Officieel: Volvo C40 Recharge EV (2021)Volvo gaat volledig elektrisch en (meer) digitaal, het eerste wapenfeit daarvan is de C40 Recharge. Net zoals de XC40 zal deze in Gent gebouwd worden!

Eerder vandaag kondigde Volvo aan dat ze tegen 2030 (over minder dan 10 jaar!) enkel zuiver elektrische modellen zullen aanbieden, dit voornamelijk via hun website. Momenteel is er enkel een zuiver elektrische XC40 Recharge (niet te verwarren met de gelijknamige plug-in hybride) beschikbaar al komt daar met de C40 Recharge nu een afgeleide bij. Ook deze zal bij Volvo Car Gent van de band rollen wat uitstekend nieuws is voor de Belgische werkgelegenheid.

Kort samenvattend mag je de C40 Recharge zien als de hippe crossovervariant van de XC40. Snel te herkennen aan de sportief ogende (aflopende) daklijn, spoilerlip en krachtige Pixel LED koplampen. Voorin is er wat meer hoofdruimte voorhanden, achteraan net wat minder. Maar wie mooi wil zijn moet wat afzien, niet?

Omwille van het milieuvriendelijk karakter zal Volvo in de C40 Recharge geen lederen zetelbekleding aanbieden, wel voorzien ze de nodige ruimte voor personalisatie met ondermeer 7 koetswerkkleuren. Het Android Automotive besturingsysteem neemt de infotainment voor zijn rekening, dankzij de innige integratie van handige Google diensten (Google Maps, Google Assistant, Google Play Store, …) moet je daar verregaand van kunnen profiteren. Uiteraard met de nodige over-the-air updates.

Motorisch blijft het bestaande XC40 Recharge basisstructuur uiteraard behouden in de C40 Recharge, ook hier zijn er dus twee elektromotoren voorhanden. Één op elke as wat zorgt voor vierwielaandrijving. Met 408 pk / 660 Nm heb je voldoende vermogen ter beschikking, cijfermatig wordt dat 4,9 seconden (0-100 sprint) en 180 km/u (topsnelheid).

De 78 kWh (75 kWh netto) batterijpack biedt een rijbereik van ongeveer 420 km. Snelladen kan in het beste/snelste geval aan 150 kW (DC), dan volstaan 40 minuten om 80% batterijcapaciteit te halen. Aan een klassieke 11 kW (AC) Wallbox / publieke laadpaal duurt het 8u à 10u.

Tegen de herfst van 2021 wordt de (serie)productie opgestart in Gent, kort nadien ben je op www.volvocars.be welkom om een configuratie te maken. De aflevering zal wel bij een lokale Volvo verdeler gebeuren. Prijzen volgen later, reken toch op minstens 65.000 euro.