Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)Hoewel Volkswagen lang niet als eerste meekampte in het compact SUV segment heeft het er zich met de stoere Tiguan wel weten posteren. Kan de facelift van de publiekslieveling die populariteit bestendigen?!

Spannend kan je de Tiguan niet bepaald noemen. Sterker, hij is precies wat je ervan verwachten zou, maar misschien net daardoor zo geliefd. In geen tijd groeide de kleine SUV dan ook uit tot VW’s meest populaire model in Europa. Het belang van een kleine maar gerichte update valt dan ook niet te onderschatten. Daarvoor halen de Duitsers voornamelijk dooddoeners van stal zoals nieuwe bumperpartijen en grilles, bredere LED koplampen en nieuwe uitlaatmonden. Maar ook nieuwe badging centraal achterop de kofferklep, in lijn met die van de rest van het huidige gamma.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Interessanter zijn evenwel de updates binnenin. Daar vinden we een heleboel nieuwigheden zoals digitale bedieningselementen met aanraking die meer in lijn liggen met die van bijvoorbeeld de nieuwe Golf. Maar ook handigheden zoals draadloze Apple CarPlay/Android Auto, standaard DAB en diverse geconnecteerde diensten. Voor het nieuwe stuurtje met aanraaktechnologie dient evenwel extra te worden betaald.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Over het nut en al dan niet gebruiksgemak van al die zaken zijn de meningen sterk verdeeld. Toegegeven, ze geven het interieur een wat meer hightech vibe. Maar echt gebruiksvriendelijke zijn ze daarom niet. Ook al ga je na een tijde wennen aan het concept.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Toch zouden we voor heel wat zaken zoals het audiovolume of de temperatuur liever fysieke knoppen zien, beter dan te moeten graven in een van de vele menu’s van het infotainmentsysteem.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

De verhoogde koetswerkvorm zorgt niet enkel voor een gemakkelijke instap, ook de zichtbaarheid rondom is prima. Binnenin is er voldoende ruimte voor een klein gezin, zelfs grotere kinderen hebben op de achterbank voldoende been/hoofdruimte ter beschikking. De koffer biedt plaats voor 615 à 1.655 liter bagage, mocht dat niet volstaan is er opnieuw een Volkswagen Tiguan Allspace. Desgewenst te verkrijgen met zeven zitplaatsen!

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Naast de klassieke VAG krachtbronnen zoals 1.5 TSI (130 of 150 pk), 2.0 TSI (190 pk of 245 pk) en 2.0 TDI (122, 150 of 200 pk) verwelkomen we bij deze opfrisbeurt ook twee interessante motorisaties. Fiscaal gezien is de Tiguan eHybrid momenteel een godsgeschenk met 37 g/km CO2 WLTP, 245 pk en 50 km zuiver elektrische actieradius. Sportievelingen kijken dan weer richting de vierwielaangedreven Tiguan R die – net zoals de Golf R – ook 310 pk levert in combinatie met diverse sportieve details.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Onder de kap van VW027 vinden voor een keer geen plug-in hybride aandrijflijn maar een 150 pk / 250 Nm sterke 1.5-liter TSI benzine die standaard gekoppeld wordt aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De combinatie – die deel uitmaakt van het optionele en sportief (ogende) R-Line pakket – duwt de vanafprijs van de SUV naar minstens 41.895 euro en beschikt standaard over voorwielaandrijving.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Daarmee komt de Tiguan relatief vlot van zijn plaats. Maar de combinatie van de twee voorste aangedreven wielen samen met niet zo plakkerig rubber zorgt wel voor de nodige neveneffecten bij een niet eens zo vlotte rijstijl. Daardoor slippen de voorste wielen af en toe een stuk sneller dan je verwachten zou. En dat zorgt voor de nodige frustraties. Wie echter 4MOTION vierwielaandrijving wil in combinatie met een benzine ziet zich genoodzaakt door te sparen voor de 190 pk sterke 2.0 TSI die minstens 45.660 euro kost.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Los van de aandrijfperikelen – die voor een groot stuk te wijten zijn aan het standaard (eco)rubber – rijdt de nieuwe Tiguan, net zoals zijn voorganger, zoals je dat van een VW verwachten mag. Zijnde strak, voorspelbaar en secuur, zonder daarom verrassend uit de hoek te komen, met gelukkig flitsende gangwissels van de DSG automaat. Ook al verslikt deze zich heel af en toe in de kordaatheid van zijn beslissingen. Zelf schakelen kan uiteraard ook via de kleine plastic peddels achter het stuur. Maar daar is deze Tiguan uiteraard lang niet het soort auto voor.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Niet dat de gemiddelde Volkswagen Tiguan koper daar echt naar op zoek zal zijn. Integendeel zelfs. Veel liever zullen gecharmeerd zijn door de sportieve looks van de R-Line topversie, goed steunen meubilair en standaard 19-duimers. Hier voor de gelegenheid vervangen door iets minder sexy winterrubber.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Optioneel kan je zelfs nog voor een maatje meer kiezen. Al zouden we dat niet meteen aanraden. Op eerder gemoedelijk winterrubber toont de ophanging zich immers al niet van zijn meest verterende kant. De optionele adaptieve dempers (DCC) zouden we daarom zeker in overweging nemen (1.045 euro). Net als een heleboel andere (vaak optionele) snufjes die het interieur en de rijbeleving net dat tikkeltje interessanter maken.

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Daarmee loopt de prijs van de nieuwste Tiguan echter opnieuw snel op, waardoor je makkelijk de grens van de 50.000 doorbreekt zoals hier het geval. En dat blijft toch een flinke hap voor een hoogpoter die je uiteindelijk op iedere hoek van de straat ziet. Zeker met de riante concurrentie in de vorm van pakweg Hyundai Tucson, Kia Sportage, Ford Kuga, Jeep Compass, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Renault Kadjar… En de technisch gerelateerde Skoda Karoq en Seat Ateca terwijl Volkswagen intussen ook met de zuiver elektrische ID.4 in dezelfde vijver vist…

Conclusie

De opgefriste Volkswagen Tiguan lang geen slecht product. Maar het ontbreekt ‘em wel aan zekere sprankel waardoor de nieuwigheid van de rijervaring al snel wordt ingeruild voor vergetelheid. Dit desondanks een degelijke materiaalkeuze/afwerking, ruim/praktisch interieur en moderne rijhulp/veiligheid/gadgets. Gezien het prijskaartje zou dat toch niet echt het geval mogen zijn. Gelukkig voor de koper is de keuze binnen het segment bijzonder lang en uitgebreid met potentiële kandidaten van zo goed als iedere constructeur. Klant is in dit geval Koning. Ligt het er enkel aan waar diens prioriteiten liggen!

Overzicht:
+ Frisse vormgeving met desgewenst stoere of sportieve accenten
+ Ruim/praktisch interieur
+ Gezonde prestaties 1.5 TSI DSG
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Hedendaagse technologie, veiligheid, rijhulp, connectiviteit
+ Comfortabel weggedrag

? Beperkte visuele verschillen met voorganger
? Ergonomie infotainmentsysteem

– Prijs/optiebeleid
– Stevige (interne) concurrentiestrijd

Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 pk DSG facelift SUV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!