Officieel: Peugeot 3008 SUV facelift (2020)De vernieuwde Peugeot 3008 doet het met een nieuwe grille, meer rijhulp en extra gadgets!

De nieuwe (en behoorlijk) succesvolle 3008 is intussen vier jaar onder ons wat de tijd rijp maakt voor een facelift, aangezien deze funky Franse SUV de voorbode was voor de nieuwe designrichting (die we later op de 208 en 508 terugzagen) blijven de visuele wijzigingen (tot een minimum) beperkt.

Behalve Full LED achterlichten (mét 3D-achtige klauwvorm aldus Peugeot…) en extra personalisatiem-opties (kleuren, velgen, packs, …) zit het verschil hem vooral in de strakkere grille die zowaar nog groter werd, inclusief “slagtand achtige” LED dagrijverlichting. Ergens anoniem toenemen zit er niet echt meer in.

Ook voor het interieur introduceert Peugeot enkele nieuwe afwerkingsmogelijkheden zoals rood leder (!), alcantara en (fake) houtinleg. Het centraal gepositioneerde infotainmentsysteem groeit tot 10” net zoals zijn mogelijkheden en werkingssnelheid, achter het smalle i-Cockpit stuurwiel prijkt een digitaal dashboard. Op vlak van rijhulp, veiligheid en gadgets noteren we adaptieve cruise control mét filemodus, verbeterde verkeersbordenherkenning, geoptimaliseerde Lane Position Assist, Night Vision (tot 250 m ver!) en dat de automatische noodremhulp bijstand biedt tot 140 km/u en volautomatisch fietsers/zwakke weggebruikers kan herkennen!

Op motorisch vlak biedt Peugeot de toekomstige 3008 consument een breed aanbod benzinemotoren, diesels én plug-in hybrides … al is er geen spoor meer van de tweeliter turbodiesel topversie. Voor een zuiver elektrische variant moet je richting de 2008 crossover gaan kijken! Het 3008 gamma omvat de 1.2-liter PureTech (130 pk), 1.6 PureTech (180 pk) en 1.5 BlueHDi (130 pk), wie liever niet zelf schakelt kan opteren voor een 8-traps automaat.

Wie geen genoegen neemt met de 225 pk HYBRID sterke (en voorwielaangedreven) plug-in hybride motorisatie kan dat hopelijk wél met 300 pk HYBRID4 topversie, zoals de naamgeving doet vermoeden met de 4 van vierwielaandrijving. Beide varianten hebben een 13,2 kWh batterij wat voor een elektrische rijbereik van ongeveer 60 km moet zorgen.

Tegen de jaarwisseling moet de vernieuwde 3008 van de band rollen in de fabriek van Sochaux, kort nadien zal hij bij de dichtstbijzijnde Peugeot verdeler opduiken. Prijzen zijn er nog niet, wel geven ze reeds mee dat er drie uitrustingsniveaus zijn (Active, Allure en GT) die je elk ook in een uitgebreide “Pack” topversie kan krijgen.

Lees hier onze rijtest met de Peugeot 3008 1.6 BlueHDi!
Lees hier onze rijtest met de Peugeot 3008 2.0 BlueHDi!