Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)De karaktervolle Hyundai Tucson Hybrid maakt zijn aantrekkelijke SUV totaalpakket nog wat sterker met vlotte prestaties in combinatie met de nodige zuinigheid.

In het bijzonder competitieve segment van de family SUV durfde Hyundai het zowaar aan om haar verkoopkanon grondig te vernieuwen. Zo trekt de vierde generatie Tucson direct de aandacht met zijn zelfbewuste – blingbling – grille met geïntegreerde dagrijverlichting! Hyundai bedacht er zelfs de Parametric Hidden Lights benaming voor… Inzake personalisatie is er keuze tussen 10 koetswerkkleuren, 3 velgen (17” tot 19”), 3 interieurbekledingen (zwart, greige en teal) en desgewenst een contrasterend (zwart) dak.


Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

De nieuwe Tucson SUV doet het met licht toegenomen buitenafmetingen in zowel de lengte, breedte als qua wielbasis. Da’s goed nieuws voor alle inzittenden, op de (niet-verschuifbare) achterbank profiteren ze van 26 mm extra beenruimte. Het optionele glazen panoramadak versterkt het ruimtegevoel met een riante portie zonlicht.

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Afhankelijk van de gekozen motorisatie is de koffer nu 50 à 100 liter groter dan voordien. In het beste geval slikt die 616 liter tot maximaal 1.795 liter. Mocht dat niet volstaan dan kan je nog tot 1.650 kg aan de trekhaak hangen.

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Naast ruimer ook kwalitatiever en moderner

Naast de uitgesproken vormgeving en nodige binnenruimte ging Hyundai er overduidelijk sterk op vooruit inzake materiaalgebruik en afwerking. De holle marketingterm “premium” hanteren is (momenteel?) een brug te ver maar in combinatie met de heerlijke (verwarmde/gekoelde) zetels is het aangenaam vertoeven in de Tucson. Weet wel dat (vuile) vingerafdrukken langer dan wenselijk zichtbaar blijven op de vele glimmende pianolak…

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Achter het fijne stuurwiel met handige functietoetsen en chroom accenten prijkt een haarscherp 10,25” digitaal instrumentarium met diverse weergavemogelijkheden. Centraal vinden we een even groot touchscreen dat de navigatie, connectiviteit en multimedia voor z’n rekening neemt. Apple CarPlay / Android Auto integratie is uiteraard aanwezig, zowaar in draadloze vorm. Een head-up display ontbreekt vreemd genoeg. Of verwachten we nu te veel van deze sympathieke Koreaan die op technologisch vlak zeker niet moet onderdoen voor zijn vele concurrenten?!

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Benzine, diesel, mild hybride, hybride én plug-in hybride

Het klassieke motorengamma omvat een 1.6-liter T-GDi benzinemotor (150 pk) en 1.6-liter CRDi diesel (115 pk of 136 pk). Desgewenst met 48V mild hybride techniek om zo het verbruik ietwat te drukken. De instapper komt met een manuele 6-versnellingsbak, de topversies zijn gezegend met de 7-traps automaat met dubbele koppeling (7DCT).

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

De interessantste nieuwigheid op vlak van motoren is anderzijds de 1.6-liter T-GDi Hybrid. Deze SmartStream benzineviercilinder krijgt de hulp van een elektromotor (60 pk) en 1,49 kWh lithium-ion batterij. Uiteindelijk vloeit er 230 pk / 265 Nm (126 g/km CO2) via een 6-traps automaat richting de voorwielen. Desgewenst wordt dat vierwielaandrijving.

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Speciaal voor de (vele) zakelijke rijders is er ook een technisch gerelateerde Tucson Plug-in Hybrid met 265 pk en slechts 31 g/km CO2. Deze heeft ook de zestienhonderd in het vooronder maar met een krachtigere elektromotor (92 pk) evenals een grotere batterijpack (13,8 kWh). Zuiver elektrisch zou je hiermee 62 km (WLTP) ver moeten geraken.

Tucson Hybrid

De Tucson Hybrid zit in 8 seconden aan 100 km/u en net voor de 200 km/u mijlpaal bereik je reeds de topsnelheid. Zonder al te veel moeite verbruikten we 6 liter benzine per 100 km, (véél) zuiniger doen kan/mag geen probleem vormen met de correcte ingesteldheid. Een volle benzinetank (52 liter) brengt je 850+ km ver.

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Bij het afremmen en/of uitrollen recupereert de hybride setup zoveel mogelijk energie waarmee je dan later zuiver elektrisch kan rijden. Geforceerd EV rijden of gedoe met opladen/stekkers zit er dus niet in, gewoon genieten van de doordachte aandrijflijn. Die weet zowaar vlotte prestaties te combineren met lage verbruikscijfers, een comfortabel rijgedrag, prima geluidsdemping en een vertrouwd stuurgevoel. Hadden we het al gezegd dat het hier aangenaam vertoeven is?

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

De ECO rijmodus is op het lijf van de Tucson geschreven zonder beperkend te wezen. Wie anderzijds haast heeft kan voor de Sport modus kiezen. Dan gaat alles wat sneller/luider maar sportief of inspirerend zal het nooit worden. Daarvoor staan er betere alternatieven in de Hyundai catalogus!

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Hightech rijhulp en veiligheidssystemen

Eerder schreven we hier en hier al over de talrijk aanwezige veiligheid/rijhulp waarmee de nieuwe Tucson het mooie weer maakt. Enkele blikvangers: dodehoekcamerabeelden in je tellerpartij, adaptieve cruise control op basis van de navigatiegegevens, remote parking via de sleutel en een zevende airbag tussen de voorstoelen… Hyundai positioneert zich hiermee overduidelijk vooraan de klas!

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

De nieuwe Hyundai Tucson is er vanaf 29.499 euro (1.6 T-GDi 6MT) in het Inspire uitrustingsniveau. Als je Tucson Hybrid wil wordt dat minimaal 35.249 euro. Met nog wat extra budget ter beschikking kan je terecht bij de (nog) beter uitgeruste Techno, Feel en Shine uitvoeringen.

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Veel optie(pack)s zijn er niet voorhanden waardoor je wat geluk zal moeten hebben met je gewenste droomconfiguratie. De uitmuntende 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking maakt ongetwijfeld veel goed. Voor een Tucson Plug-in Hybrid moet je minstens 44.249 euro op tafel leggen.

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Aan praktische SUV’s geen gebrek maar uitgesproken concurrenten met een klassieke (“zelfopladende”) hybride aandrijflijn zijn moeilijker te vinden. We kijken voornamelijk richting de Toyota RAV4 Hybrid (vanaf 38.700 euro) en Ford Kuga Hybrid (vanaf 34.250 euro). Met de Tiguan eHybrid trekt VW eerder de kaart van de PHEV terwijl de Nissan Qashqai louter op mild hybride techniek (12V) vertrouwt. Van de technisch gerelateerde Kia Sportage volgt ook een soortgelijke hybridevariant.

Conclusie

Het bijzonder uitgesproken/scherp design kan voor sommigen misschien té zijn. Maar behalve die persoonlijke smaakfactor (des goûts et des couleurs…) kan je de nieuwe Hyundai Tucson weinig aansmeren. Een ruim interieur, hightech gadgets, comfortabel weggedrag, hedendaagse rijhulp/veiligheid en een breed motorengamma. Voor veelrijders lijkt de CRDi nog steeds een interessante optie maar voor de meeste consumenten zal de Tucson Hybrid de sweetspot van het gamma zijn. Deze combineert vlotte prestaties met een beperkte dorst. Financieel moet je daarvoor wel een (stevige) inspanning doen, op lange termijn zal dat eentje zijn die loont…

Overzicht:
+ Karaktervolle (stoere?) vormgeving
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Binnenruimte
+ Afwerking / materiaalkeuze
+ Vlotte prestaties
+ Zuinig / milieuvriendelijk(er)
+ Comfortabel weggedrag
+ Moderne gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ Basisuitrusting
+ Aantrekkelijke garantievoorwaarden

? Gereduceerd optiebeleid, prijs loopt vlot op

– Stevige concurrentie
– Gevoeligheid touchscreen/pianolak voor vuile vingers

Rijtest: Hyundai Tucson Hybrid HEV 1.6 T-GDi 230 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!