Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)Kan de veelbelovende Hyundai IONIQ 5 ook in de praktijk overtuigen met een aangenaam weggedrag naast het hippe retrodesign en de straffe aandrijflijn?

We schrijven 2016 als Hyundai de IONIQ presenteert, een milieuvriendelijke gezinswagen met een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische aandrijflijn. Intussen is IONIQ gepromoveerd tot een (sub)gamma van zuiver elektrische wagens, na de 5 volgt er sowieso nog een 6 (SUV) en 7 (berline). Kosten noch moeite werden gespaard om deze ijzersterk te laten aantreden in het zeer competitieve segment.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Met de Kona Electric en IONIQ Electric had Hyundai reeds twee gesmaakte EV’s in de aanbieding, voor de IONIQ 5 gaan ze toch nog een (serieuze) stap verder. Die staat op het volledig nieuwe E-GMP platform dat louter voor elektrische wagens werd ontwikkeld. Tegen 2025 willen de Koreanen (met een stevige Europese verankering) wereldleider zijn met een jaarlijkse verkoop van een half miljoen (B)EV’s. Dit naast 100.000 wagens op waterstof!

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Niemand minder dan de Belgische topdesigner Luc Donckerwolke was (eind)verantwoordelijk voor het hippe lijnenspel van de Hyundai IONIQ 5. In 2019 kregen we met de Concept 45 een eerste voorproefje, het productiemodel wijkt hiervan slechts minimaal af. Laat je bovendien ook niet misleiden door het compact ogende geheel, hier zie je een riante hatchback formaat Tucson (4,64 x 1,89 x 1,61 meter).

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

De hoekige vormgeving, verzonken deurgrepen en geavanceerde Parametric Pixel LED lichtblokken behoren tot de basisuitrusting. In de personalisatiegids staan er 8 koetswerkkleuren waarvan 5 nieuwkomers, inzake velgen is er keuze tussen 19” of 20” lichtmetalen exemplaren. Met de Vision Pack krijg je een riant glazen panoramadak, de Solar Pack komt met een geïntegreerd zonnepaneel. Héél veel extra rijbereik ga je daarmee in België niet verkrijgen maar alle beetjes helpen natuurlijk!

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Hightech en minimalistisch interieur

Dankzij de riante wielbasis van maar liefst 3 meter (!) heerst er binnenin een zeer aangenaam (ruimte)gevoel. De bouwkwaliteit en materiaalkeuze staat op punt en om het duurzame karakter van de IONIQ 5 (nogmaals) te benadrukken zijn er diverse gerecycleerde materialen gebruikt. Voor het minimalistische interieur is er keuze tussen drie kleuropties.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Naast de verplaatsbare Universal Island middenconsole kan je ook de achterbank verschuiven om zo voor extra been/bagageruimte te opteren. In de koffer past er 527 liter bagage, wanneer de tweede zetelrij plat ligt (60:40) loopt het laadvolume op tot 1.587 liter! Onder de “motorkap” vooraan is er nog een bijkomende opbergruimte (frunk) voor maximaal 57 liter bagage. Ideaal om de laadkabels in op te bergen!

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Achter het nieuwe stuurwiel zit een digitale instrumentencluster (12”) dat mooi overloopt in het haarscherpe infotainmentsysteem (12”) met hedendaagse functionaliteit. Fysieke sneltoetsen voor de belangrijkste functies zorgen voor een aangename gebruikerservaring. Het reusachtige augmented reality head-up display toont eveneens de meest essentiële informatie recht in het gezichtsveld van de bestuurder.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Nog meer gadgets zijn er in de vorm van geconnecteerde BlueLink diensten, Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit, draadloze gsm lader, verwarmd stuurwiel én een Bose Premium Sound System met 8 luidsprekers.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Vooruitstrevende laadtechnologie

Op basis van de accupack (58 kWh of 73 kWh) en aandrijflijn (achter- of vierwielaandrijving) is er een 170 pk, 218 pk of 305 pk uitvoering beschikbaar. Al hebben we een lichtblauw vermoeden dat er op termijn nog een straffere IONIQ 5 N zal verschijnen!

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Afhankelijk van de gekozen batterijpack ligt het rijbereik op 384 à 481 km. Laden kan 11 kW (AC), met een krachtige snellader (DC) kan het zelfs tot 220 kW! Dit dankzij de vooruitstrevende 800V basisarchitectuur die we voordien enkel nog maar bij peperdure (top)modellen zagen. In minder dan 20 minuten verkrijg je op deze manier 80% batterijcapaciteit. En dankzij de V2L (Vehicle to Load) functie kan je zowaar energie teruggeven (max 3,6 kW) aan bijvoorbeeld een kampeervuur, elektrische fiets of zelfs een frituur.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

De geteste IONIQ 5 73 kWh RWD is op papier het interessantst dankzij een adequaat systeemvermogen (218 pk / 350 Nm), vlotte prestaties (0-100 in 7,4 km/u) en werkbaar rijbereik (481 km WLTP). Met een aangepaste (lees: rustige) rijstijl behaalden we op een gevarieerd parcours zowaar een praktijkverbruik van 12 kWh per 100 km. Op die manier zou je met een volle batterijlading 640 km ver moeten geraken! Zelfs de iets vlottere collega’s bleven onder het opgegeven verbruik van 16,7 kWh per 100 km.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Rijgedrag

De combinatie van een uitstekende geluidsdemping en fluisterstille EV aandrijflijn zorgt voor een rustgevende sfeer aan boord van de IONIQ 5. Het flitsende reactievermogen dat EV’s zo typeert is hier minder prominent aanwezig. Overduidelijk dat Hyundai de kaart van het comfort trok. Al zorgt het lage zwaartepunt (met diep ingewerkte batterijen) voor de nodige stabiliteit en betrokkenheid. Maar met een leeggewicht van 2.000 kg kan je geen wonderen verwachten.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Met behulp van de schakelflippers achter het stuurwiel is de intensiteit van de remenergierecuperatie instelbaar. Zo’n “one pedal driving” vraagt enige gewaarwording maar haalt de maximale efficiëntie uit het (batterij)geheel. En eens het in de vingers/voet zit wil je nooit nog iets anders…

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Het eerste IONIQ product komt met rijhulp en veiligheid in de vorm van Highway Driving Assist, Surround View Monitor, Blind-Spot View Monitor, noodremhulp met detectie van voetgangers/fietsers, Safe Exit Assist, Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist en zeven airbags.

Prijzen en concurrentie

Hyundai commercialiseert de royaal uitgeruste IONIQ 5 in een Core en Balance uitrustingsniveau. Prijsmatig loopt het van 45.999 euro (Core 58 kWh) tot 61.999 euro (Balance Solar 73 kWh). Losse opties zijn (momenteel?) niet beschikbaar, vermoedelijk om de productie in Ulsan (Zuid Korea) te vergemakkelijken. En als consument profiteer je zo van een full option basisuitrusting (inclusief warmtepomp!) naast uitmuntende garantievoorwaarden.

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Als EV SUV mikt deze ambitieuze Koreaan op de Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 Recharge, Tesla Model Y, Mercedes EQA, Polestar 2 en Audi Q4 e-tron. Al is er ook nog die technisch gerelateerde Kia EV6 (vanaf 43.990 euro)…

Conclusie

Een opvallend retrodesign, véél binnenruimte, hightech gadgets/technologie en een doordachte EV aandrijflijn met een geruststellend rijbereik. Dat biedt de gloednieuwe Hyundai IONIQ 5 naast supersnelle laadtijden (dankzij 800V boordnet), een comfortabel rijgedrag en aantrekkelijke garantievoorwaarden. Net zoals bij de (talrijke) concurrentie valt het prijskaartje van een leuke configuratie vrij fors uit, iets dat bij Hyundai gecompenseerd wordt door de full option basisuitrusting.

Overzicht:
+ Hippe (retro) vormgeving
+ Véél interieurruimte
+ Afwerkingskwaliteit
+ Gezonde prestaties
+ Zuinig (450+ km rijbereik)
+ Comfortabel en rustgevend rijgedrag
+ Supersnelle laadtijden
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid, connectiviteit en gadgets
+ Garantie

? Gereduceerd optiebeleid, prijs loopt op

– Stevige concurrentie
– Gewicht

Rijtest: Hyundai IONIQ 5 218 pk 73 kWh RWD (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!