Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)De nieuwe Nissan Qashqai doet het op vele vlakken beter dan zijn voorganger(s). Volstaat dat om het (immense) succesverhaal verder te zetten?!

Een crossover ofwel een ietwat vreemde kruising tussen een praktische gezinswagen en stoere terreinwagen. De Nissan Qashqai was in 2007 de eerste crossover en zodanig verantwoordelijk voor de hedendaagse hype met bijhorende (top)verkoopcijfers. Zo werden er in Europa al méér dan 5 miljoen Qashqai exemplaren verkocht. En dat legt de lat (zéér) hoog voor de derde generatie…

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Wie écht wil opvallen in dit segment moet (durven) gaan voor een gewaagd lijnenspel, Nissan opteert eerder voor een rustige evolutie van het bestaande lijnenspel. Hetzij met de nodige scherpe karakterlijnen, een prominente V-vormige grille, smalle LED dagrijverlichting en een nieuwe type-aanduiding achterop. Nog karaktervoller wordt de Qashqai met 20” lichtmetalen velgen, contrasterend duotone dak en de frisse Ink Blue lanceringskleur.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Ruimer, moderner én beter afgewerkt

De derde generatie Nissan Qashqai is 5 cm langer, 2 cm breder en 4 cm hoger dan voordien. Die groeispurt heeft een positieve invloed op de binnenruimte, overal nemen volwassenen zonder probleem plaats. Het optionele glazen panoramadak versterkt nogmaals het gezellige ruimtegevoel terwijl de wijd openende deuren voor een gemakkelijke instap zorgen. De hogere koetswerkbouw resulteert in een goede zichtbaarheid rondom.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Naast de toegenomen buitenafmetingen werd de achterwielophanging herzien (lees: compacter gemaakt), daardoor slikt de koffer nu 504 liter bagage (ipv 430). Met de achterbank neergeklapt (60:40) wordt dat zelfs 1.447 liter. Volgend jaar volgt er opnieuw een grotere/ruimere X-Trail afgeleide.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

De nieuwe Qashqai maakt binnenin indruk met zijn kwaliteitsprogressie waarmee hij een pak “meer Europees” oogt. Dit zowel inzake afwerking, materiaalgebruik als hightech sfeer. Zo is – toch in de beter uitgeruste exemplaren – er een digitaal dashboard (12,3”) voorhanden met diverse weergavemogelijkheden en een infotainmentsysteem (7”) mét fysieke sneltoetsen. Desondanks de behoorlijk gedateerde vormgeving is het gezegend met hedendaagse functionaliteit zoals DAB, draadloze Apple CarPlay / Android, realtime navigatiehulp en geconnecteerde diensten. Via de optielijst tover je zelfs een handig head-up display (10,8”) tevoorschijn!

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Beperkt gamma aan benzinemotoren

Nissan kiest hier volmondig voor de benzinemotor. Dit in de vorm van de 1.3-liter viercilinder met 140 of 158 pk. In de basisversie met voorwielaandrijving en een handbak, de topversie komt met vierwielaandrijving en een Xtronic (CVT) automaat. Alle varianten komen met Mild Hybrid ondersteuning om zo het verbruik te drukken, dit met een elektromotor en 12V batterij die voor een push van 6 Nm zorgen. Vrij beperkt dus. Ook kan je nergens de actuele energiestroom volgen.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Van een diesel is er (logischerwijs?) geen sprake meer, iets vreemder is het ontbreken van een plug-in hybride. Wel krijgen we binnenkort de Qashqai e-Power variant (lees: EV met benzinemotor als generator). Al is die niet zo efficiënt/zuinig als een PHEV. Een zuiver elektrische Qashqai is er in de vorm van een (iets grotere) Ariya!

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Rijgedrag

We gingen op pad met de Qashqai basisversie, zijnde een handgeschakelde variant met 140 pk / 240 Nm (143 g/km CO2). Voor een 0-100 sprint heb je hiermee 10 seconden nodig, net voor de 200 km/u grens bereik je de topsnelheid. Het opgegeven verbruik van 6,3 à 6,5 liter is ook hetgeen je in de praktijk zal/kan halen met een rustige rijstijl. Een volle benzinetank (55 liter) zorgt zo voor 700+ km rijbereik.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Onderweg bleek dat de instapper voldoende vlot/levendig én bovengemiddeld stil is. Al moet je wel (te)veel schakelen om de schwung erin te houden. Zeker bij inhaalacties op de snelweg. Dankzij het lichtere CMF-C platform met lager zwaartepunt stijgt de betrokkenheid achter het smalle stuurwiel. Uitgesproken sportief of dynamisch zal het wel nooit worden. Zelfs niet wanneer je voor de Sport rijmodus kiest! De focus op comfort wordt versterkt door de aangename zetels.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Op vlak van veiligheid en rijhulp komt de nieuwe Nissan Qashqai met allerhande (actieve en passieve) hulpmiddelen. Dit in de vorm van onder meer noodremhulp met voetgangers- en fietsersdetectie, botswaarschuwing, achteruitrijcamera, 360° parkeerhulp, dodehoekverklikkers en verkeersbordenherkenning. Onder de ProPilot noemer kan je genieten van adaptieve cruise control met Lane Keep Assist en Traffic Jam Pilot. Liefhebbers van het betere geluidssysteem gaan ongetwijfeld voor het premium Bose audiosysteem met 10 speakers. Via het Cold Pack krijg je dan weer een verwarmbaar stuurwiel, voorstelen en voorruit.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Prijzen en concurrentie

Bij de lokale Nissan verdeler staat de nieuwe Qashqai in een Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna (+) uitvoering. Prijsmatig loopt het van 28.950 euro (Mild Hybrid 140 MT 2WD Visia) tot 46.800 euro (Mild Hybrid 158 XTronic 4WD Tekna+). Naast een goed uitgeruste Business Edition voor de zakelijke markt was er – uiteraard – ook een Première Edition lanceringsversie voorhanden bij de verkoopstart. Op een handvol accessoires na was onze full option testwagen (Qashqai Mild Hybrid 140 pk MT 2WD Tekna) uiteindelijk 38.150 euro waard.

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

In 2007 was de Qashqai concurrentie op één hand te tellen, nu volstaan beide handen/voeten niet meer. Enkele kanshebbers in dit riante segment zijn de Hyundai Tucson, Kia Sportage, Dacia Duster, Jeep Compass, Ford Kuga, Skoda Karoq, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan. Dat ze met soortgelijke prijzen/commerciële acties komen maakt het kiezen nog een pak moeilijker…

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Conclusie

Desondanks een frisse neus en scherpere lijnen zou je langs buiten niet direct zeggen dat dit de gloednieuwe Nissan Qashqai is. Binnenin is dat wél snel zichtbaar dankzij meer binnenruimte, hedendaagse technologie, aangenaam zitcomfort en een duidelijkere kwaliteitsprogressie! Ook de betrokkenheid achter het stuurgevoel ging erop vooruit. Op benzinemotoren met (beperkte) mild hybride techniek na blijven échte nieuwigheden achterwege waardoor de derde generatie Qashqai het moeilijk(er) gaat hebben om zich duidelijk te differentiëren in dit drukke segment. Al zorgde de uitmuntende verkoopcijfers van het voorbije decennia alvast voor een ijzersterke merknaam en trouw koperspubliek. Of schakelt die laatste nu al over op de zuiver elektrische Ariya?!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Ruim / praktisch (met oa wijd openende achterdeuren!)
+ Afwerkingskwaliteit en materiaalkeuzes
+ Aangenaam weggedrag
+ Comfortabel
+ Opmerkelijk stil (of goed geïsoleerd)
+ Hedendaagse connectiviteit, rijhulp, multimedia

? Meerwaarde 12V mild hybride techniek

– Beperkt motorengamma
– Schakelintensief
– Stevige concurrentie

Nissan Qashqai 1.3i Mild Hybrid 140 pk SUV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie nissan.be!