, keyless entry/go, 360° camera, head-up display en actieve FOUR-C chassisregeling. De semi-autonome Pilot Assist is de perfecte metgezel wanneer je (te) frequent in de E40, E17 of E19 file vertoeft. Al hou je er toch best je volle verstand/aandacht bij, de sensoren en software vrezen – op een vrij abrupte manier – soms onnodig voor gevaar. Beter eens teveel dan te weinig?!

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Na de premium make-over prijst Volvo de V60 Break ongeveer 6.000 euro duurder aan dan voordien, zo ben je genoodzaakt om nu minimaal 35.750 euro op tafel te leggen voor een handgeschakelde V60 D3 met 150 pk. En eigenlijk wil je hier sowieso een automatische transmissie, lederen interieur en als het nog kan ook een leuke lakkleur/velgen. Onze mager uitgeruste V60 D3 Geartronic Momentum Pro Geartronic (vanaf 42.300 euro) testwagen was alreeds 48.000 euro waard waarmee duidelijk wordt dat Volvo het prijzige optiebeleid van de concurrentie heeft overgenomen. Maar daar heeft de gemiddelde leaserijder ongetwijfeld niet zoveel last van…

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Met de stevig opgewaardeerde V60 Break kan Volvo eindelijk volmondig de rol van underdog (lees: sympathieke allemansvriend) op zich nemen in dit voornamelijk zakelijk segment dat overheerst wordt door de BMW 3-Reeks Touring, Mercedes C-Klasse Break en Audi A4 Avant. Dit omdat de Jaguar XE en Alfa Romeo Giulia geen praktische koetswerkvorm hebben. Tevens is er ook een Volkswagen Passat Variant die goedkoper, groter en desondanks niet minder hightech voor de dag komt.

Conclusie
Maar liefst acht jaar broedde Volvo op een nieuwe generatie V60, de Zweedse autobouwer was dan ook – dankzij nieuwe eigenaar Geely – druk in de weer om haar design, motorengamma en rijhulpmiddelen grondig te herzien/ontwikkelen. Na de gesmaakte XC90, V90, S90 en XC60 mag de nieuwe V60 Break nu het mooie weer maken in een competitief segment. Daarvoor is hij voorzien van (een zeer herkenbare) knappe vormgeving, sfeervol interieurdesign, hoogstaande afwerkingskwaliteit en comfortabel rijgedrag.

Qua praktisch gebruiksgemak komt deze Volvo V60 een pak doordachter – lees: ruimer – voor de dag. De 150 pk sterke en zuinige D3 dieselmotorisatie past perfect in het plaatje tezamen met de 8-traps automaat die we slechts sporadisch op een foutje konden betrappen. Het prijskaartje van de nieuwe Volvo V60 Break valt wel hoger uit dan voordien, zeker als je doorheen de lange/leuke optielijst gaat. Maar zo extreem als de (voornamelijk Duitse) premiumconcurrentie wordt het gelukkig nooit…

Volvo’s ijzersterke traditie op vlak van karakteristieke breaks wordt met de nieuwe V60 aangescherpt terwijl ze met de T8 Twin Engine plug-in hybrides ook een antwoord hebben op hedendaagse (milieu)aandachtspunten!

Overzicht:
+ Looks
+ Comfort
+ Praktisch / ruim
+ Interieurafwerking
+ Aangename D3 motorisatie + automaat (stil, soepel, vlot)
+ Zuinig (< 6 liter)
+ Veiligheid, connectiviteit en rijhulpmiddelen

– Prijs/optiebeleid, zeker in vergelijking met de vorige generatie
– Complexiteit/ergonomie Sensus infotainmentsysteem
– Dieselsoundtrack / twijfelende automaat onder belasting
– Abrupte ingrepen Pilot Assist

Rijtest: Volvo V60 D3 Momentum Geartronic 150 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem