Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)Met de 408 pk sterke XC40 Recharge heeft Volvo nu ook een zuiver elektrische SUV in de aanbieding. Maar is die naast knap ook de moeite?

Eind 2017 presenteerde Volvo de XC40, een nieuwe instapper en tegelijk de V40 opvolger. Gesterkt door een zelfverzekerd design en praktische inborst schopte de stoere Zweed het snel tot een waanzinnig succes. En uiteindelijk zelfs tot Car of the Year 2018! Tot groot jolijt van de vele werknemers van Volvo Car Gent waar ze – bijna dag en nacht – de XC40 in elkaar schroeven.


Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Na enkele jaren met louter benzinemotoren en diesels kwam Volvo met de XC40 T5 Recharge plug-in hybride. Nadien volgde een meer toegankelijke T4 Recharge PHEV. Eind 2019 werd dan weer een gloednieuwe batterijfabriek in Gent geopend en kon de zuiver elektrische XC40 Recharge eveneens van de band rollen. Inderdaad, zowel de plug-in hybride als zuiver elektrische variant delen dezelfde naam…

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Als we eventjes de C30 Electric studiemodellen buiten beschouwing laten is de XC40 Recharge de allereerste EV van Volvo. Tegen 2030 wil de Zweedse autoconstructeur louter EV’s in haar gamma hebben, de komende jaren zullen er dus véél elektrische Volvo’s bijkomen. Met een nieuwe XC90 als eerstvolgende wapenfeit.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Hét visuele herkenningspunt van een XC40 Recharge is de gesloten grille, voor de rest blijft het bestaande (en gekroonde/gesmaakte) design geheel behouden. Net zoals de gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom dankzij de hogere koetswerkbouw.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

De koffer slikt 413 liter bagage wat iets (47 liter) minder is dan een reguliere XC40, met de achterbank plat creëer je 1.289 liter laadvolume. In de frunk vooraan is er nog een beetje opbergplaats, ideaal voor de (vuile) laadkabels.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Google feestje binnenin

Binnenin bespeuren we ingrijpendere nieuwigheden zoals de haarscherpe 12,3” digitale tellerpartij (met beperkte weergavemogelijkheden) en een 9” infotainmentsysteem. Volvo begrijpt dat haar talent ergens anders ligt en sloeg de handen in elkaar met Google. Die ontwikkelde een specifieke Android Automotive besturingssysteem dat met toekomstige over-the-air updates steeds beter zal worden. Na een korte leercurve swipe je een weg tussen de gekende toepassingen zoals Google Maps, Google Assistent spraakassistentie, Google Home en de Google Play Appstore. Toch voor de moderne medemens. Apple CarPlay is momenteel wel nergens te bespeuren. De optionele Harman Kardon Premium Sound zorgt voor een aangename klank.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Ondanks de stevige technologie-injectie blijft het interieur een aangenaam en strak geheel dankzij kwalitatieve materialen en premium afwerkingsgraad. Inzake personalisatie is er keuze tussen een handvol metaalkleuren, 19” of 20” lichtmetalen velgen en diverse interieurbekledingen. Waaronder eentje zelfs uit wol!

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Momenteel keuze uit twee XC40 Recharge EV varianten

Bij de lancering spraken we enkel over de XC40 Recharge P8 AWD topversie, intussen heeft Volvo deze omgedoopt tot XC40 Recharge Twin Motor. Nog steeds 408 pk en 660 Nm sterk waarmee je in 4,9 seconden aan 100 km/u zit, dit dankzij vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Ook hier ligt de topsnelheid op 180 km/u.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Omdat niet iedereen persé zoveel vermogen nodig heeft, is er sinds kort ook een XC40 Recharge Single Motor beschikbaar. Slechts met één elektromotor (op de vooras) maar met 213 pk en 330 Nm nog steeds voldoende krachtig. Hier doe je 7,4 seconden over de 0-100 sprint en bereik je reeds bij 160 km/u de topsnelheid.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Rijbereik en laden

De 78 kWh batterijpack (72,5 kWh netto) biedt een actieradius van 416 km (WLTP), wie enkel in de stad vertoeft zou nog eens 100 km verder kunnen geraken. In de praktijk is het rijbereik van véél factoren afhankelijk (temperatuur, weersomstandigheden, verkeer, parcours, rijstijl …). Reken op ongeveer 350 km met een normale rijstijl.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Initieel afficheerde Volvo enkel een batterijpercentage maar omdat vele early adopters dat toch te stressvol vonden hebben ze dat intussen rechtgezet met een software update. Toch blijft het vooral een indicatie en hoef je met een dergelijk rijbereik geen rekening meer te houden met de befaamde range anxiety.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Laden lukt met 11 kW (AC) aan een Wallbox of publieke laadpaal in ongeveer 8 uur. Aan een krachtige snellader (150 kW DC) zou het in een half uur moeten lukken. Het navigatiesysteem is slim genoeg om een optimale route te analyseren, indien nodig zelfs langs een laadstation.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Het recupereren van energie tijdens het remmen/uitbollen is regelbaar, hetzij in een “weinig tot niets” of “zeer veel” stand. Die laatste vraagt enige gewaarwording maar na verloop van tijd ben je zo vertrouwd met deze one pedal driving techniek. En dat is goed nieuws voor je verbruik en dus de actieradius.

Rijgedrag

Met een zwaar accupack zet de zuiver elektrische XC40 uiteindelijk ruim 2.100 kg op de weegschaal. Iets dat je niet echt merkt dankzij het riante prestatiepotentieel … maar wel op slecht wegdek of oneffenheden. Zeker met de grote velgen! Maar om het rijbereik niet te veel te comprimeren hanteer je best een rustige rijstijl. Vervolgens kan je zo genieten van een fluisterstille en hoorlijk rustgevende rij-ervaring.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Net zoals de andere XC40’s is de Recharge ook gezegend met de nodige veiligheid en rijhulp. Denk onder meer aan de adaptieve cruise control met rijstrookassistentie en filemodus die Volvo tot Pilot Assist doopt. Maar ook dodehoekverklikkers, verkeersbordenherkenning, Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning, automatische grootlichten, 360° camera, Hill Descent Control en de gekende City Safety noodremhulp.

Prijzen en concurrentie XC40 Recharge

In de catalogus staat de XC40 momenteel aan 31.950 euro (T2 Essential) geafficheerd, voor de XC40 PHEV heb je minimaal 45.500 euro (T4 Essential) nodig. De zuiver elektrische Volvo XC40 Recharge kost 46.301 euro (Single Motor Core) of 55.695 euro (Twin Motor Plus). Voor een full option configuratie ben je uiteindelijk wel 65.000 euro kwijt. De sportiever gelijnde C40 Recharge start bij 60.150 euro.

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

De blitse Polestar 2 staat op dezelfde technische basis en heeft een basisprijs van 44.900 euro. Externe concurrentie er is er ook (in overvloed) met onder meer de Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Mercedes EQA, BMW iX3 en Tesla Model Y!

Conclusie

Met de toevoeging van een zuiver elektrische Recharge uitvoering maakt Volvo het totaalplaatje van de XC40 SUV nog sterker! Toch als we de onduidelijke naamgeving even achterwege laten. De XC40 Recharge Twin Motor (de P8 AWD van weleer) is zowel ruim, praktisch als knap terwijl er hier een indrukwekkend prestatiepotentieel ter beschikking staat. Kiezen voor de goedkopere XC40 Single Motor lijkt de logische (financiële) keuze, het vrijgekomen budget kan je gebruiken om door de aantrekkelijke configuratiegids te gaan. En geen nood, na verloop van tijd ben je blindelings vertrouwd met het innovatieve Android Auto infotainmentsysteem!

Overzicht:
+ Made in Belgium!
+ Geslaagde (stoere) vormgeving
+ Hogere koetswerkbouw (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Praktisch / ruim
+ Werkbaar rijbereik (ongeveer 350 km)
+ Gezonde prestaties
+ Rustgevende (stille) rij-ervaring
+ Snelle laadtijden
+ Comfort
+ Hedendaagse connectiviteit, rijhulp, multimedia, gadgets
+ Royale basisuitrusting

? Ergonomie infotainmentsysteem

– Onduidelijke naamgeving
– Stevige prijs
– Merkbaar gewicht (zeker op 20” velgen)
– Interne concurrentie

Rijtest: Volvo XC40 Recharge Twin Motor P8 AWD 408 pk SUV EV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volvocars.be!